2008-12-15, 07:49
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeguilaSunrise
Hur länge brukar mack/butiksrånare få sitta?

Hur är det med smuggel på kåken idag?
Kryllar det fortfarande av steroider?
Man får inte heller chans till att bygga upp sig på kåken som man kunde förr?

99% av mina vänner har suttit häktade, men av någon anledning har jag inte orkat fråga vad skillnaden mellan att sitta häktad och sitta inne är.
Så vad är skillnaden?

Hoppas att det inte är som att sitta i fyllecell? Finns det TV osv? Hehe ja skulle helt klart balla ur efter en vecka utan TV
Bild på ett svenskt häkte http://www.kriminalvarden.se/upload/hakte/bilder/h%C3%A4kte_portal.jpg

Hur gör man för att pissa? Är hinken på bilden till för det? hehe

Du får väl kolla upp straffsatserna för rån av olika grader men några år får man räkna med, längden på straffet ökar i takt med det våld man använder.
Det smugglas in saker friskt på kåken, mobiltelefoner, steroider, droger, ja sånt man inte får ta in. Nu har dom stängt många gym runtom på anstalterna och dom har tagit bort vikter och maskiner från många, så man har inte samma chans att bygga upp sig som innan.

Det är en jävla skillnad på att sitta häktad och sitta i fängelse, på häktet så är du hela tiden i din cell, oftast har man restriktioner också, iaf innan rättegången har varit.
Restriktioner finns av olika grad och oftast så innebär det att du inte får ha kontakt med omvärlden i form av brev eller telefon. Kan även innebära att du inte får läsa dagstidningar eller ha tv/radio.
Har du tur när du är häktad och restriktionerna har hävts (man brukar sitta mesta tiden med restriktioner) så kan du få gå ut nån timme i något dagrum eller dyligt och spela pingis eller kort med någon annan häktad.

På anstalt är du bara inlåst i din egna cell 12timmar per dygn, resten av tiden kan du springa runt på "fritisgården"

Fyllcell/anhållningscell är oftast värre än en häktescell så det känns skönt att komma upp till häktet från arresten, men har man otur så kan man få ligga häktad i en sådan cell ändå.

Det är olika på olika häkten hur många kanaler som finns. Jag vet inte riktigt vad som gör skillnaden mellan sluten och öppen men sedan en tid tillbaka så är dom mer nogranna med att sätta folk med dokumenterat missbruk på slutna anstalter.

Utbildning på kåken kan du nog glömma, har du bara några månaders straff så hinner du inte. Skulle du råka ha ett långt straff så att det sega maskineriet som kallas kriminalvården skulle bevilja dig studier så kan du nog räkna med något i stil med att få chansen att läsa in grundskola eller enstaka gymnasiekurser på egen hand.
Citera
2008-12-15, 07:58
  #218
Bannlyst
"Den här låter handlar om min tid i fängelse. Det var en hård tid. Äh, det var rätt kul!" Thåström
Citera
2008-12-15, 11:15
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
"Den här låter handlar om min tid i fängelse. Det var en hård tid. Äh, det var rätt kul!" Thåström

Sammanfattar allt rätt bra
Citera
2008-12-15, 11:17
  #220
Moderator
Pentyls avatar
Nånstans i tråden skrev nån att lite smarriga historier skulle kunna avskräcka badboyswannabes.
Hoppas det blir så.
För gosse, att sitta inne är så jävla värdelöst så du anar inte om du inte varit där.

Och tycker du inte att det är så särskilt illa så är ditt liv utanför så jävla miserabelt så du lika gärna kan skjuta dig. Eller ännu hellre: skaffa dig ett vettig liv, med en vettig sysselsättning och en handfull polare med pannben som inte slutar i nacken.

Har jobbat på flera anstaleter och häkten. Det finns förvisso en hel del plitar som vill väl, på riktigt. Men det är inte sä jävla svårt att framstå som juste inför nån som krälar så lågt som är möjligt att komma, berövad all makt (utom möjligheten att nita en annan stackare i samma sunkiga situation).

Så ni som käkar glass ett par månader på öppen och glatt konstaterar att det inte var så farligt, bara för att ni inte fick några järnspett i rumpan, kan väl försöka anstränga er och jämföra med ett anständigt liv istället för att jämföra med tortyr och pennalism.
Citera
2008-12-15, 14:32
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mäki
Hur fan tänker du, du skulle vilja sitta i fängelse om du satt med svenskar ?


Ja varför inte?
Svenssonlivet jag lever nu innebär bara massa arbete.
Men det enda som hindrar mig från att bli kriminell är att jag hatar blattar mer än livet självt och skulle fan inte stå ut med att behöva se/umgås med gapande svartskallar varje dag för resten av mitt liv, våra politiker försöker ju påstå att det inte finns några kriminella svartskallar överhuvudtaget, men jag tror nog alla vet hur berikade våra fängelser är idag.

Skulle man vara garanterad att kunna få sitta med enbart svenska kriminella så hade jag nog fixat mig ett lååångt fängelsestraff för länge sedan.
Tänk vad gött o ligga o lata sig hela dagarna, få fin mat serverad 3 gånger/dag, läsa en bra bok kanske, såna saker man aldrig har tid till som en arbetande svensson, så nä, fängelselivet skrämmer mig inte det minsta.

Enda problemet, att behöva se alla äckliga apor varje dag.
Citera
2008-12-15, 17:55
  #222
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden-Muhammed
Ja varför inte?
Svenssonlivet jag lever nu innebär bara massa arbete.
Men det enda som hindrar mig från att bli kriminell är att jag hatar blattar mer än livet självt och skulle fan inte stå ut med att behöva se/umgås med gapande svartskallar varje dag för resten av mitt liv, våra politiker försöker ju påstå att det inte finns några kriminella svartskallar överhuvudtaget, men jag tror nog alla vet hur berikade våra fängelser är idag.

Skulle man vara garanterad att kunna få sitta med enbart svenska kriminella så hade jag nog fixat mig ett lååångt fängelsestraff för länge sedan.
Tänk vad gött o ligga o lata sig hela dagarna, få fin mat serverad 3 gånger/dag, läsa en bra bok kanske, såna saker man aldrig har tid till som en arbetande svensson, så nä, fängelselivet skrämmer mig inte det minsta.

Enda problemet, att behöva se alla äckliga apor varje dag.

Ja eller hur, alla utlänningar är ju mycket äckligare än exempelvis svenska tjackisar, sådana som det finns en hel del av på kåken.

Och vad har du fått felcitatet ifrån att politikerna har sagt att det inte finns några kriminella invandrare ? För det finns det, även om kåken givetvis har fler Svensson är Ahmed.
Citera
2008-12-15, 19:11
  #223
Medlem
TeguilaSunrises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden-Muhammed
Ja varför inte?
Svenssonlivet jag lever nu innebär bara massa arbete.
Men det enda som hindrar mig från att bli kriminell är att jag hatar blattar mer än livet självt och skulle fan inte stå ut med att behöva se/umgås med gapande svartskallar varje dag för resten av mitt liv, våra politiker försöker ju påstå att det inte finns några kriminella svartskallar överhuvudtaget, men jag tror nog alla vet hur berikade våra fängelser är idag.

Skulle man vara garanterad att kunna få sitta med enbart svenska kriminella så hade jag nog fixat mig ett lååångt fängelsestraff för länge sedan.
Tänk vad gött o ligga o lata sig hela dagarna, få fin mat serverad 3 gånger/dag, läsa en bra bok kanske, såna saker man aldrig har tid till som en arbetande svensson, så nä, fängelselivet skrämmer mig inte det minsta.

Enda problemet, att behöva se alla äckliga apor varje dag.

Visst skulle man få välja sitter man helst med svenskar, för de finns många mysko snubbar som alltid ska hävda sig, ofta är dom invandrare.
Men fan ja har nazi gaddar överallt, synliga, och ja umgås med en del kriminella invandrare, så jävla gapiga är dom inte alltid... okej vissa kan man ju fan börja leta felet hos men inte alla hehe
__________________
Senast redigerad av TeguilaSunrise 2008-12-15 kl. 19:14.
Citera
2008-12-16, 00:51
  #224
Medlem
99grams avatar
Känner igen mig själv i dig och andra också . Så är det ofta i kriminella kretsar vita för sig typ och man är lite små nazi men ändå så känner man andra kriminella svarta o sådär, kan inte riktigt förklara det men. Svrtskallarna är lika rasistiska om inte mer än vi vita.
__________________
Senast redigerad av 99gram 2008-12-16 kl. 00:55.
Citera
2008-12-16, 08:07
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Nånstans i tråden skrev nån att lite smarriga historier skulle kunna avskräcka badboyswannabes.
Hoppas det blir så.
För gosse, att sitta inne är så jävla värdelöst så du anar inte om du inte varit där.

Och tycker du inte att det är så särskilt illa så är ditt liv utanför så jävla miserabelt så du lika gärna kan skjuta dig. Eller ännu hellre: skaffa dig ett vettig liv, med en vettig sysselsättning och en handfull polare med pannben som inte slutar i nacken.

Har jobbat på flera anstaleter och häkten. Det finns förvisso en hel del plitar som vill väl, på riktigt. Men det är inte sä jävla svårt att framstå som juste inför nån som krälar så lågt som är möjligt att komma, berövad all makt (utom möjligheten att nita en annan stackare i samma sunkiga situation).

Så ni som käkar glass ett par månader på öppen och glatt konstaterar att det inte var så farligt, bara för att ni inte fick några järnspett i rumpan, kan väl försöka anstränga er och jämföra med ett anständigt liv istället för att jämföra med tortyr och pennalism.

Jaaa skaffa ett vettigt liv, gå och bli en äcklig plithora!! Dagens bästa tips för dom som lipar över en volta. Kan inte du och alla dina kollegor bara gå och dö
Citera
2008-12-16, 10:02
  #226
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrihin
Jaaa skaffa ett vettigt liv, gå och bli en äcklig plithora!! Dagens bästa tips för dom som lipar över en volta.

Kompis, det var decenniets sämsta råd.

Den yrkesbanan kan jag inte rekommendera. Jag har aldrig provat den själv, även om jag genom arbetet fått mycket god insyn i förhålladen inom svensk busvård.
Plitar över lag är lika oförmögna att läsa innantill som akrihin.
Citera
2008-12-16, 21:19
  #227
Medlem
pyro860s avatar
Vilken interessant tråd
Har nästan läst alla sidor nu.


Men jag har en fråga.

Är fängelserna uppdelade för män och kvinnor? Så det är inte blandat?


Btw;
Får ge props till Archer-R som gett många bra inlägg i tråden!
Citera
2008-12-16, 23:19
  #228
Medlem
Mäkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden-Muhammed
Ja varför inte?
Svenssonlivet jag lever nu innebär bara massa arbete.
Men det enda som hindrar mig från att bli kriminell är att jag hatar blattar mer än livet självt och skulle fan inte stå ut med att behöva se/umgås med gapande svartskallar varje dag för resten av mitt liv, våra politiker försöker ju påstå att det inte finns några kriminella svartskallar överhuvudtaget, men jag tror nog alla vet hur berikade våra fängelser är idag.

Skulle man vara garanterad att kunna få sitta med enbart svenska kriminella så hade jag nog fixat mig ett lååångt fängelsestraff för länge sedan.
Tänk vad gött o ligga o lata sig hela dagarna, få fin mat serverad 3 gånger/dag, läsa en bra bok kanske, såna saker man aldrig har tid till som en arbetande svensson, så nä, fängelselivet skrämmer mig inte det minsta.

Enda problemet, att behöva se alla äckliga apor varje dag.

Är ju inte lite negativ du eller, det ända som hindrar dig från att bli kriminell är att sitta med svartingar..

du vet att man kan komma undan med brott, annars finns det ingen mening med att göra dom?

om du tror att alla kriminella har suttit i fängelset tror du fel, så du kan bli kriminell nu, se bara till att inte åka fast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in