Citat:
Ursprungligen postat av TeguilaSunrise
Hur länge brukar mack/butiksrånare få sitta?
Hur är det med smuggel på kåken idag?
Kryllar det fortfarande av steroider?
Man får inte heller chans till att bygga upp sig på kåken som man kunde förr?
99% av mina vänner har suttit häktade, men av någon anledning har jag inte orkat fråga vad skillnaden mellan att sitta häktad och sitta inne är.
Så vad är skillnaden?
Hoppas att det inte är som att sitta i fyllecell? Finns det TV osv? Hehe ja skulle helt klart balla ur efter en vecka utan TV
Bild på ett svenskt häkte http://www.kriminalvarden.se/upload/hakte/bilder/h%C3%A4kte_portal.jpg
Hur gör man för att pissa? Är hinken på bilden till för det? hehe
Hur är det med smuggel på kåken idag?
Kryllar det fortfarande av steroider?
Man får inte heller chans till att bygga upp sig på kåken som man kunde förr?
99% av mina vänner har suttit häktade, men av någon anledning har jag inte orkat fråga vad skillnaden mellan att sitta häktad och sitta inne är.
Så vad är skillnaden?
Hoppas att det inte är som att sitta i fyllecell? Finns det TV osv? Hehe ja skulle helt klart balla ur efter en vecka utan TV
Bild på ett svenskt häkte http://www.kriminalvarden.se/upload/hakte/bilder/h%C3%A4kte_portal.jpg
Hur gör man för att pissa? Är hinken på bilden till för det? hehe
Du får väl kolla upp straffsatserna för rån av olika grader men några år får man räkna med, längden på straffet ökar i takt med det våld man använder.
Det smugglas in saker friskt på kåken, mobiltelefoner, steroider, droger, ja sånt man inte får ta in. Nu har dom stängt många gym runtom på anstalterna och dom har tagit bort vikter och maskiner från många, så man har inte samma chans att bygga upp sig som innan.
Det är en jävla skillnad på att sitta häktad och sitta i fängelse, på häktet så är du hela tiden i din cell, oftast har man restriktioner också, iaf innan rättegången har varit.
Restriktioner finns av olika grad och oftast så innebär det att du inte får ha kontakt med omvärlden i form av brev eller telefon. Kan även innebära att du inte får läsa dagstidningar eller ha tv/radio.
Har du tur när du är häktad och restriktionerna har hävts (man brukar sitta mesta tiden med restriktioner) så kan du få gå ut nån timme i något dagrum eller dyligt och spela pingis eller kort med någon annan häktad.
På anstalt är du bara inlåst i din egna cell 12timmar per dygn, resten av tiden kan du springa runt på "fritisgården"
Fyllcell/anhållningscell är oftast värre än en häktescell så det känns skönt att komma upp till häktet från arresten, men har man otur så kan man få ligga häktad i en sådan cell ändå.
Det är olika på olika häkten hur många kanaler som finns. Jag vet inte riktigt vad som gör skillnaden mellan sluten och öppen men sedan en tid tillbaka så är dom mer nogranna med att sätta folk med dokumenterat missbruk på slutna anstalter.
Utbildning på kåken kan du nog glömma, har du bara några månaders straff så hinner du inte. Skulle du råka ha ett långt straff så att det sega maskineriet som kallas kriminalvården skulle bevilja dig studier så kan du nog räkna med något i stil med att få chansen att läsa in grundskola eller enstaka gymnasiekurser på egen hand.

. Så är det ofta i kriminella kretsar vita för sig typ och man är lite små nazi men ändå så känner man andra kriminella svarta o sådär, kan inte riktigt förklara det men. Svrtskallarna är lika rasistiska om inte mer än vi vita.
Kan inte du och alla dina kollegor bara gå och dö