2007-10-18, 18:19
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Vad som gör Gud mer trolig än julens inkarnation?

Skapelsen, Bibeln, etc etc.

Skapelsen? Vad har du för bevis för att gud står bakom den? Bibeln? Och bibeln finns för att gud skapat allt. Cirkelargument.

Grejen är den att det, precis som med tomten, inte finns ett enda bevis för guds existens. Det är därför det kallas tro. Och tro går inte att rangordna; det flygande spaghettimonstret är lika sannolikt som den kristna guden, eller Allah, eller Ganesh.

Om vi säger så här: varje år väntar halva jordens barnbefolkning på jultomten. Skulle inte bli förvånad om fler tror på tomten än vad som tror på den kristna guden.
Citera
2007-10-18, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Skapelsen? Vad har du för bevis för att gud står bakom den? Bibeln? Och bibeln finns för att gud skapat allt. Cirkelargument.

Grejen är den att det, precis som med tomten, inte finns ett enda bevis för guds existens. Det är därför det kallas tro. Och tro går inte att rangordna; det flygande spaghettimonstret är lika sannolikt som den kristna guden, eller Allah, eller Ganesh.

Om vi säger så här: varje år väntar halva jordens barnbefolkning på jultomten. Skulle inte bli förvånad om fler tror på tomten än vad som tror på den kristna guden.

Nej, som jag sagt många gånger vid det här laget, jag tror inte det minsta på att allt blev till av en ren tillfällighet eller slump. En skapelse stod klart för mig långt före det att jag läste nån Bibel. En teori som bygger på att ingen tanke eller uträkning finns bakom, är otänkbart för mig.

Jag behöver inte ens en Bibel för att förstå det.
Citera
2007-10-18, 18:26
Medlem
DeadAHeads avatar
Citat:
Nej, som jag sagt många gånger vid det här laget, jag tror inte det minsta på att allt blev till av en ren tillfällighet eller slump. En skapelse stod klart för mig långt före det att jag läste nån Bibel. En teori som bygger på att ingen tanke eller uträkning finns bakom, är otänkbart för mig.

Kunde inte sagt det bättre själv.
Citera
2007-10-18, 19:02
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Men är vad du säger dig förstå ett bevis för att universum är skapad, eller är det en personlig åsikt?

Och är det ett bevis för att gud är mer sannolik än FSM eller jultomten?
Citera
2007-10-18, 19:04
Medlem
Hanksters avatar
Efter att ha tittat i ID-tråden lutar det mer och mer åt ett jakande svar.

Angående sjukdomen alltså.
Citera
2007-10-18, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Efter att ha tittat i ID-tråden lutar det mer och mer åt ett jakande svar.

Angående sjukdomen alltså.

Då tycker jag mer att det verkar som en sjukdom att tro att saker bara händer av en ren tillfällighet eller slump, utan vidare.

(det där var nog svar på snorlyktans inlägg också)
Citera
2007-10-18, 19:08
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Då tycker jag mer att det verkar som en sjukdom att tro att saker bara händer av en ren tillfällighet eller slump, utan vidare.

Vi talar ID här, du är medveten om det, inte sant? Du verkar snarare förespråka någon sorts teistisk evolution.
Citera
2007-10-18, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Vi talar ID här, du är medveten om det, inte sant? Du verkar snarare förespråka någon sorts teistisk evolution.

Jag förespråkar egentligen bara en sak, Bibeln.
Citera
2007-10-18, 19:21
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Jag förespråkar egentligen bara en sak, Bibeln.

Det förnekade jag inte att du gjorde, teistisk evolution utesluter inte bibeln. Vill man ta bibeln bokstavligt a'la rapture-fragglarna i staterna är teistisk evolution lika med satan, men många kristna ser inte det som ett problem öht.

ID-rörelsen tillhör inte den grupp som anser man kan sammanfoga bibelns utsaga med teistisk evolution, utan framstår som mentalt blockerade.
Citera
2007-10-18, 19:39
Medlem
Fascists avatar
Citat:

(det där var nog svar på snorlyktans inlägg också)

Du begriper dig inte på slumpen.
Varför skulle det vara så fantastiskt speciellt med det universum och den verklighet som vi observerar? Det kan inte vara på något annat sätt. Slump kommer inte på fråga, lika lite som någon skapare. Antalet möjliga utfall att studera är exakt ett. Alla andra tänkbara utfall resulterar i avsaknaden av dig som observatör.

Om du rullar en hypotetisk ensidig tärning med en prick på sin enda sida, blir du lika förvånad över den oerhörda slumpen när du slår en etta?
Citera
2007-10-18, 19:50
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Ah. Såna krav. Okej. På vilket sätt är den kristna guden mer trolig än den muslimska, de hinduiska, eller asagudarna?
Den möter människor på ett annat sätt. den utgår ifrån dig, utifrån din förmåga skapas relationen. Därför tror jag att det är den sanna vägen. Jesus är mallen att leva efter,man nöjer sig aldrig.

Citat:
Förresten, vad spelar det för roll vad troende gör för guds sannolikhet? Vi har ju fri vilja att hjälpa andra?
För mig är det bevis på att de sker en förändring i folks liv. Och inte att man bara tror på ett spaggetti monster och sen nöjer sig med det. När du blir frälst så får du en gåva, ett mynt används ofta i liknelser. Antingen så kan du gräva ner myntet och nöja dig med det. Men då dör tron ut tillslut. men när du får myntet att växa då gör tron nått gott i verkligheten. Du kanske talar med vänner som har det svårt, ställer upp, kanske får en vän med missbruk att lägga av pga dina ord. Som kristen skall du vara ett ljus för andra. Bara genom att jämt vara glad kan det göra gott. (man kan göra detta utan att vara kristen ocks, så det behöver ni inte kommentera) men ofta rör det sig om en människa som kanske bara brytt sig om sig själv, och efter en frälsning börja ge mer till andra än sig själv.

Citat:
Lagar? "Du skola icke äta fåglar såsom fladdermöss, de är oheliga"? Jisses, mycken vishet där.
det där kanske inte var en visdom direkt. läs Ordspråks-boken. Där står mycket visdom.

Citat:
Vill du ha vishet, ta och läs lite taoism eller buddhism.
Det står mycket bra där jupp.
Citera
2007-10-18, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Du begriper dig inte på slumpen.
Varför skulle det vara så fantastiskt speciellt med det universum och den verklighet som vi observerar? Det kan inte vara på något annat sätt. Slump kommer inte på fråga, lika lite som någon skapare. Antalet möjliga utfall att studera är exakt ett. Alla andra tänkbara utfall resulterar i avsaknaden av dig som observatör.

Om du rullar en hypotetisk ensidig tärning med en prick på sin enda sida, blir du lika förvånad över den oerhörda slumpen när du slår en etta?

En tärning kanske är lite svårt att jämföra med skapandet av ett helt universum med inkluderade naturlagar?

1.Vad är slump i fallet big bang?

2.Vad är slump i sammanhanget skapandet av naturlagar? Naturlagar som även "skall ha" skapat ett fungerande universum och intelligent liv.

Själv hävdar jag att både tanke och planering fanns bakom en big bang och naturlagar, och inte minst oss.

Så, vill du ge dig på en någorlunda trovärdig förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in