2007-10-21, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
Du tycker det är rätt alltså, att ungarna blir skadade? För vi talar inte om föräldrar här, utan en allsmäktig gud, som straffar folk kollektivt, på icke-individuell basis.

Det där klipper resten av ditt svar också.

Nej, du och en mental blockering mot allkritik av det du ser som religös sanning.

Är inte det ganska naturligt att ungarna ärver föräldrarnas egenskaper?

I detta fallet dödlighet och synd.

Hade nu föräldrarna skött sig så...............
Citera
2007-10-21, 15:15
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Är inte det ganska naturligt att ungarna ärver föräldrarnas egenskaper?

I detta fallet dödlighet och synd.

Hade nu föräldrarna skött sig så...............

Du tror ju inte på evolutionen?
Citera
2007-10-21, 15:15
Bannlyst
Citat:
Bra då har du nog med erferenhet att snabbt återgre det här.

Det blir ganska omfattande, jag skall se om jag kan länka några inlägg direkt hit sen åt dig istället.

Citera
2007-10-21, 15:16
Bannlyst
Citat:
Du tror ju inte på evolutionen?

Det är inte evolution, utan anpassning. Vi byter inte art, eller hur?

Att vi är "anpassningsbara" har jag aldrig betvivlat.
Citera
2007-10-21, 15:17
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Det blir ganska omfattande, jag skall se om jag kan länka några inlägg direkt hit sen åt dig istället.

Du förstår att jag är ute efter din specifiering av den evolutionära motsvarigheten till milimeter och mil och den vägg du påstår finns emellan, inte sant?
Citera
2007-10-21, 15:18
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Det är inte evolution, utan anpassning. Vi byter inte art, eller hur?

Att vi är "anpassningsbara" har jag aldrig betvivlat.

Bra definera väggen, annars har du inget att komma med alls.
Citera
2007-10-21, 15:22
Bannlyst
Citat:
Du förstår att jag är ute efter din specifiering av den evolutionära motsvarigheten till milimeter och mil och den vägg du påstår finns emellan, inte sant?

Vi är inte resultatet av en evolution, som jag anser är en omöjlighet. Vi kan inte ens ange en start för den eftersom vi måste ha "en levande cell" för att få liv. Det finns heller inga trovärdiga förlopp som skulle förklara en evolution, inte ens första delen av den. Vidare behöver vi ett "medvetande", och det sitter inte fysiskt i kroppen utan är en kombination av själ/kropp. Utvecklandet av metafysik, förmågan att skapa komplicerade musikstycken, konsten att avnjuta abstrakta former, färgskalor, poesi, lyrik, osv osv har inget som helst med överlevnad att göra.

Jag länkar hit lite inlägg åt dig sen.
Citera
2007-10-21, 15:22
Medlem
Citat:
Vi har ingen metod för att söka svaren på en hel del av de där punkterna, vi har inga medel heller, vi är trots allt "bara människor".
På fråga ett svarade du fel. Rätt svar är: Den vetenskapliga metoden. Den har visat sig vara totalt överlägsen när det gäller att öka vår kunskap. Vad denna kunskap kommer att omfatta i framtiden går inte att förutse i dag.

På fråga två svarade du inte alls. Rätt svar var även där (surprise): Den vetenskapliga metoden.
Citera
2007-10-21, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
På fråga ett svarade du fel. Rätt svar är: Den vetenskapliga metoden. Den har visat sig vara totalt överlägsen när det gäller att öka vår kunskap. Vad denna kunskap kommer att omfatta i framtiden går inte att förutse i dag.

På fråga två svarade du inte alls. Rätt svar var även där (surprise): Den vetenskapliga metoden.

Och det som "ligger utanför" vår påhittade metod att se och mäta saker?

Filosofi?
Citera
2007-10-21, 15:28
Bannlyst
Jag är inte emot vetenskap, tvärtom, däremot tror jag inte att den ger oss alla svar.

Nu vet ni det.
Citera
2007-10-21, 15:33
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Vi är inte resultatet av en evolution, som jag anser är en omöjlighet. Vi kan inte ens ange en start för den eftersom vi måste ha "en levande cell" för att få liv. Det finns heller inga trovärdiga förlopp som skulle förklara en evolution, inte ens första delen av den. Vidare behöver vi ett "medvetande", och det sitter inte fysiskt i kroppen utan är en kombination av själ/kropp. Utvecklandet av metafysik, förmågan att skapa komplicerade musikstycken, konsten att avnjuta abstrakta former, färgskalor, poesi, lyrik, osv osv har inget som helst med överlevnad att göra.

Jag länkar hit lite inlägg åt dig sen.

Vad du anser, och vad du kan belägga, är två vitt skilda ting. Skriv inte "det finns inga trovärdiga förlopp". Länka till journaler, skriv i detalj, förklara. Just nu skriver du vad du tycker utan något som helst belägg. I övrigt behöver en hasighetsmätare inte veta att en bil startat för att se hur snabbt och i vilken riktning den går. Du har fortfarande inte lärt dig skillnaden mellan abiogenesis och evolutionen ser jag. Och du gör samma misstag om och om ingen. Om vi inte vet måste det vara gud.

Det här är kreationsmargumentation 101, och oavsett hur speciell du vill känna dig med "dina" argument så har det här dragits sen dacke på infidels, evcforums och liknande ställen. Och tydligen går det inte så lysande då det knappt en finns ett par promille som köper kreationismen inom dom aktuella vetenskapliga fälten.

Påvisa själen, eller sålla dig till att själen kan finnas - precis som bumbibjörnarna och transformers. Som det ser ut nu tycker du en jävla massa, men ställer upp ett korthus i kuling till försvar.
Citera
2007-10-21, 15:36
Medlem
Citat:
Och det som "ligger utanför" vår påhittade metod att se och mäta saker?

Filosofi?
Det vi inte kan veta något om kan vi (surprise) inte veta något om. Men det är inget argument för att låta bli att ta reda på det som vi faktiskt kan veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in