Ja jävlar, nu gjorde jag ju det jag inte ville göra och räknade lite på ett papper apropå svarstider för AEGIS-fartyg. Ursäkta mig,
Men here goes: Om vi antar att radarsändaren sitter på en höjd av cirka 40 m över havet på en kryssare ger detta fri sikt till horisonten enligt formeln sqrt(13*50 meter) = 22,8 km
Radarräckvidden sätts alltså till knappt 23 km. Antag sjömålsrobot flyger på 10 m höjd. Detta ger en räckvidd på ungefär 25,5 km. Sjömålsroboten flyger med en hastighet på mach 2 - mach 2,5 vilket ger cirka 36 sekunders svarstid innan den tillryggalagt sträckan.
Det låter långsökt att fartyget kan sända iväg mer än säg 8 robotar på den tiden om man räknar in reaktionstid från operatörer med mera. Av dessa skall sedan samtliga dessutom träffa målet.
Sedan finns ju givetvis möjligheten att Hawkeye kan upptäcka en avfyrning tidigare. Detta ger då kanske ytterligare 30 sek till en minuts förvarning. Dessa extra sekunder kan förvisso vara avgörande om man då lägger till att understödjande kryssare och jagare kan hinna få iväg robotar i tid för att bekämpa angripande mål.
Närförsvarssystem CIWS har möjlighet att bekämpa ett par mål men absolut inte mer på den korta tid robotarna är inom räckvidd.
Summa summarum: AEGIS möjlighet att spåra hundratals mål samtidigt begränsas kraftigt av tidsfönstret. Om inte allt klaffar klockrent direkt och reaktionstiderna är minimerade bör 24 robotar vara mer än nog för att ge en CVBG en omgång.