eftersom jag nog snittar på ett 20-tal köpta böcker i månaden så tänkte jag ge mig in i den här tråden som jag bara läst i ett tag.
Igår var jag på min favorit second-hand butik och handlade 15 nya böcker.
blev följande;
Göran Tunström - Ökenbrevet; för att jag gillar tunström och inte hade den här sen tidigare.
Noveller för världens barn - hittade denna i 1-kronors lådan, helt ny inbunden novellsamling med ovanliga noveller av bland annat kafka, dostojevskij, Hemmingway, Dagerman, ja och många fler. Dagens klipp!
Machiavelli - Fursten aldrig varit särskilt intresserad av denna men den kan ju vara värd att läsa någongång, kanske.
Yasunari Kawabata - Snöns rike blev mycket glad över att hitta denna. Har länge varit nyfiken på Kawabara. Mishima hade förstås varit ännu bättre.
Hjalmar Söderberg - Historietter; Verkade vara en kul liten bok. Söderberg är ju alltid söderberg som vi ju alla brukar säga.
V.S Naipaul - vid flodens krök; Vet faktiskt inte varför denna åkte med. Aldrig varit särskilt intresserad av Naipaul, men jag vill ju ändå ändå äga och läsa någon bok av nobelpristagarna för att bilda mig en uppfattning. han kan ju inte vara helt usel.
F. Mauriac - ormboet; här är en nobelpristagare jag är mer intresserad av. Ska bli spännande att läsa.
Mario Vargas Llosa - Bockfesten; att läsa om diktatorer är alltid roligt.
Stig Dagerman - Bröllopsbesvär; ser jag en dagerman jag inte har för några få kronor så köper jag den. så enkelt är det.
Henry James - the portrait of a lady; Inte heller läst James tidigare.
P A Fogelström - medan staden sov; köpte denna för att det var en fin, gammal utgåva. Estetiskt tilltalande.
V Nabokov - Kung dam knekt; Nabokov intresserar mig en del, gillar ryssar (och jag räknar Nabokov som åtminstånde halvryss)
John Irving - Änka i ett år; John Irving gillar jag mycket. Har nog det mesta av honom nu. Detta var en fin inbunden, helt ny utgåva för 5 kronor. dagens näst bästa klipp.
José Saramago - Blindheten; ännu en nobelpristagare. Det blev många sånna idag. Inte heller läst saramago men är iallafall ganska intresserad.
Ian McEwan - På chesil beach; vet inte om McEwan är min kopp med té, men jag tänkte att den här passar nog för att ta reda på det.
blev mycket nytt med författare jag inte läst något av. alltid kul med nya saker. Hela kalaset gick på strax under 50 kronor (majoriteten av böckerna kostar 3 kronor styck, fina inbundna kan kosta mellan 5-10) på denna guldgruva till second hand butik så jag kan kosta på mig att gambla lite med sånt som jag vill läsa fast jag egentligen inte är helt såld på.
Någon som läst några av dessa och kan tipsa eller dissa? så kanske jag proriterar den och läser före, eller senare ifall det blir en diss.