2014-02-07, 13:45
Medlem
Imperors avatar
De har en klass tre avdelning med en handfull platser, resten är dock tvåa.

Edit: Från länken: "Beateberg är en anstalt med 44 platser i säkerhetsklass 2 och 6 platser i säkerhetsklass 3."
Citera
2014-02-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Det är Arbetsmiljölagar som ställt till det, ja. Däremot så finns det gratis nikotintuggummin och plåster som "kompensation"...

Beateberg är en Tvåa.

På Salberga där dom trots allt har specialbyggda rökbalkonger försedda med tändare och allt. Sanerades det bort under några år.
När "rökning tillåten" återkom så blev det tilldelning från kuvert av plit i rökbalkongens dörr.

Så visst mått av kontrollbehov tror jag också finns med i spelet.
Citera
2014-02-07, 16:09
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
På Salberga där dom trots allt har specialbyggda rökbalkonger försedda med tändare och allt. Sanerades det bort under några år.
När "rökning tillåten" återkom så blev det tilldelning från kuvert av plit i rökbalkongens dörr.

Problemet är väl att de inte vill låta folk ha sina egna cigg och då blir det ökat tryck på plitarna att dela ut när det efterfrågas vilket medför en massa extra jobb.
Det har också debatterats huruvida cellen ska räknas som bostad och att man därför skall få bestämma själv. Där är ju inte heller plitarna hela tiden, så argumentet att de skulle jobba i rökig miljö håller inte riktigt, men då blir ju problemet att de inte vill ha tändare ute...
I Finland fick man däremot ha cigg och tändare fritt på rummet och röka som man ville, även på högklassad anstalt (Kakola AKA Tukthuset).
Citera
2014-02-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Problemet är väl att de inte vill låta folk ha sina egna cigg och då blir det ökat tryck på plitarna att dela ut när det efterfrågas vilket medför en massa extra jobb.
Det har också debatterats huruvida cellen ska räknas som bostad och att man därför skall få bestämma själv. Där är ju inte heller plitarna hela tiden, så argumentet att de skulle jobba i rökig miljö håller inte riktigt, men då blir ju problemet att de inte vill ha tändare ute...
I Finland fick man däremot ha cigg och tändare fritt på rummet och röka som man ville, även på högklassad anstalt (Kakola AKA Tukthuset).

Jag har en svag minnesbild att fall om cellutrymmes varande som bostad faktiskt kommit ända upp i kammarrätten. Och att utslaget sade att det är att betrakta som bostadsutrymme.
Men att KVV då hittade en annan lagpunkt som tillät dem att fortsätta rökförbudet.

Jag kan minnas helt galet på detta dock.
Citera
2014-02-07, 17:44
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud

Ger pliten fortfarande på salberga ut ciggen i kuvert typ på morgonen före jobbet? Hörde det blivit hårdare med ciggen där men vet inte om det var häkte eller anstalten de gällde.
Citera
2014-02-07, 17:45
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Beateberg är väl klass 1 som är mycket mindre säkerhet.
klass 3 menade jag såklart.
Citera
2014-02-07, 18:27
Medlem
AgentHemligs avatar
Tycker det är vettigt att man inte får röka inne.

Förstår problematiken men ja, men får väl röka när man är ute. Däremot borde man ju få röka så många cigg som man vill när man väl är ute så att säga.

Hur vanligt är det att "lesser crimminals", någon småfifflare eller nått, träffar tunga grabbar och dras in i deras fuffens när de kommer ut?

Hur ser grövre brottslingar på att småfifflare kanske vill komma upp sig ett par pinnhål? Om de har "vett" i huvudet alltså.
Citera
2014-02-07, 20:18
Medlem
Gorthaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig

Förstår problematiken men ja, men får väl röka när man är ute. Däremot borde man ju få röka så många cigg som man vill när man väl är ute så att säga.

Hur vanligt är det att "lesser crimminals", någon småfifflare eller nått, träffar tunga grabbar och dras in i deras fuffens när de kommer ut?

Hur ser grövre brottslingar på att småfifflare kanske vill komma upp sig ett par pinnhål? Om de har "vett" i huvudet alltså.

det har hänt, men dom gamla lirarna jag är bekant med som åkte in hade dock tungt våldskapital bakom sig , känner 3-4 som va skinnskallar på 80-90 talet, åkte in och där träffade ganska tunga killar och börja som springpojkar och blev "tunga" själva till slut . det va ju ett tag sen men självklart var dom då tvungna att visa sina papper, bland annat.

grövre brottslingar, det är ju så olika från person till person, vissa kmr vilja använda killar som vill bli större och utnyttja dom så mkt som möjligt , andra kmr finna tycke för en viss person och vilja att han ska ha det bra och kmr då inte blåsa/använda honom osv . hur dom ser på såna varierar men alla har börjat nånstans
Citera
2014-02-08, 00:15
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig

Får man inte röka inomhus ska promenadgården vara öppen 24 timmar om dygnet, eller så ska rökruta finnas. Men nu har de bara promenad 1 timme om dagen så då måste man röka inomhus.
Citera
2014-02-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ger pliten fortfarande på salberga ut ciggen i kuvert typ på morgonen före jobbet? Hörde det blivit hårdare med ciggen där men vet inte om det var häkte eller anstalten de gällde.

Beror på hur gamla dina uppgifter är. Jag har inte haft kontakter inifrån senaste två åren. Då hade de precis öppnat upp för rökning på balkongerna igen.
Citera
2014-02-08, 10:32
Medlem
Citat:
Får man inte röka inomhus ska promenadgården vara öppen 24 timmar om dygnet, eller så ska rökruta finnas. Men nu har de bara promenad 1 timme om dagen så då måste man röka inomhus.

Det är helt korrekt.
Det är tillräckligt stor påfrestning på de intagna utan att man också skall ge sig på det enda lugnande den intagne kan ha.
Som intagen är man inspärrad inomhus 23 timmar dagen. Inlåst på rummet nästan halva tiden.
Att då också kämpa mot nikotinbehov tillsammans med alla andra känslor.

Lagen har som straff gett frihetsberövning. Inte tvångsavväjning av nikotin. Det utökade "straffet" är det KVV som utmäter.
När det dessutom i en byggnad finns speciellt byggda rökbalkonger som är utomhus. Finner jag det för min del oförståeligt och inhumant att då förbjuda rökning. De intagna får fritt vara på balkongerna under alla tider avdelningen är upplåst. Men de fick inte röka.
Att personal för en kamp om en rökfri arbetsmiljö inomhus. Kan förstås om man ser till övriga samhället.
Men den kamp KVV fört är lite för mycket för att kallas normal.
Citera
2014-02-08, 11:22
Medlem
baby87s avatar
Någon som har koll på hur lång tid Salberga tar på sig med telefon/besökstillstånd numera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in