2010-07-14, 11:56
Medlem
Jag har en vän som suttit på Kumla, han fick 14 år för narkotika smuggling från Dominikanska, han har nu suttit av 9 år ungefär och läst upp 5-6 magister examens.
Jag skulle anse att den här killen har en chans i sammhället när han kommer ut, något som är viktigt tydligen på kåken är att knipa käft, han golade tydligen inte dit de som la beställningen på drogerna och enligt "rykte" så kommer han bli fett belönad för detta när han kommer ut.

Det här med "gola", är det väldigt många som gör detta på kåken, och vad händer med dessa, misshandel/mord?

Mycket intressant tråd må jag säga
Citera
2010-07-14, 13:21
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianaye
Jag har en vän som suttit på Kumla, han fick 14 år för narkotika smuggling från Dominikanska, han har nu suttit av 9 år ungefär och läst upp 5-6 magister examens.
Jag skulle anse att den här killen har en chans i sammhället när han kommer ut, något som är viktigt tydligen på kåken är att knipa käft, han golade tydligen inte dit de som la beställningen på drogerna och enligt "rykte" så kommer han bli fett belönad för detta när han kommer ut.

Det här med "gola", är det väldigt många som gör detta på kåken, och vad händer med dessa, misshandel/mord?

Mycket intressant tråd må jag säga

Att folk golar händer väl ibland. Sen vad som händer med dessa är lite olika. Om det kommer fram på avd att nån golat så brukar det ofta bli att folk säger till personen att antingen så försvinner han från avd (dvs begär p18 dvs frivillig isolering) eller så kommer han få stryk.
Om nån på avd eller nåns polare där blivit påverkade av golningen så blir det stryk direkt antagligen utan någon varning innan.
Men det är ju inte alltid det kommer fram om någon golat nuförtiden. Förr så var det alltid så att folk fick visa sin dom när dom kom till avd för att det skulle kollas så personen inte golat eller satt för nån våldtäkt eller liknande. Men så är det inte nuförtiden. Så det sitter nog en hel del som golat på anstalter.
Citera
2010-07-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Att folk golar händer väl ibland. Sen vad som händer med dessa är lite olika. Om det kommer fram på avd att nån golat så brukar det ofta bli att folk säger till personen att antingen så försvinner han från avd (dvs begär p18 dvs frivillig isolering) eller så kommer han få stryk.
Om nån på avd eller nåns polare där blivit påverkade av golningen så blir det stryk direkt antagligen utan någon varning innan.
Men det är ju inte alltid det kommer fram om någon golat nuförtiden. Förr så var det alltid så att folk fick visa sin dom när dom kom till avd för att det skulle kollas så personen inte golat eller satt för nån våldtäkt eller liknande. Men så är det inte nuförtiden. Så det sitter nog en hel del som golat på anstalter.

Golare är relativt vanliga på öppna anstalter och det är inte ofta det tas till åtgärder mot dom pga att folk inte vill riskera knall, och allt vad det nu inebär.
Men har det inte blivit så att på dom tyngre anstalterna så får man lämna ifrån sig sitt personnummer för att det ska kollas upp vad man är för snubbe?
Citera
2010-07-14, 15:09
Medlem
Kom att tänka på en kille på kåken, han sa:

"Jag har inte golat, jag sa bara som det va"
Citera
2010-07-14, 21:29
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaelandersso
Golare är relativt vanliga på öppna anstalter och det är inte ofta det tas till åtgärder mot dom pga att folk inte vill riskera knall, och allt vad det nu inebär.
Men har det inte blivit så att på dom tyngre anstalterna så får man lämna ifrån sig sitt personnummer för att det ska kollas upp vad man är för snubbe?

Nja det är mest vid misstanke som det kollas upp. Sen är det väl lite olika beroende vad det är för folk som sitter i förtroenderådet på avd för tillfället. För att kolla upp folk måste man ju ha folk på utsidan som beställer ut domen från TR/HR och det är inte alltid det finns det. Så efter det blev förbjudet att ha sina rättegångspapper med in på avd så har det här med att kolla domar minskat.

Så det är mest om folk misstänker nåt e konstigt som dom lägger ner energi på att ta ut papperna. Det brukar ju komma fram endå om det är folk som fått en massa år för att nån golat. För dom som golat lär ju sitta dom oxo o då skickar dom väl bara ett brev till förtroenderådet på avd som snubben sitter.
Citera
2010-07-16, 04:36
Medlem
Lite OT, men hoppas inte modden klagar, det är skön stämning i tråden ändon

Jag undrar hur det gått för er som satt inne ? Har ni jobb nu ? Fortsatt kriminella banan? ( kanske man inte erkänner )...

sen vill jag fan fortfarande ha bilder hittade inga på kvv hemsidan...
Citera
2010-07-19, 06:49
Medlem
Två dagar till VF! Utsluss med tre månader IÖV, varav sista månaden med EKU. Ska bli riktigt skönt!
Citera
2010-07-19, 15:22
Medlem
Ostkupas avatar
Riktigt intressant tråd, här kan man slå ihjäl någon timme.
Jag skulle tycka att det var jobbigast att vara utan internet, bara slösurfandet. Youtube, flashback, internetporr!

Fy bubblan. Jag ska hålla mig på utsidan!

Hur är det med narkotikan undrar jag? Kan man köpa sig en 100-släng till helgen? Eller är det tvärnit. Förstår att det beror på var man sitter. Men säg anstalter i det högre klasserna.
Citera
2010-07-19, 15:26
Medlem
Långtråkigt, gjorde en vända 07 senast spelade mulle, gymmade o solariet. Bara slöseri med tid inget livsändrande
Citera
2010-07-19, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michaelandersso

Du har ofta redan blivit kollad innan du anländer till dom tyngre (hall, kumla o tidaholm iaf)
Citera
2010-07-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Kom att tänka på en kille på kåken, han sa:

"Jag har inte golat, jag sa bara som det va"

Satt du oxå på Skenäs lr finns de fler som sagt så kanske :/
Citera
2010-07-20, 04:16
Medlem
Hallå FBare , har bara läst lite av allt som står men, jag undrar om man delar cell på vissa anstalter och om det är stor chans att hamna på kåken för grov misshandel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in