2007-10-14, 19:04
Medlem
Lord Humunguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zahrani
Det som verkligen förvånar mig är att ingen diskuterar MC02, trots att det togs upp i det sjunde (!) inlägget. Allas vår "War Nerd" drog slutsatsen att hangarfartyg är betydligt sårbara. Vågar jag gissa att krokodil är av en annan uppfattning?

Visst ser det bra ut på pappret. Bara att brassa iväg ett gäng kryssningsmissiler så sjunker hela hangarfartygsflottan. Problemet hela tiden är att dels lokalisera hangarfartygsgruppen och sen att komma inom skotthåll.

Argentina försökte förgäves sänka britternas hangarfartyg under Falklandskonflikten 1982. Detta trots britternas brist på plan och dåligt skydd mot missiler och attackflyg överhuvudtaget. Problemet var samma här som ovan. Den brittiska hangarfartgsgruppen uppehöll sig mestadels utanför dom argentinska planens räckvidd. Sen visste aldrig argentinarna exakt var skeppen låg utan fick gissa till sig det med ledning av dom brittiska planens rörelser.
Citera
2007-10-14, 19:05
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zahrani
Det som verkligen förvånar mig är att ingen diskuterar MC02, trots att det togs upp i det sjunde (!) inlägget. Allas vår "War Nerd" drog slutsatsen att hangarfartyg är betydligt sårbara. Vågar jag gissa att krokodil är av en annan uppfattning?

Och hur såg upplägget för MC02 ut?
Hur såg ROE ut?
Tvingades CVBG gå nära land?
Fick man borda och söka igenom "civila" fartyg?
Hur många simulerade robotar och av vilken typ hade B-styrkan?

Man ska inte dra alltför långtgående slutsatser av resultatet av en enda övning,
särskillt om man inte är medveten om upplägget på övningen.

Ser man bara till enskillda övningar skulle jag t.ex. utan vidare kunna döma ut Leopard 2
som underlägsen Centurion, Strv 103 och Strf9040 o.s.v. o.s.v.
Citera
2007-10-14, 23:05
Medlem
Krappfiskarns avatar
Kan ställa frågan här istället för att starta en helt ny tråd.

Hur kommer det sig att Tyskland inte har något hangarfartyg?

Visst man har inte mycket kust och styrkan har alltid legat i en stark armé men känns lite konstigt att ett land som Tyskland inte har hangarfartyg. Är det helt enkelt för att de inte anser det viktigt?
Citera
2007-10-14, 23:19
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn

Visst man har inte mycket kust och styrkan har alltid legat i en stark armé men känns lite konstigt att ett land som Tyskland inte har hangarfartyg. Är det helt enkelt för att de inte anser det viktigt?

Litet OT ja, jag skulle gissa på att det har med dom lagstadade begränsningarna på deras väpnade styrkor som infördes efter krigsslutet att göra.
Citera
2007-10-14, 23:21
Medlem
Pandemoniums avatar
Citat:

Helt enkelt för att Östblockets arméer på andra sidan gränsen ansågs bra mycket farligare än vad det nu kunde vara för något ute på havet som krävde att ett dussin Harriers skulle ge sig på det.
Citera
2007-10-14, 23:24
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Bortsett från den ynkliga sträckan nordsjökust:

Jag utgår ifrån att det beror på att Tyskland tidigare ogärna ville blanda sig i konflikter långt bort, av historiska skäl. Själva tanken med hangarfartyg är ju att strida långt hemifrån. Man satsade väl hellre på sådant som inte kunde tas för annat än självförsvar, alltså som skulle verka mer eller mindre inom Tysklands gränser.

Men något militärproffs får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2007-10-15, 00:26
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
...
...
Därför att Tyskland förlorade sina kolonier, nuvarande Namibia, Tanganyika (dvs Tanzania minus Zanzibar) och Salomonöarna vid Nya Guinea, efter första världskriget och inte har haft så stort behov av det. Man höll på att bygga ett (KM Graf Zeppelin, kölen lagd 1936) men det blev aldrig färdigt.
Citera
2007-10-15, 00:42
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Därför att Tyskland förlorade sina kolonier, nuvarande Namibia, Tanganyika (dvs Tanzania minus Zanzibar) och Salomonöarna vid Nya Guinea, efter första världskriget och inte har haft så stort behov av det. Man höll på att bygga ett (KM Graf Zeppelin, kölen lagd 1936) men det blev aldrig färdigt.

Nä, det som fanns kvar av GZ användes som bombmål av Sovjet efter kriget har jag hört.
Citera
2007-10-15, 04:22
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
...Är det inte så att när AEGIS utvecklades fanns det egentligen inte något hot liknande attackubåtar med stor robotkapacitet. ...
Du glommer bort den sovjetiska Oscar-klassen med 24 stycken SS-N-19 Shipwreck som gar i overljudshastighet.
Citera
2007-10-15, 08:14
Medlem
Krappfiskarns avatar
Hmm okej, tack för svaren.
Citera
2007-10-15, 10:06
Medlem
Hade en liknande situation som MC02 under CV96 där vi som röd styrka sänkte hela den blå under loppet av några minuter. Vi upprätthöll ett embargo och en blockad av Oslofjorden som blå styrka skulle bryta.

Övningsledningen startade om övningen ett par gånger då fel sida vann.

När det gäller försvar mot hangarfartyg tror jag mycket på det gamla M10 projektet. En torpedmina som ligger passiv, bestyckad med 4st TP62, och bekämpar mål autonomt inom en radie av ~10km.
Citera
2007-10-15, 15:47
Medlem
az-Zahranis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Humungus
Visst ser det bra ut på pappret. Bara att brassa iväg ett gäng kryssningsmissiler så sjunker hela hangarfartygsflottan. Problemet hela tiden är att dels lokalisera hangarfartygsgruppen och sen att komma inom skotthåll.
http://en.wikipedia.org/wiki/Millennium_Challenge_2002
Red, commanded by retired Marine Corps general Paul K. Van Riper, used motorcycle messengers to transmit orders to front-line troops, evading Blue's sophisticated electronic surveillance network. They also used a fleet of small boats to determine the position of Blue's ships without being detected.
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och hur såg upplägget för MC02 ut? Hur såg ROE ut? Tvingades CVBG gå nära land? Fick man borda och söka igenom "civila" fartyg? Hur många simulerade robotar och av vilken typ hade B-styrkan? Man ska inte dra alltför långtgående slutsatser av resultatet av en enda övning, särskillt om man inte är medveten om upplägget på övningen.
Det vi vet är att MC02 förmodligen var den största och mest påkostade militära övningen i sitt slag i historien och att den genomfördes i Persiska viken. Vad gäller resultaten visar de uppenbarligen att man inte helt kan förlita sig på ett högteknologiskt försvar av sin flotta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Millennium_Challenge_2002
In the early days of the exercise, Red launched a massive salvo of cruise missiles, overwhelming the Blue forces' electronic sensors, destroying sixteen warships. Soon after that offensive, another significant portion of Blue's navy was "sunk" by an armada of small Red boats carrying out both conventional and suicide attacks, able to engage Blue forces due to Blue's inability to detect them as well as expected.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in