Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Hastigheten för lågflygande SSM av sovjetiskt snitt, t.ex. Shipwreck,
Sunbrun eller Brahmos ligger runt mach 1,5, eller c:a 510m/s,
d.v.s. (i fallet 25,5km räckvidd) ~50 sekunder innan robotarna när fram.
Ber om ursäkt, höghöjdshastigheten Mach 2,5 och låghöjdshastighet som du säger Mach 1,5.
Citat:
Tiden för operatörerna att reagera är 0 sekunder, då systemet är automatiserat.
Det beror på i vilken situation det sker. Jag betvivlar starkt att aegis-jagarna har systemet på full automatik som inte kräver input av en människa i annat fall än när det föreligger en stor hotbild. De politiska konsekvenserna av en nedskjutning av civilister eller icke-krigförande lands luftfartyg vore för stora. Tänk Iran Air. Således vid en överraskningsattack kommer förmodligen systemet att kräva en viss uppstartstid. Lägg därför till säg 15 sekunder för manuell bekräftelse av operatören att det rör sig om ett reellt hot mot fartyget och högre befäls godkännande av bedömningen.
Citat:
Eldhastigheten ligger (uppskattningsvis efter att he sett video på provskjutningar)
på mellan 0,5 och 1 robot per sekund och VLS-system,
d.v.s. mellan 0,5 och 2 robotar per sekund och fartyg.
I sämsta fall borde ett fartyg således hinna få iväg 20 robotar
(40s x 0,5 rb/s) och i bästa fall 120 robotar (60s x 2rb/s).
Detta under förutsättning att robotarna dyker upp samtidigt på radarskärmarna.
Om de dyker upp mera utspritt i tiden,
så hinner man självfallet skjuta fler robotar.
Även jag har sett provskjutningar med SM-2 och jag lägger märke till att eftersom robotbanan under de inledande sekundrarna går rakt uppåt bör man räkna med minst 5-10 sekunder från avfyrningsekvensens aktiverande tills dess att roboten är på kurs mot målet.
De sista 5 sekundrarna innan träff bör de anfallande robotarna ligga för nära målfartyget för att sm-2 skall kunna användas.
Med detta i åtanke har uppemot 30 sekunder dragits av från den tid man har på sig att bekämpa sjömålsrobotarna.
Det låter lite fånigt att räkna sekunder hit och dit, men poängen är att eftersom marginalerna är så små krävs det inte mycket för att något skall gå snett. Jag håller fast vid att tillfälligheterna kommer att avgöra en stor del av utgången. Aegis är säkert kapabelt att lyckas slå ut en hel del teoretiskt. Små marginaler och mänsklig faktor bör dock inte underskattas.