2007-10-18, 11:13
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Vari ligger skillnaden? På vilket sätt är tomten mindre trolig än gud?

Det kan jag svara på tror jag.

Det är fler som har upplevt gud än tomten. Tomten blir förr eller senare avslöjad och visar sig vara pappa eller någon nära bekant. Fast, håll i er nu för nu kommer det bästa argumentet, vi kan aldrig veta säkert ifall tomten finns eller inte. Enligt samma logik så kan vi inte vara säkra på om gud finns eller inte. Problemet är bara att det inte är någon logik utan ett halmstrå.
Citera
2007-10-18, 11:30
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Det kan jag svara på tror jag.

Det är fler som har upplevt gud än tomten. Tomten blir förr eller senare avslöjad och visar sig vara pappa eller någon nära bekant. Fast, håll i er nu för nu kommer det bästa argumentet, vi kan aldrig veta säkert ifall tomten finns eller inte. Enligt samma logik så kan vi inte vara säkra på om gud finns eller inte. Problemet är bara att det inte är någon logik utan ett halmstrå.

Halmstrå?
Och det är inte alla "bevis" på guds existens?

Jag har skrattat så många gånger när jag länkat till det flygande spaghettimonstret och sagt att han är minst lika trolig att ha skapat allt som gud, och kristna fnissat och frågat vad jag har för bevis för det, och undrat hur man kan tro att en bunt spaghetti med köttbullsögon har skapat allt.
Citera
2007-10-18, 13:04
Bannlyst
Citat:
Vari ligger skillnaden? På vilket sätt är tomten mindre trolig än gud?

Man brukar klippa gräset på tomten. Jobbigt är det om man har stor tomt.

(nu förstod du?)

Citera
2007-10-18, 13:27
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Halmstrå?
Jag har skrattat så många gånger när jag länkat till det flygande spaghettimonstret och sagt att han är minst lika trolig att ha skapat allt som gud, och kristna fnissat och frågat vad jag har för bevis för det, och undrat hur man kan tro att en bunt spaghetti med köttbullsögon har skapat allt.
Om människor under spaggeti monstrets inflytande skriver en bok ca under 3000år med lagar och vishet osv. Kom tillbaka med det monstret som jämförlse till gud då.

Om spaggeti monstret får människor att ge upp sina droger för monstrets skull. Om monstret får människor att sätta andra för sig själv. Om spaggeti monstrer blir en drivande kraft i hjälp till U-länder. (krista organisationer är helt klart dominerande i den branchen)
Inte är det monstrets anhängare man söker upp för att lindra sorg.

När spaggeti monstret uppfyller dessa kraven. Då köper jag jämförelsen med gud.
Citera
2007-10-18, 16:38
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Man brukar klippa gräset på tomten. Jobbigt är det om man har stor tomt.

(nu förstod du?)

Gör dig inte dummare än du är.
På vilket sätt är din gud mer trolig än julens inkarnation, det flygande spaghettimonstret eller den intergalaktiska beostaren Ragnar?
Citera
2007-10-18, 16:40
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Om människor under spaggeti monstrets inflytande skriver en bok ca under 3000år med lagar och vishet osv. Kom tillbaka med det monstret som jämförlse till gud då.

Om spaggeti monstret får människor att ge upp sina droger för monstrets skull. Om monstret får människor att sätta andra för sig själv. Om spaggeti monstrer blir en drivande kraft i hjälp till U-länder. (krista organisationer är helt klart dominerande i den branchen)
Inte är det monstrets anhängare man söker upp för att lindra sorg.

När spaggeti monstret uppfyller dessa kraven. Då köper jag jämförelsen med gud.

Ah. Såna krav. Okej. På vilket sätt är den kristna guden mer trolig än den muslimska, de hinduiska, eller asagudarna?

Jag tror säkert skära elefanter som kallas Trudy fått folk att ge upp sitt drogbehov.

Förresten, vad spelar det för roll vad troende gör för guds sannolikhet? Vi har ju fri vilja att hjälpa andra?

Tre tusen år? Dödahavsrullarna skrevs hundratalet år för vår tideräkning (en liten sidonot: en del av detta var plagierat från Gilgamesh-eposet). Själva bibeln är inte ens två tusen år; det senaste skrevs väl dit flera hundra år efter den skäggige hippiens död.

Lagar? "Du skola icke äta fåglar såsom fladdermöss, de är oheliga"? Jisses, mycken vishet där.
Vill du ha vishet, ta och läs lite taoism eller buddhism. Ur rent naturvetenskaplig synvinkel kan du hämta mer och exaktare kunskaper ur nästan valfri helig text, bland annat koran och baghadvad-gita.
Citera
2007-10-18, 17:02
Bannlyst
Citat:
På vilket sätt är din gud mer trolig än julens inkarnation, det flygande spaghettimonstret eller den intergalaktiska beostaren Ragnar?

Vad som gör Gud mer trolig än julens inkarnation?

Skapelsen, Bibeln, etc etc.
Citera
2007-10-18, 17:23
Medlem
Akons avatar
Citat:
Vad som gör Gud mer trolig än julens inkarnation?

Skapelsen, Bibeln, etc etc.

Utveckla gärna. På vilket sätt är den mer trolig?
Citera
2007-10-18, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akon
Utveckla gärna. På vilket sätt är den mer trolig?

Julen är påhittad av människor.

Skapelsen och Bibeln inte!

Julen jämställer jag med nationaldagen eller första Maj på sin höjd.
Citera
2007-10-18, 17:44
Medlem
526s avatar
Citat:
Gudstanken är homogen och medfödd. En Apriorikunskap (en induktiv form av axiom).
Tomten är en alkis.
Citera
2007-10-18, 17:56
Medlem
Akons avatar
Citat:
Julen är påhittad av människor.

Skapelsen och Bibeln inte!

Julen jämställer jag med nationaldagen eller första Maj på sin höjd.

Vad har du för belägg för det förutom det som står i Bibeln?
Citera
2007-10-18, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akon
Vad har du för belägg för det förutom det som står i Bibeln?

Skapelsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in