2007-10-17, 19:39
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Ryssarnas Typ 65-7* har en räckvidd på 50km och en hastighet på 50 knop. Det är runt 15 knop snabbare än en hangarfartygsgrupp. Kombinerat med den långa räckvidden så kan man avfyra sådana torpeder från ganska stora avstånd och de kan ändå jaga ifatt hangarfartyget. En ubåt kan avfyra en salva på 20 torpeder, med en aning spridning för att vara någotsånär säker på att komma in i fartygets svall. Två ubåtar 40 torpeder och så vidare. Sannolikheten för att få in en av dem i målet är ganska så stor, och det räcker med en enda träff av en Typ 65-7* för att ett hangarfartyg skall vara obrukbart för resten av kriget även om det inte sänks...
Vilka ubåtar har tjugo 650mm tuber?

Oscar-klassens ubåtar har bara två 650mm tuber (och fyra 533mm), och jag tvivlar på att de kan laddas om snabbt nog för att kunna skjutas av i salvor om tjugo.

Edit: Hittade en lista över ubåtar med 650mm tuber.
http://www.janes.com/defence/naval_forces/news/jnws/jnws000821_1_n.shtml
Class Type Tubes Reloads
'Borey' SSBN 2 4
`Typhoon' (Akula) SSBN 2 4
` Oscar II ' (Antyey) SSN 2 4
'Oscar I' (Granit) SSN 2 4
'Yasen' SSN 2 4
` Akula ' (Bars) SSN 4 8
` Sierra II (Kondor) SSN 4 8
` Sierra I ' (Barracuda) SSN 4 8
` Victor III' (Schuka) SSN 2 4
4 tuber som mest alltså, med 8 reloads som mest.
Inga salvor om 20 torpeder med andra ord.

edit2: Bah, trodde jag skulle vara först, och trodde definitivt jag skulle vara först med en sådan bra och fin länk.
Fan också.
Citera
2007-10-17, 20:00
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Men nu är det nog så att ingen ubåt har 20 st 650 mm Wakehomers:

OK. Tolv då (fyra i tuberna plus åtta "reloads"). Men det är inte illa bara det.

Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Man kommer även att ha egna attackubåtar som patrullerar av ytterområdena på jakt efter fientliga ubåtar.
Det har dom haft länge. Men det hjälpte dem inte att hitta kineserna eller Gotland, eller Collins-ubåten. Osv.
Citera
2007-10-17, 20:02
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Vilka ubåtar har tjugo 650mm tuber?

Oscar-klassens ubåtar har bara två 650mm tuber (och fyra 533mm), och jag tvivlar på att de kan laddas om snabbt nog för att kunna skjutas av i salvor om tjugo.

Edit: Hittade en lista över ubåtar med 650mm tuber.
http://www.janes.com/defence/naval_forces/news/jnws/jnws000821_1_n.shtml
Class Type Tubes Reloads
'Borey' SSBN 2 4
`Typhoon' (Akula) SSBN 2 4
` Oscar II ' (Antyey) SSN 2 4
'Oscar I' (Granit) SSN 2 4
'Yasen' SSN 2 4
` Akula ' (Bars) SSN 4 8
` Sierra II (Kondor) SSN 4 8
` Sierra I ' (Barracuda) SSN 4 8
` Victor III' (Schuka) SSN 2 4
4 tuber som mest alltså, med 8 reloads som mest.
Inga salvor om 20 torpeder med andra ord.

edit2: Bah, trodde jag skulle vara först, och trodde definitivt jag skulle vara först med en sådan bra och fin länk.
Fan också.

Akula II har 10 533-tuber och fyra 650, jag vet att det finns 533mm's wake-homing-torpeder också, men frågan är räckvidden på dessa. Hur som helst tar det inte allt för lång tid att ladda om en modern ubåt, men det lär man inte behöva om två ubåtar kan skicka iväg varsin salva om 4st type 65 som USN saknar medel att störa ut.

Men i en verklig konflikt idag lär detta inte hända, om inte typ Iran eller Kina har något ess i skjortärmen. Det som är intressant i dagsläget är snarare Irans SSM-kapacitet.

EDIT: Och när det gäller attackubåt mot attackubåt skulle jag våga påstå att 'opfor' har ett visst övertag rent prestandamässigt, men å andra sidan lär USN lligga före vad gäller teknologin bakom sensorer, akustisk dämpning m.m.
Citera
2007-10-17, 20:08
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
OK. Tolv då (fyra i tuberna plus åtta "reloads"). Men det är inte illa bara det.

Det har dom haft länge. Men det hjälpte dem inte att hitta kineserna eller Gotland, eller Collins-ubåten. Osv.
Man måste även tanka torpederna innan man kan avfyra dem, ett moment som är mycket riskfyllt ( Kursk).

Som sagt så är det stor skillnad på övning och skarpt läge, mycket troligt att man då även har fler än 1-2 ubåtar till varje CVBG.

Angående antalet 650 mm torpeder så är det totala antalet torpeder som medförs, samtliga behöver då inte vara Wake.
Citera
2007-10-17, 20:13
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Akula II har 10 533-tuber och fyra 650, jag vet att det finns 533mm's wake-homing-torpeder också, men frågan är räckvidden på dessa. Hur som helst tar det inte allt för lång tid att ladda om en modern ...

Typ 53-65M: räckvidd 22km, hastighet 45 knop. Kineserna har Typ 53-65*. Och antagligen Iran också.

http://en.wikipedia.org/wiki/53-65_torpedo
Citera
2008-10-29, 19:23
Medlem
Birgitta61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Men skottvidden är bara 11-15km, så man måste då gå ännu närmare.
Shkval är ubåtsvärldens motsvarighet till den där inbyggda bomben i Rovdjuret,
d.v.s. någon man kan försöka ta till när man redan är körd.

Exportversionen går f.ö. bara på rakbana, så det gäller att målet inte svänger,
vilket målet har 2-2,5 minuter på sig att göra vid 11-15km skjutavstånd.

Pa den tiden hinner ett 330 meter langt hangarfartyg i 30 knop rora sig ca 2 km vilket innebar ca 6 batlangder!

vad har ett sadant fartyg for bromsstracka/svangradie
Citera
2008-10-29, 19:25
Medlem
Birgitta61s avatar
Men en skval ar nog mer tankt for att fa forsta traffen pa ett narliggande eskortfartyg for att sedan fa lite mer tid/sakerhet att avlossa robotar mot ett hangarfartyg
Citera
2008-10-30, 01:46
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta61
Pa den tiden hinner ett 330 meter langt hangarfartyg i 30 knop rora sig ca 2 km vilket innebar ca 6 batlangder!

vad har ett sadant fartyg for bromsstracka/svangradie

Av de bilder jag sett så torde vändradien vara c:a 1-2 båtlängder.

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta61
Men en skval ar nog mer tankt for att fa forsta traffen pa ett narliggande eskortfartyg for att sedan fa lite mer tid/sakerhet att avlossa robotar mot ett hangarfartyg

Nej Shkval är tänkt att användas av ubåtar ungefär som en självmordsväst vid närstrid.
När du har en torped på väg mot dig själv och du ändå är dödsdömd,
så kan skjuter du iväg en Shkval i rätt riktning
i förhoppningen att då i bästa fall ska ta någon med dig i döden.

Vidare så är ubåtsavfyrade robotar meningslösa mot hangarfartyg,
då en hangarfartygsstridsgrupp har kapaciteten att skjuta ner dina robotar
i ett tempo på i storleksordningen 10 robotar per sekund.

Så att försöka sänka ett hangarfartyg genom att först
försöka sänka ett enskillt eskortfartyg med Shkval
för att sedan skjuta sjömålsrobot mot hangarfartyget
är ungefär lika vettigt som att försöka få stopp på en vedflis,
genom att sticka in näven.
Citera
2008-10-30, 12:58
Medlem
Stora fartyg är inte en bra sak längre. De är närmast klenoder från en mindre vacker tid i mina ögon. Små, snabba missilbåtar med en räckvidd på 100-200km gör de stora fartygen rätt meningslösa i och med deras dåliga manöverförmåga.
Deras förmåga att skjuta ner robotar är klart överskattad, som vi såg i M02, det är ju det hela tråden handlar om.
Dessutom sade någon fan något jävligt smart en gång, nämligen att det bara finns två klasser av skepp: U-båtar och måltavlor.
Tror jag läste det i War Nerds krönika...
Senast redigerad av ItsePaha 2008-10-30 kl. 13:07.
Citera
2008-10-30, 13:51
Medlem
sprithitlers avatar
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men det antas i alla fall i den första hhalvan av den i allmänhet att man angriper hangarfartyget med ett vapenslag, medans hangarfartyget är skyddat av flera vapenslag. Om vi istället föreställer oss att man använder flera vapenslag vid angreppet, några Ubåtar av gotlandsklass eller motsvarande ger sig på inte hangarfartyget, men Aegiskryssarna, när träff i målen på två aegiskryssare indikeras via exempelvis satellit, eller via signalboj från Ubåt sänder man svärmen med kryssningsrobotar och eventuellt jaktflyg eller snabbt bombflyg mot hangarfartyget från den riktning som genom Aegiskryssarnas frånfälle blivit sårbar. Ubåtarna evaluerar situationen och endera smyger iväg med svansen mellan benen, eller söker orsaka ytterligare skada på andra delar av hangarfartygsgruppen för att på så sätt i bästa fall ytterligare försvaga rustningen kring hangarfartyget.
Citera
2008-10-30, 14:04
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsePaha
Stora fartyg är inte en bra sak längre. De är närmast klenoder från en mindre vacker tid i mina ögon. Små, snabba missilbåtar med en räckvidd på 100-200km gör de stora fartygen rätt meningslösa i och med deras dåliga manöverförmåga.

Och ett hangarfartyg kan slå ut robotbåtarna
på mycket, mycket större avstånd än så.

Citat:
Ursprungligen postat av ItsePaha
Deras förmåga att skjuta ner robotar är klart överskattad, som vi såg i M02, det är ju det hela tråden handlar om.
Dessutom sade någon fan något jävligt smart en gång, nämligen att det bara finns två klasser av skepp: U-båtar och måltavlor.
Tror jag läste det i War Nerds krönika...

Hur såg ROE ut under M02?

Hur nära strand tvingades hangarfartygen gå i övningsyfte under M02
och hur vanligt är det att hangarfartyg går så strandnära i verkligheten?

Hur många länder i världen har samma numerära
och kvalitativa kapacitet som OPFOR under M02?

Om jag skulle basera mitt omdöme om enskillda vapensystem på en enda övning,
skulle jag vidare utan problem kunna avfärda Leopardvagnarna
som mycket sämre än gamla Centurion, Strv S och Strf9040.

Ditt resonemang är mindre seriöst än påstå att Sverige är kassa i hockey,
för att vi för ett antal år sedan förlorade en match mot Vitryssland.
Citera
2008-10-30, 14:53
Medlem
Citat:
Och ett hangarfartyg kan slå ut robotbåtarna
på mycket, mycket större avstånd än så.

Poängen var att dessa små fartyg kan hålla sig utanför hangarfartygens räckvidd och när det sedan är dags kan de komma tillräckligt nära för att avfyra dessa robotar.

Citat:
Hur nära strand tvingades hangarfartygen gå i övningsyfte under M02
och hur vanligt är det att hangarfartyg går så strandnära i verkligheten?

Jag har inga exakta data vad beträffar det, men det var en 250-miljoners övning/simulation, vilket torde innebära ett ganska stort mått realism, eller vad tror du?

Citat:
Hur många länder i världen har samma numerära
och kvalitativa kapacitet som OPFOR under M02?

Många länder torde ha det. OPFOR gjorde sitt med cruise missiles + små båtar och, enligt War Nerd, båtar nästan i klass med fiskebåtar och lyckades slå ut stora delar av den amerikanska flottan.

Edit:
http://www.guardian.co.uk/world/2002/aug/21/usa.julianborger

"He sent orders with motorcycle couriers to evade sophisticated electronic eavesdropping equipment. When the US fleet sailed into the Gulf, he instructed his small boats and planes to move around in apparently aimless circles before launching a surprise attack which sank a substantial part of the US navy. The war game had to be stopped and the American ships "refloated" so that the US forces stood a chance."
Senast redigerad av ItsePaha 2008-10-30 kl. 15:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in