2015-07-20, 17:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja jag har hört dig påpekat det ett par gånger nu. Det gör dig endast mer och mer dysfunktionell i mina ögon.

Naturligvis gör det det. Det är bl.a. så ett NPD syndrom som ditt manifesterar sig.
Citera
2015-07-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Ja, jag är kunnig inom detta. Jobbar ännu, men sedan många år i somatik, dock finns något som går under benämning konvertering, när individer behöver konverteras från somatisk vård till psyk. Inte så ofta men det sker. Jobbat i allmänpsykiatri i flera år.

Ja, det finns många fall av religionsutlösta neuroser, att t.ex sekter eller religionerna skapar olika slags grupperingar av individer som vill "gå längre" i sitt s.k andliga sökande, jag är inte allvetare, dok vet jag hur rabiat försvarsmekanism kan ta sig, hur långt mytomani kan gå där försvaret börjar gå i desperation i att förlora greppet.

Det är i fasen där tron rämnar.. som de värsta mentala utlevelsen manifesterar sig men på väldigt olika sätt ; alltid "tolkningsbart" , som det är med psyk. (men inte med somatik, där den internmedicinska bedömningen ges insyn, utifrån att fler parameterar kopplas på)

Det är inget båg! Även om jag reserverar mig för att det är nog självklart så att de allra flesta väljer att inte söka...

Jag jobbar ännu inom området, men inte så direkt. Dvs somatiken enbart idag, och det var minst fem år sedan jag bevittnade en regelrätt konvertering, där det handlar om psykiatrisk överbyggnad i själva den manifesterade åkomman som den sökande primärt behandlas för. (psykosomatik, man väljer ofta att förbise den mentala eventualiteten... om vi säger så)

...personen får ofta sköta det själv. (vilket så klart riskerar att det förvärrras, eller tolkas som ett "bejakande"

Kom ihåg att religion, är ett upphöjt "*akademiserat, områdets olika arenor genererar olika accepterade utlevelser, befinner sig inom ramen för angränsande.. humanorium" , så det kan vara kinkigt... att "ges rätt", de religiösa, har andra juridiska kringomgärdade , med annan samhällspondus, försvarare.

Teologi, är ju legitimerat gränsöverskridande men överbeskyddande förvaltare, och så bejakat att tänja på psyket... från första början.

Säg mig, Nurse Ratched, Vilket har högst trovärdighet, Bibeln eller DSM?
Vilket är mest pådyvlande, tycker du?

Och går det bra om jag tror på DSM IV men inte DSM V?
Citera
2015-07-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis gör det det. Det är bl.a. så ett NPD syndrom som ditt manifesterar sig.

Kan man överkomma NPD syndrom tror du?

För inte så länge sen hade jag överlägsenhetsmentalitet insåg jag som ställde till en massa problem... men jag sa till mig själv några tusen gånger "du är inte speciell", det kändes väldigt tomt i början, men jag tycker det artade sig bra.

Det lär nog inte fungera på de mer allvarliga fallen dock.
Citera
2015-07-20, 18:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kan man överkomma NPD syndrom tror du?

Det kommer nu att bli svårt. Det finns inte mycket kunskap om orsak eller behandling.

Citat:
För inte så länge sen hade jag överlägsenhetsmentalitet insåg jag som ställde till en massa problem... men jag sa till mig själv några tusen gånger "du är inte speciell", det kändes väldigt tomt i början, men jag tycker det artade sig bra.

Existentiell ångest o.dyl. KAN man däremot jobba klinisk med (iövrigt ser jag inga problem med att vara "speciell", bara det inte är pådyvlande och elitistisk).
Citera
2015-07-20, 19:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Asbergerproblemet du dras med manifesterar sig tydligt för mig. Men, men du är en människa för det.
En agnostisk Asberger endast.

När blev religion en dysfunktion och en mentalsjukdom? Jag måste ha missat den diagnosen i min utbildning.
Kanske den uppkommit här inne på Flashback? Ja så är det nog.
Citera
2015-07-20, 19:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
När blev religion en dysfunktion och en mentalsjukdom?

Du glömde ordet PÅDYVLANDE.

Citat:
Jag måste ha missat den diagnosen i min utbildning.

Knappast. För en sån éntydig diagnos finns inte. Om du däremot tar med pådyvlande är det inte så svårt för normalbegåvade att se sammanhanget.
Citera
2015-07-20, 19:35
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Knappast. För en sån éntydig diagnos finns inte. Om du däremot tar med pådyvlande är det inte så svårt för normalbegåvade att se sammanhanget.
Pådyvlandet är DITT Asbergerproblem. Jag ser alla här inne som fria varelser som tänker och tycker saker och ting. Inte att de läser ur manualer ur vetenskapens värld.
Citera
2015-07-20, 19:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Och du tillhör vilken kategori enligt dig själv vad gäller begåvningsområdet?
Citera
2015-07-20, 19:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Pådyvlandet är DITT Asbergerproblem.

Vad har du nu konstruerat för hitta-på psykologi.
Citera
2015-07-20, 19:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och du tillhör vilken kategori enligt dig själv vad gäller begåvningsområdet?

Jag förmodas ha ung. IQ 130, men det är inget jag tar så allvarligt, eftersom det torde räcke med normal-IQ för att kunne hänge med i religions-debatten (även när såna som jag använder "fina ord").
Citera
2015-07-20, 19:52
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag förmodas ha ung. IQ 130, men det är inget jag tar så allvarligt, eftersom det torde räcke med normal-IQ för att kunne hänge med i religions-debatten (även när såna som jag använder "fina ord").
IQ är inget för mig! Den dör med dig. Det är vad du gör med din så kallade IQ som räknas.
Citera
2015-07-20, 19:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
IQ är inget för mig!

Jag vet. Du predikar ju fördummelses-teologi (eller gjorde det för inte så länge sen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in