2008-12-17, 04:14
  #229
Medlem
TeguilaSunrises avatar
Håller dom på och lyser i arslet med ficklampa när man ska sitta häktad?
Och när man ska sitta av på kåken?
Ett svar skulle uppskattas... Att stå och få pungen och rövhålet genomsökt är rena mardrömmen
Citera
2008-12-17, 06:29
  #230
Medlem
TeguilaSunrises avatar
En till fråga som ja gärna vill ha besvarad.

Vilka sitter på slutna anstalter och vilka på öppna?
Är det beroende på hur många månader man ska sitta?
Eller är det beroende på vad för brott man begått?

Är det typ ekobrottslingar på öppna anstalter och rånare osv på slutna?

Hur lång tid får man sitta i arresten innan man förflyttas till ett häkte?
__________________
Senast redigerad av TeguilaSunrise 2008-12-17 kl. 06:46.
Citera
2008-12-17, 10:00
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mäki
Är ju inte lite negativ du eller, det ända som hindrar dig från att bli kriminell är att sitta med svartingar..

du vet att man kan komma undan med brott, annars finns det ingen mening med att göra dom?

om du tror att alla kriminella har suttit i fängelset tror du fel, så du kan bli kriminell nu, se bara till att inte åka fast


Visst kan man under en längre tid komma undan med brott, men för eller senare åker man dit, antigen att någon tjallar eller att man åker dit på annat sätt.
Titta på de så kallade ledarna för olika gäng, de åker ju in och ut ur fängelset hela tiden.
Den enda grupp jag kan tänka mig som klarar sig bra är väl riktigt smarta ekonomiska brottslingar.
Jag kan ju ha fel eftersom jag inte har någon erfarenhet från den kriminella världen, men det är nog bara ett litet fåtal i sådana fall som hela tiden klarar sig.
Citera
2008-12-17, 10:48
  #232
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TeguilaSunrise
En till fråga som ja gärna vill ha besvarad.

Vilka sitter på slutna anstalter och vilka på öppna?
Är det beroende på hur många månader man ska sitta?
Eller är det beroende på vad för brott man begått?

Är det typ ekobrottslingar på öppna anstalter och rånare osv på slutna?

Hur lång tid får man sitta i arresten innan man förflyttas till ett häkte?

Olika, men generellt så placeras kortare straff på öppna och längre på slutna. Brottets art spelar även en roll, men de som suttit på slutna brukar slussas ut på öppna den sista tiden.
Högst 72 timmar.
Citera
2008-12-17, 11:04
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilianaren
Olika, men generellt så placeras kortare straff på öppna och längre på slutna. Brottets art spelar även en roll, men de som suttit på slutna brukar slussas ut på öppna den sista tiden.
Högst 72 timmar.

Skulle säga att det är högst ovanligt. Vanligtvis sitter man kvar på den klassning som man påbörjade sitt straff, såvida man inte ställer till det och klättrar uppåt.

Vilka kåkar har du suttit på sicilianaren?
Citera
2008-12-17, 11:15
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Kompis, det var decenniets sämsta råd.

Den yrkesbanan kan jag inte rekommendera. Jag har aldrig provat den själv, även om jag genom arbetet fått mycket god insyn i förhålladen inom svensk busvård.
Plitar över lag är lika oförmögna att läsa innantill som akrihin.

Om du skriver att du har jobbat på anstalt och häkte så ligger det ganska så nära till hands att misstänka dig med att ha jobbat som plit, om du har skrivit något annat så visa det, jag har då missat det.

Du kanske har varit "programledare" eller något annat som du har fått för dig är värdefullt och finare än plit?
Citera
2008-12-17, 11:20
  #235
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av akrihin
Skulle säga att det är högst ovanligt. Vanligtvis sitter man kvar på den klassning som man påbörjade sitt straff, såvida man inte ställer till det och klättrar uppåt.

Vilka kåkar har du suttit på sicilianaren?

Lite svårt att klättra uppåt om man redan är på en riks. Men är man på en öppen, el, 3, så kan man klättra bakåt, och är man på en helsluten så klättrar man ofta framåt om man sköter sig.

Inte många som påbörjat voltan på typ Kumla som muckar därifrån.
Citera
2008-12-17, 11:24
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilianaren
Lite svårt att klättra uppåt om man redan är på en riks. Men är man på en öppen, el, 3, så kan man klättra bakåt, och är man på en helsluten så klättrar man ofta framåt om man sköter sig.

Inte många som påbörjat voltan på typ Kumla som muckar därifrån.

Självfallet är det svårt att klättra uppåt om man redan sitter på någon av dom 2 klass A som finns, majoriteten gör dock inte det.
Nej inte många som börjar på kumla muckar därifrån, däremot kommer de flesta till andra lägre klassade men fortfarande slutna anstalter. Inte öppna.

Men som sagt nu har inte majoriteten så långa straff, dom flesta muckar från den klass som börjar på, eller kommer på lägre dock en sluten fortfarande.

Fortfarande, vilka kåkar har du suttit på?
Citera
2008-12-17, 11:29
  #237
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av akrihin
Självfallet är det svårt att klättra uppåt om man redan sitter på någon av dom 2 klass A som finns, majoriteten gör dock inte det.
Nej inte många som börjar på kumla muckar därifrån, däremot kommer de flesta till andra lägre klassade men fortfarande slutna anstalter. Inte öppna.

Men som sagt nu har inte majoriteten så långa straff, dom flesta muckar från den klass som börjar på, eller kommer på lägre dock en sluten fortfarande.

Fortfarande, vilka kåkar har du suttit på?

Det är inte helt ovanligt att folk får P34 och då passerar de en öppen. men visst är det inte heller ovanligt som du säger, att de hamnar på en 3.

Det finns 3 klass 1, eller A, om du så vill.
Citera
2008-12-17, 11:48
  #238
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilianaren
Det är inte helt ovanligt att folk får P34 och då passerar de en öppen. men visst är det inte heller ovanligt som du säger, att de hamnar på en 3.

Det finns 3 klass 1, eller A, om du så vill.

Då jag suttit på sluten så har folk gått ut på vårdvistelse (som tidigare hette §34) direkt utan att gå via öppen.

Det finns 6st olika klassningar, A är säkrast och det finns 2st klass A kåkar i sverige.

Jag undrar fortfarande vart du har fått din erfarenhet ? Vart har du suttit? Du kan pma om du inte vill outa dig här.
Citera
2008-12-17, 11:48
  #239
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av akrihin
Då jag suttit på sluten så har folk gått ut på vårdvistelse (som tidigare hette §34) direkt utan att gå via öppen.

Det finns 6st olika klassningar, A är säkrast och det finns 2st klass A kåkar i sverige.

Jag undrar fortfarande vart du har fått din erfarenhet ? Vart har du suttit? Du kan pma om du inte vill outa dig här.

Nej det finns 3 som anses säkrast, eller som kallades för klass 1 innan. Innan fanns det 4 klassindelningar, men det finns inte kvar idag.
__________________
Senast redigerad av Sicilianaren 2008-12-17 kl. 11:52.
Citera
2008-12-17, 11:57
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilianaren
Nej det finns 3 som anses säkrast, eller som kallades för klass 1 innan. Innan fanns det 4 klassindelningar, men det finns inte kvar idag.

Såhär står det på kriminalvårdens hemsida:

" Säkerhetsklass A-F

Kriminalvårdens 55 fängelser har olika säkerhetsklassificering. De slutna anstalterna delas in i klass A-E medan de öppna anstalterna bildar den egna gruppen F."

"Fakta/anstaltsklassificering

Klass A
Hall, Kumla.


Klass B
Norrtälje, Tidaholm.

Osv..."

http://www.kriminalvarden.se/templates/KVV_InfopageGeneral____3705.aspx

Har du några mer påståenden som du vill komma med? Allt du svarar på verkar du vara ute och segla om. Jag får nästan intrycket av att du inte har något som helst att göra med anstaltsvärlden utan bara sitter och läser på internet sen försöker ge intryck av att vara en riktig gangster, men jag kanske har fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in