2012-09-05, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
"..tills (de påstod) att en snubbe nästan fick örat avskuret med en konservöppnare.--Då blev det isol för alla oss som hade varit i rummet."
Kollektiv bestraffning alltså. Är inte det olagligt?

"..fick jag sedan hela förklaringen till varför jag sattes på häktet, jag hade sedan ankomst till mottagnings avdelningen haft en väldigt menlig och negativ inverkan på de andra intagna, vidare har jag haft ett oacceptabelt beteende mot personalen. Sedan har de fått information om att jag bedrev brottslig verksamhet både inne på anstalten och på utsidan. (Det stod hur mycket som helst)."

Detta borde du definitivt kunna anmäla dem för. De hade fått "information",hm. Du blev anklagad utan bevis. Information,vad är det för sorts indicium? Jag trodde att ett fängelsestraff gick ut på att en dömd straffas för ett brott som denne dömt för efter en rättslig process. Att sedan infoga ytterligare straff på en person som avtjänar ett straff utan någon rättslig process är ju helt klart ett brott mot mänskliga rättigheter!
Finns det inga lagar som betecknar vilka former av bestraffning och åtgärder inom fängelser som KVV måste följa enligt lag? Kan ingen kunnig länka till eller citera dessa?
Det va någon som sa att föreskrifterna är luddigt skrivna så att de kan tolka och göra vad de vill..
Något sådant är ju inte förenligt med svensk grundlag. Kräv ändring.

I Salberga förra året fick en kille försenad villkorlig frigivning på grundval att han suttit på isoleringen. Tunt skäl.
Varför satt han på isoleringen då. Jo han var bipolär och hade inte fått sin medicin.
Efter han väl fick medicin fanns inga problem.

D.v.s. Bestraffas också sjukdom. Det är också olagligt i Sverige.
Ärendet gick till förvaltningsdomstol och fortfarande accepterar domstolen också bestraffning för sjukdom.

Läget i sverige rättsligt är akut. Det finns en lagstifting och en intention från statens sida. Tyvärr har myndigheter enligt lag sk tolkningsrätt.
Vi har alltså ett domstolssystem som havererat. Vilket ingen lär ha missat mot bakgrund av både alla felaktiga frikännanden vi har och alla oskyldigt dömda vi har. Det fungerar helt enkelt inte längre.
Sedan kommer vi till kriminalvården.
Sakfakta
1. Kriminalvården attraherar personer som har svårt att finna annat arbete. Varför de har svårt att finna annat arbete får ni föreställa er.
2. Kriminalvården har fungerat som en helt egen myndighet utan insyn under väldigt lång tid.
3. Kriminalvården egen beskriving av sin verksamhet i media, nätet och rapporter är falsarium.

I verkligheten har vi en myndighet som styrs av en påse nötter med tvivelaktig moralisk känsla. Det har skapats en kultur inom KVV där det går ut på att vanvårda en intagen så mycket som möjligt utan att det skalll synas utåt.
D.v.s. rena kränkningar från start verkställighet, ända ut till frivården.
Mängden JO anmälningar beror inte p.g.a. vad KVV säger, att de intagna mår dåligt som följd av straffet.
Lejonparten av JO anmälningarna är sakliga och visar på hur illa det är ställt i anstalterna.
Av de JO anmälningar som når fram vill säga.

I Salberga under förra KVC tid testades ett antal saker av de intagna med hjälp av vänner på utsidan. Merparten av de JO anmälnings som skrev och postades på avdelningens brevlåda. Kom ALDRIG fram till JO.
Anmälningar som skrev och överläts på vänner att posta på utsidan kom regelmässigt fram.
Brev som var fria från anmälningar och enbart innehöll vardaglia hälsningar, postade på anstaltens brevlåda kom också fram regelmässigt.

Vad kan orsaka att specifikt brev med JO anmälningar mot anstalt och KVC aldrig lämnar anstaltens murar?
Utgående post får ju inte vitjas om inte särskillda skäl föreligger......

Regelmässigt nekas intagna att få ringa sin egen advokat. Brev till och från advokaterna vitjas av anstalten. Trots att det är förbjudet....

Kom då också ihåg att det är inte enbart brottslingar som sitter på anstalt. Upp till en femtedel av de som sitter där har aldrig begått ett brott enligt rättsystemets egna utredningar.

Vad gäller rättsystem och kriminalvård är vi en bananrepublik. Det enda vi inte har från filmens värd är gemensamhetsceller och gängbildningar. I övrigt ligger vi i klass med det värsta ni ser på dokumentärfilmer från andra länder.
De som varit intagna _vet_ att media och KVV berättelser är osanna om situation på svenska anstalter.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2012-09-05 kl. 07:53.
Citera
2012-09-05, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panelbeater
Oh shit! Så dem svartmålade dig så fort de fick chansen alltså!? Du borde kunna stämma dem! Har du försökt med det? Skulle kanske gå bra?
Berätta gärna mer om "vårdvistelse" och din plan på "glidarvolta". Låter intressant!
Eftersom det blir tydligare och tydligare hur KVV bryter mot mänskliga rättigheter så tycker jag att det vore bra om de som har erfarenhet lägger upp tips och strategier på hur man lyckas med en "glidarvolta"! Någon som har erfarenhet av en lyckad sådan?

"..tills (de påstod) att en snubbe nästan fick örat avskuret med en konservöppnare.--Då blev det isol för alla oss som hade varit i rummet."
Kollektiv bestraffning alltså. Är inte det olagligt?

"..fick jag sedan hela förklaringen till varför jag sattes på häktet, jag hade sedan ankomst till mottagnings avdelningen haft en väldigt menlig och negativ inverkan på de andra intagna, vidare har jag haft ett oacceptabelt beteende mot personalen. Sedan har de fått information om att jag bedrev brottslig verksamhet både inne på anstalten och på utsidan. (Det stod hur mycket som helst)."

Detta borde du definitivt kunna anmäla dem för. De hade fått "information",hm. Du blev anklagad utan bevis. Information,vad är det för sorts indicium? Jag trodde att ett fängelsestraff gick ut på att en dömd straffas för ett brott som denne dömt för efter en rättslig process. Att sedan infoga ytterligare straff på en person som avtjänar ett straff utan någon rättslig process är ju helt klart ett brott mot mänskliga rättigheter!
Finns det inga lagar som betecknar vilka former av bestraffning och åtgärder inom fängelser som KVV måste följa enligt lag? Kan ingen kunnig länka till eller citera dessa?

I Sverige så har väl myndigheter tydligen ingen skyldighet att informera misstänkta eller dömda om deras rättigheter. Men jag är säker på att man har rätt att få denna information ifall man ber om den. ELLER?? Heeeelt korrupt annars.

Att du sa att du ville rymma (vilken fånge vill inte det?) eller anordna en fritagning ger dem inte rätt att fabricera bevis.
Nu i efterhand så finns ju inga säkerhetsskäl till varför du inte ska få tillgång till "informationen" som de påstod sig ha. Därför borde du kunna kräva att få ut den.

Vad/hur menar dem att du hade gjort/betett dig mot personalen? Oxå intressant.
Det heter ju "kriminal-vård". Att du klagar och säger att du vill fly/rymma är ju bara symtom på det kriminellt belastade tillståndet som de ska behandla.

Det va någon som sa att föreskrifterna är luddigt skrivna så att de kan tolka och göra vad de vill..
Något sådant är ju inte förenligt med svensk grundlag. Kräv ändring.

Alltså kriminalvårdslagarna är så luddigt skrivna att de kan göra som de vill, finns det någon de vill ha iväg kan de bara säga att han har negativ inverkan på andra intagna och behöver i princip inga bevis. Det de säger, räknas.

Angående kollektiv bestraffning så gör de så att eftersom de misstänker att det varit bråk i cellen och ingen säger något så vet de inte vem som är fiender eller så. Så alla flyttas till isol pga säkerhetsskäl. Han som var skadad fick återvända. Vi var alltså 7st på ett ben (av 10) som hamna på isol.

Det angående informationen så kan de hänvisa till säkerhetsskäl. Det e deras livlina.

Vårdvistelse är behandlingshem eller bo hos en familj. Man går på möten och andra roliga aktiviteter. Man får ha mobil, internet och allt annat. Jävligt soft har man fått höra.
Citera
2012-09-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
I Salberga förra året fick en kille försenad villkorlig frigivning på grundval att han suttit på isoleringen. Tunt skäl.
Varför satt han på isoleringen då. Jo han var bipolär och hade inte fått sin medicin.

Ärendet gick till förvaltningsdomstol och fortfarande accepterar domstolen också bestraffning för sjukdom.

Läget i sverige rättsligt är akut. Det finns en lagstifting och en intention från statens sida. Tyvärr har myndigheter enligt lag sk tolkningsrätt.
Vi har alltså ett domstolssystem som havererat. Vilket ingen lär ha missat mot bakgrund av både alla felaktiga frikännanden vi har och alla oskyldigt dömda vi har. Det fungerar helt enkelt inte längre.
Sakfakta
1. Kriminalvården attraherar personer som har svårt att finna annat arbete. Varför de har svårt att finna annat arbete får ni föreställa er.
2. Kriminalvården har fungerat som en helt egen myndighet utan insyn under väldigt lång tid.
3. Kriminalvården egen beskriving av sin verksamhet i media, nätet och rapporter är falsarium.

I verkligheten har vi en myndighet som styrs av en påse nötter med tvivelaktig moralisk känsla. Det har skapats en kultur inom KVV där det går ut på att vanvårda en intagen så mycket som möjligt utan att det skalll synas utåt.
Mängden JO anmälningar beror inte p.g.a. vad KVV säger, att de intagna mår dåligt som följd av straffet.
Lejonparten av JO anmälningarna är sakliga och visar på hur illa det är ställt i anstalterna.

I Salberga under förra KVC tid testades ett antal saker av de intagna med hjälp av vänner på utsidan. Merparten av de JO anmälnings som skrev och postades på avdelningens brevlåda. Kom ALDRIG fram till JO.
Anmälningar som skrev och överläts på vänner att posta på utsidan kom regelmässigt fram.
Brev som var fria från anmälningar och enbart innehöll vardaglia hälsningar, postade på anstaltens brevlåda kom också fram regelmässigt.

Vad kan orsaka att specifikt brev med JO anmälningar mot anstalt och KVC aldrig lämnar anstaltens murar?

Regelmässigt nekas intagna att få ringa sin egen advokat. Brev till och från advokaterna vitjas av anstalten. Trots att det är förbjudet....

Kom då också ihåg att det är inte enbart brottslingar som sitter på anstalt. Upp till en femtedel av de som sitter där har aldrig begått ett brott enligt rättsystemets egna utredningar.

Vad gäller rättsystem och kriminalvård är vi en bananrepublik. Det enda vi inte har från filmens värd är gemensamhetsceller och gängbildningar. I övrigt ligger vi i klass med det värsta ni ser på dokumentärfilmer från andra länder.
De som varit intagna _vet_ att media och KVV berättelser är osanna om situation på svenska anstalter.

+1

Kvm fungerar som ett sänkt skepp. De styr som de vill och vård förekommer i princip inte, möjligen om du är våldtäktsman. Jag längtar tills den dag den yngre generationen får nog och börjar mula plitar, både på insidan och utsidan. Då faller deras maktkänsla ganska snabbt. Lars Nylen borde vara den första.
Citera
2012-09-05, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud

Sakfakta

Stämmer,kunde inte ha sagt det bättre själv.
Mycket bra skrivet!
Citera
2012-09-05, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elva654
Alltså kriminalvårdslagarna är så luddigt skrivna att de kan göra som de vill, finns det någon de vill ha iväg kan de bara säga att han har negativ inverkan på andra intagna och behöver i princip inga bevis. Det de säger, räknas.

Angående kollektiv bestraffning så gör de så att eftersom de misstänker att det varit bråk i cellen och ingen säger något så vet de inte vem som är fiender eller så. Så alla flyttas till isol pga säkerhetsskäl. Han som var skadad fick återvända. Vi var alltså 7st på ett ben (av 10) som hamna på isol.

Det angående informationen så kan de hänvisa till säkerhetsskäl. Det e deras livlina.

Vårdvistelse är behandlingshem eller bo hos en familj. Man går på möten och andra roliga aktiviteter. Man får ha mobil, internet och allt annat. Jävligt soft har man fått höra.
Kriminalvårdslagarna har ett stort fel och det är att i varje paragraf så finns ordet OM.
Citera
2012-09-05, 11:48
Medlem
XeQteRs avatar
Jag har fått intrycket att fängelse i Sverige är rena semestern med: bra mat, tillgång till "jobb", studier, träning, TV, dator och fan och hans moster. Hur väl tycker ni som har suttit inne att den här bilden stämmer?

Vidare, hur mycket invandrare är det egentligen i de svenska fängelsena?

Råder de någon form av hierarki på gemensamhetsavdelningarna? Om ja, hur ser den ut?

Spännande läsning och det har förmodligen redan avhandlats ett antal gånger i tråden men har inte hittat specifika svar på mina frågor i de senaste 20 sidorna.

Tacksam för svar.
Citera
2012-09-05, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeQteR
Jag har fått intrycket att fängelse i Sverige är rena semestern med: bra mat, tillgång till "jobb", studier, träning, TV, dator och fan och hans moster. Hur väl tycker ni som har suttit inne att den här bilden stämmer?

Råder de någon form av hierarki på gemensamhetsavdelningarna? Om ja, hur ser den ut?

Spännande läsning och det har förmodligen redan avhandlats ett antal gånger i tråden men har inte hittat specifika svar på mina frågor i de senaste 20 sidorna.

Tacksam för svar.
Det är frihetsberövandet som är straffet.
Finns alltid nån ledande person som andra följer.
Ganska mycket invandrare,har ingen siffra.
Citera
2012-09-05, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeQteR

Tacksam för svar.

Så om bara du haft tillgång till en bastu så hade de ersatt din fru och dina barn rakt upp och ner genom att bara få träffa dom en timme i veckan med plitar och övervakning? Veta att allt du gör loggas eller spelas in av KVV, dvs samtal eller brev.
Prata i telefon ofta med dom kan du också glömma, du får fem hemnummer du kan ha godkända som max, och ETT av dessa kan ta månader att få godkända, likadant med besök, varesig det är familj eller inte. Får du väl telefonnummer godkända så är ni fem man som ska dela på en telefon, så i praktiken är det omöjligt att prata mycket med familj och barn... Även också om du hade haft en egen telefon, ponera att du har 11 kr/h resp. 5.50 kr vid permitering eller sjukdom, och ett tjugekort kostar tjugo kronor, för detta kan du prata 7 minuter till mobil... Och 57 min till hemtelefon.
Visst du kan prata varje dag då, om du inte handlar ett skit till digsjälv, inget kaffe, ingen frukt, inget tuggummi, ingen nikotin...

Man kan inte uttala sig ett skit om man inte upplevt de, så spelar det ingen roll hur det "låter", för mig skulle en bastu eller ett solarium Aldrig kunna ersätta kontakten med min dotter eller sambo. Men det är jag.. :-)

Man kan verkligen inte sätta sig in i det.. Tänk en simpel sak om man blir sugen på en Cola, woho bara 3 dagar tills man kan handla en! Ja, om man då prioriterar bort sin familj med samtal för Colan

Alla jävla småsaker saknar man, tex citron på fisken, det är absoluuuuut förbjudet... Sugen på lakrits? Får heller inte ätas... Eller kanske en apelsin eller clementin? Nope, inga citrusfrukter! =)
Eller flaskor större än 50 cl...

Eller du blir väckt fyra på natten och de bara drar ut en ur rummet för visitation, får inte ens klä på sig... Sen är hela rummet upp och ner... Även om du ska upp och jobba tre timmar senare
Eller var och varannan dag är hela rummet upp och nervänt, kläderna kan ligga på golvet, med både leriga sko och hundavtryck... gäller också sängen...

Sen visst, många som sagt upp livet HELT på utsidan och verkligen trivs därinne...

Men tex, du kan inte bli bra vän med någon om du har ett längre straff, alla kommer gå före dig och man står ensam igen och igen...

Nä... Vet inte varför jag gick in för de så, retar mig
Citera
2012-09-05, 15:32
Medlem
Bra sagt canton.
Och jag skulle inte hellre käka fängelsemat (som skolmaten) på min semester.

Tyckte du beskrev det jävligt bra hur jobbigt det faktiskt är med vissa såna småsaker exempelvis cola eller att för 20kr (2 timmars lön) kan man ringa 7 minuter till mobil. (tro det är 8 men vafan )
Citera
2012-09-05, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom
Bra sagt canton.

Tyckte du beskrev det jävligt bra hur jobbigt det faktiskt är med vissa såna småsaker exempelvis cola eller att för 20kr (2 timmars lön) kan man ringa 7 minuter till mobil. (tro det är 8 men vafan )
Lite kul för när vi träffar vanligt folk som har haft de här synpunkterna innan så brukar det bli annat ljud i skällan omgående.Brukar gå ganska fort innan man märker att de inte vill vara med längre.
Citera
2012-09-05, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stenrom
Bra sagt canton.

En fråga var har ni fått ringa till mobil nånstans?
Personligen har jag aldrig sökt för det men tycker mig komma ihåg att alla blivit nekade.
Citera
2012-09-05, 19:00
Medlem
Nu har jag suttit några månader (av totalt 18 med villkorlig frigivning) på en öppen kvinnoanstalt och kan bara bekräfta det som berättas i tråden att vi intagna verkligen behandlas som efterblivna: "Du ska inte protestera för då kan du hamna på isoleringen, lilla vän." Plitarna (jag kallade dessa tidigare för kriminalvårdare) utgår ifrån att alla är alkoholister, knarkare, lögnare och gör allt hela tiden för att skaffa sig själv fördelar. Varje liten skitsak (som vilket bröd man ska ha) riskerar att bli till en stor sak som man sedan till slut kan få någon sorts bestraffning för. Helt otroligt! Hela kriminalvården borde olagligförklaras och anmälas till EU för brott mot de mänskliga rättigheterna! De flesta plitar vill visa sin makt genom sin attityd och genom att vifta med nyckelknippan. De är luckapor som väntar några sekunder extra med att öppna luckan bara för att visa sin makt. Allt det här är egentligen brott mot fängelselagen, men det struntar dessa s.k. vårdare blankt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in