Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
"..tills (de påstod) att en snubbe nästan fick örat avskuret med en konservöppnare.--Då blev det isol för alla oss som hade varit i rummet."
Kollektiv bestraffning alltså. Är inte det olagligt?
"..fick jag sedan hela förklaringen till varför jag sattes på häktet, jag hade sedan ankomst till mottagnings avdelningen haft en väldigt menlig och negativ inverkan på de andra intagna, vidare har jag haft ett oacceptabelt beteende mot personalen. Sedan har de fått information om att jag bedrev brottslig verksamhet både inne på anstalten och på utsidan. (Det stod hur mycket som helst)."
Detta borde du definitivt kunna anmäla dem för. De hade fått "information",hm. Du blev anklagad utan bevis. Information,vad är det för sorts indicium? Jag trodde att ett fängelsestraff gick ut på att en dömd straffas för ett brott som denne dömt för efter en rättslig process. Att sedan infoga ytterligare straff på en person som avtjänar ett straff utan någon rättslig process är ju helt klart ett brott mot mänskliga rättigheter!
Finns det inga lagar som betecknar vilka former av bestraffning och åtgärder inom fängelser som KVV måste följa enligt lag? Kan ingen kunnig länka till eller citera dessa?
Det va någon som sa att föreskrifterna är luddigt skrivna så att de kan tolka och göra vad de vill..
Något sådant är ju inte förenligt med svensk grundlag. Kräv ändring.
Kollektiv bestraffning alltså. Är inte det olagligt?
"..fick jag sedan hela förklaringen till varför jag sattes på häktet, jag hade sedan ankomst till mottagnings avdelningen haft en väldigt menlig och negativ inverkan på de andra intagna, vidare har jag haft ett oacceptabelt beteende mot personalen. Sedan har de fått information om att jag bedrev brottslig verksamhet både inne på anstalten och på utsidan. (Det stod hur mycket som helst)."
Detta borde du definitivt kunna anmäla dem för. De hade fått "information",hm. Du blev anklagad utan bevis. Information,vad är det för sorts indicium? Jag trodde att ett fängelsestraff gick ut på att en dömd straffas för ett brott som denne dömt för efter en rättslig process. Att sedan infoga ytterligare straff på en person som avtjänar ett straff utan någon rättslig process är ju helt klart ett brott mot mänskliga rättigheter!
Finns det inga lagar som betecknar vilka former av bestraffning och åtgärder inom fängelser som KVV måste följa enligt lag? Kan ingen kunnig länka till eller citera dessa?
Det va någon som sa att föreskrifterna är luddigt skrivna så att de kan tolka och göra vad de vill..
Något sådant är ju inte förenligt med svensk grundlag. Kräv ändring.
I Salberga förra året fick en kille försenad villkorlig frigivning på grundval att han suttit på isoleringen. Tunt skäl.
Varför satt han på isoleringen då. Jo han var bipolär och hade inte fått sin medicin.
Efter han väl fick medicin fanns inga problem.
D.v.s. Bestraffas också sjukdom. Det är också olagligt i Sverige.
Ärendet gick till förvaltningsdomstol och fortfarande accepterar domstolen också bestraffning för sjukdom.
Läget i sverige rättsligt är akut. Det finns en lagstifting och en intention från statens sida. Tyvärr har myndigheter enligt lag sk tolkningsrätt.
Vi har alltså ett domstolssystem som havererat. Vilket ingen lär ha missat mot bakgrund av både alla felaktiga frikännanden vi har och alla oskyldigt dömda vi har. Det fungerar helt enkelt inte längre.
Sedan kommer vi till kriminalvården.
Sakfakta
1. Kriminalvården attraherar personer som har svårt att finna annat arbete. Varför de har svårt att finna annat arbete får ni föreställa er.
2. Kriminalvården har fungerat som en helt egen myndighet utan insyn under väldigt lång tid.
3. Kriminalvården egen beskriving av sin verksamhet i media, nätet och rapporter är falsarium.
I verkligheten har vi en myndighet som styrs av en påse nötter med tvivelaktig moralisk känsla. Det har skapats en kultur inom KVV där det går ut på att vanvårda en intagen så mycket som möjligt utan att det skalll synas utåt.
D.v.s. rena kränkningar från start verkställighet, ända ut till frivården.
Mängden JO anmälningar beror inte p.g.a. vad KVV säger, att de intagna mår dåligt som följd av straffet.
Lejonparten av JO anmälningarna är sakliga och visar på hur illa det är ställt i anstalterna.
Av de JO anmälningar som når fram vill säga.
I Salberga under förra KVC tid testades ett antal saker av de intagna med hjälp av vänner på utsidan. Merparten av de JO anmälnings som skrev och postades på avdelningens brevlåda. Kom ALDRIG fram till JO.
Anmälningar som skrev och överläts på vänner att posta på utsidan kom regelmässigt fram.
Brev som var fria från anmälningar och enbart innehöll vardaglia hälsningar, postade på anstaltens brevlåda kom också fram regelmässigt.
Vad kan orsaka att specifikt brev med JO anmälningar mot anstalt och KVC aldrig lämnar anstaltens murar?
Utgående post får ju inte vitjas om inte särskillda skäl föreligger......
Regelmässigt nekas intagna att få ringa sin egen advokat. Brev till och från advokaterna vitjas av anstalten. Trots att det är förbjudet....
Kom då också ihåg att det är inte enbart brottslingar som sitter på anstalt. Upp till en femtedel av de som sitter där har aldrig begått ett brott enligt rättsystemets egna utredningar.
Vad gäller rättsystem och kriminalvård är vi en bananrepublik. Det enda vi inte har från filmens värd är gemensamhetsceller och gängbildningar. I övrigt ligger vi i klass med det värsta ni ser på dokumentärfilmer från andra länder.
De som varit intagna _vet_ att media och KVV berättelser är osanna om situation på svenska anstalter.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2012-09-05 kl. 07:53.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2012-09-05 kl. 07:53.