2008-10-15, 16:57
  #109
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mäki
hur ofta sker det att man planerar brott där inne, läste någonstans att en kille skrev att om man kommer in som rånare så är det andra rånare som direkt vill planera ett rån


Absolut, finns inte något ställe som du får så mycket erbjudanden och förslag på nya brott som på kåken.
Citera
2008-10-15, 17:10
  #110
Medlem
Fettogubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
Absolut, finns inte något ställe som du får så mycket erbjudanden och förslag på nya brott som på kåken.


Fick du några intressanta erbjudanden som du avböjde? Jag antar att du suttit tid då du verkar vara kunnig inom området.
Citera
2008-10-15, 17:12
  #111
Medlem
Mäkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archer-R
Absolut, finns inte något ställe som du får så mycket erbjudanden och förslag på nya brott som på kåken.

Aha.. visste jag inte, eller är det typ bara "luffare" som frågar om man vill vara med och gå in på en bank och vifta som man lika gärna kan göra själv utan problem.

eller finns det också mer proffesionella inom branschen som ger erbjudanden som man inte kan utföra utan kontakter typ värdetransporter osv?
Citera
2008-10-15, 17:21
  #112
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettogubben
Fick du några intressanta erbjudan den som du avböjde? Jag antar att du suttit tid då du verkar vara kunnig inom området.


Jo det finns alltid erbjudanden, speciellt om folk känner ngn som man själv känner så dom vet att man inte ska tjalla el liknande.

På den tiden sysslade jag med id stöld, min polare arbetade på setec som tryckte postens idkort, så vi kom på ett sätt att fixa idkort i andras namn, o helt sonika gå o ta lån, mobil abb, saker på avbetalning m.m.m på deras namn. I butiker där det va ngn man kände, så sen när polisen kom o bad dom identifiera personen som handlade med "det här" idkortet så pekade dom ut fel person. Grejen är att då så sparades ej bilderna som trycktes på idkorten,,,,datalagringslagarna o allt vad det hette, så hade polisen inte fått tag på idkortet, var dom tvungna att få ngn som pekade ut att det var exakt "han" som använde det idkortet vid det tillfället. O känner man då säljaren i butiken, så pekar han ut fel snubbe för ett par tusenlappar sen. Perfekt, så det var hur mycket pengar som helst att dra in, på en kille född 1978, drog vi in saker för säkert 300.000 på ett par v
ett lån på citibank på 140.000, 11 mobil abb med telefoner, grejor på avb på siba och onoff, beställa däck och fälgar mot faktura m.m.m


Sånt vill folk alltid vara med om, bra pengar, låg risk och ännu lägre straff.
Citera
2008-10-15, 17:23
  #113
Medlem
Archer-Rs avatar
Plus en av mina närmre bekanta, som också satt. (för tillverkning av droger)
(han åkte fast medans han var på 3 året på kemist programmet på univ)

honom visste folk om, så det var dom sjukt sugna på
"kan han fixa det o det o det, jag kan få iväg hur mycket som helst, bla bla"

Men de flesta vill inte ge DIG erbjudanden, dom vill vara med på saker o inte ta några risker själv, så är det alltid.
Citera
2008-10-15, 19:28
  #114
Medlem
Några frågor till Archer-R:

1. Hur är möjligheterna rent generellt vad gäller besök och telefonsamtal på en sluten anstalt? Har man möjlighet att dagligen ringa till familj och vänner eller mer sällan? Besök, kan man få ta emot relativt mycket besök?

2. Om vi säger att en kille, 21 år, tidigare aldrig suttit döms till 5 års fängelse dör dråpförsök och grovt narkotikabrott. Var är då troligt att han hamnar?
På Hall eller lite mindre säkerhetsklassad anstalt?

3. Har du suttit häktat med restriktioner? Hur länge? Hur var det? Hur pallar man 23 timmar om dygnet i en liten cell, hur väl vänjer man sig och hur är kontakten med plitarna? Är de dryga som f-an eller lugna?

4. Vad satt du för, och hur länge?

MVH

Mycket tacksam för svar
Citera
2008-10-15, 19:37
  #115
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
4. Vad satt du för, och hur länge?

Om du tar dig en titt tidigare i tråden så har h*n svarat på det. Men jag kan svara på det så underlättar det lite.

H*n skrev såhär, Jag satt för grovt rån, grovt vapenbrott, våld mot tjänsteman samt div ekonomiska brott (förskingring, bedrägeri, idstöld osv)
Citera
2008-10-15, 19:54
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Om du tar dig en titt tidigare i tråden så har h*n svarat på det. Men jag kan svara på det så underlättar det lite.

H*n skrev såhär, Jag satt för grovt rån, grovt vapenbrott, våld mot tjänsteman samt div ekonomiska brott (förskingring, bedrägeri, idstöld osv)

Jo men hur länge och på vilken anstalt?
Citera
2008-10-15, 20:08
  #117
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Jo men hur länge och på vilken anstalt?


redan svarat på det i en annan tråd idag.
Citera
2008-10-15, 20:30
  #118
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Några frågor till Archer-R:

1. Hur är möjligheterna rent generellt vad gäller besök och telefonsamtal på en sluten anstalt? Har man möjlighet att dagligen ringa till familj och vänner eller mer sällan? Besök, kan man få ta emot relativt mycket besök?

2. Om vi säger att en kille, 21 år, tidigare aldrig suttit döms till 5 års fängelse dör dråpförsök och grovt narkotikabrott. Var är då troligt att han hamnar?
På Hall eller lite mindre säkerhetsklassad anstalt?

3. Har du suttit häktat med restriktioner? Hur länge? Hur var det? Hur pallar man 23 timmar om dygnet i en liten cell, hur väl vänjer man sig och hur är kontakten med plitarna? Är de dryga som f-an eller lugna?

4. Vad satt du för, och hur länge?

MVH

Mycket tacksam för svar


1. Angående telefonsamtal så kan du ringa så mycket du vill, du köper telefonkort i kiosken, och du måste ansöka om att få lägga till tel.nr som du ska kunna ringa till. Beroende på var du sitter, kan du ha max 5st nr som du kan ringa (på öppna anstalter kan du alla nr)
Besök kan du ta emot så ofta du vill, OM det finns tider lediga i besöksrum, och de som skall besöka dig måste också vara godkända. Men det e som det e med tel.nr man ansöker om personen/numret 1 gång, sen är det alltid grönt
På vissa anstalter där det inte är mycket folk som har besök/ eller många besöksrum, fanns det folk som hade besök typ vartannan dag.

2. 21 år och får en 5års volta,,,hmm.
Först o främst hamnar han på Kumla, på riksmottagningen, där ALLA som fått minst 4år hamnar. Där utreds man och därefter fattar placeringsenheten beslut om vart man bör sitta.

Jag skulle gissa på att han hamnar på en klass A eller B (mest troligt) eller möjligen t.om C klass anstalt,
Hall och Kumla är klass A, Tidaholm och Norrtälje är B klassade.

C är: Kirseberg, Mariefred, Hällby, Salberga och Österåker

3. Jo jag satt med restriktioner, fast inte så värst länge nästan drygt 1½ månad, ingen tv, tidningar eller så. Sen hävdes det (men var fortfarande häktad). Satt även på isol de sista 11 veckorna av min strafftid

Häktet
-------
Tja du, det e inte så mycket att göra åt saken, det e bara att gilla läget, det hjälper inte att gråta eller skrika eller slå sönder saker i cellen. Jag gjorde så att jag bad dom att inte servera mig frukost, så kan man sova fram tills 12, tills lunchen kommer. Och sen ligga o tänka, fundera på vad alla ute gör, träna lite i cellen, fundera över ditt försvar till rätten. Jag tog aldrig några promenader heller, skulle bara sakna himlen och luften när den var slut igen. Så under hela häktningstiden tog jag aldrig en enda promenad. Jag stannade i cellen och gick enbart ut till förhör, samt när man fick dusch, det var det bästa av allt. Ställa sig o duscha o helt o hållet glömma bort allt sjukt jävla skönt asså.

Det jag fördrev tiden med, var att skriva brev till alla jag känner, det gör man ju aldrig annars. Vissa saknade man ju helt enkelt, andra skrev jag brev om för att be om ursäkt till, för saker man kanske inte borde gjort mot dom (tex behandlat ngt x illa eller så)


En sak som dock va störig (vid det tillfället satt jag på Solberga polisens arrest, för kronobergshäktet och Huddingehäktet var fulla) var att polisens skyttebana låg i källaren under oss. Så vissa kvällar hade dom skjutövningar, hur roligt e det att ligga o höra det i 2h..

Vissa är schyssta, andra är dryga. Men oavsett så ska man ALDRIG bli polare med dom, o det är för din egen skull, oavsett om du bara försöker vara vänlig eller inte så får du alltid det i ryggen om det kommer ut. Det är alltid intagna vs plitarna, inga undantag. Snacka inte med dom, fråga det du vill veta, o svara på deras frågor, inget mer. Det gäller även i fängelset, sitter du på en sluten anstalt, och du ska fråga ngn plit ngt, så tar man alltid med sig ngn annan intagen in på deras kontor, eller så frågar du dom ute i korridoren framför de andra intagna. Annars kommer du garanterat misstros för en tjallare även om du inte är det. Du ska heller inte socialisera med dom, även om vissa korttidare gör så, visst finns det vissa snygga kvinnliga plitar. Flirta med dom i matkön framför resten av grabbarna, fine. Men håll inte på o försök bli polare. Då är du körd sen, o rykten sprider sig snabbt mellan anstalter.



4. Jag satt för länge
Vålds/tillgreppsbrott samt ekobrott
__________________
Senast redigerad av Archer-R 2008-10-15 kl. 20:40.
Citera
2008-10-15, 20:44
  #119
Medlem
Mäkis avatar
frågor till archer, du värkar kunnig

Vi säger att en kille på 18 år, blir gripen för bankrån med
2-3 kompanjoner (alla tidigare ostraffade om det spelar någon roll) alla hade skarpladdade automatvapen och uppträdde mycket hotfullt

Vad skulle han kunna få för straff ? hur stor skulle skillnaden på straffet vara för den som väntade i bilen jämfört med de inne i banken?

hur mycket längre skulle straffet bli om det blev jakt och rånarna avlossade skott mot polisbilen ? blir det mordförsök då eller ? även om det är tydligt att dom försökte skade bilen och ej poliserna.

Måste dom ha bevis på vem som avlossade skotten eller skulle alla få grövre straff om endast ett vapen avlossades men man kunde inte bevisa vem som gjorde det?

Många frågor men jag skulle uppskatta svar
Citera
2008-10-15, 20:55
  #120
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mäki
frågor till archer, du värkar kunnig

Vi säger att en kille på 18 år, blir gripen för bankrån med
2-3 kompanjoner (alla tidigare ostraffade om det spelar någon roll) alla hade skarpladdade automatvapen och uppträdde mycket hotfullt

Vad skulle han kunna få för straff ? hur stor skulle skillnaden på straffet vara för den som väntade i bilen jämfört med de inne i banken?

hur mycket längre skulle straffet bli om det blev jakt och rånarna avlossade skott mot polisbilen ? blir det mordförsök då eller ? även om det är tydligt att dom försökte skade bilen och ej poliserna.

Måste dom ha bevis på vem som avlossade skotten eller skulle alla få grövre straff om endast ett vapen avlossades men man kunde inte bevisa vem som gjorde det?

Många frågor men jag skulle uppskatta svar


Tyvärr är jag ingen expert, men har tyvärr erfarenheter sedan tidigare, och nu studar jag juridik, så därför man kan lite iaf.

hmm det e svåra situationer du frågar om,,allt handlar ju i grund o botten hur rätten tolkar lagen o vad de anser bevisat.

Men vi kan säga såhär, det blir grovt rån och grovt vapen brott iaf. Ang ifall dom skjuter mot polisen, men du säger att det e bevisat att dom skulle paja bilen, om även rätten tycker detsamma, får dom inte mordförsök. Ang han som står utanför, står han och håller vakt precis utanför banken är det en tolkningsfråga ifall han är med på rånet, eller bara medhjälper till rånet. Sitter han tex i en bil o bara e chaufför blir det snarare medhjälp.

Men oavsett är det svårt o se vad dom döms till. Men vi kan säga såhär, det skall krävas MYCKET för en ostraffad 18åring skall dömas till maxstraff, i detta fallet 10år. Man kan få livstid för mordförsök, men jag tror faktiskt inte det någonsin hänt i svensk rättshistoria. Dessutom kan man ej dömas till livstid om man inte fyllt 21 vid brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in