2009-05-24, 23:06
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Jag köpte Svensk Maffia bara för att den varit rätt omskriven, men har bara läst några sidor den var inte som jag trodde.
Rätt dryg och rätt mycket staplad fakta.
Citera
2009-05-25, 21:16
Medlem
dumburkens avatar
Köpte Rapport om Adam på ett antikvariat idag, sparade 70 kr jämfört med vad det kostar på adlibris.
Citera
2009-05-25, 22:00
Medlem
Jag har bestämt mig för att på allvar ta tag i mitt alltför sporadiska läsande. Efter att läst igenom "Klassiker man bör ha läst"-tråden beställde jag idag följande böcker:

CAMUS, ALBERT: STRANGER
SARTRE, JEAN-PAUL: NAUSEA
SARTRE, JEAN-PAUL: MUREN
SÖDERBERG, HJALMAR: DOKTOR G
GOETHE, JOHANN WOLFGANG VON: FAUST
STRINDBERG, AUGUST: TJÄNSTEK
KAFKA, FRANZ: SLOTTET
TOOLE, JOHN KENNEDY: DUMSKAL
STRINDBERG, AUGUST: RÖDA RUM
ORWELL, GEORGE: DJURENS GÅRD
ORWELL, GEORGE: NITTON ÅTTIO
CONRAD, JOSEPH: MÖRKRETS HJÄ
STRINDBERG, AUGUST: HEMSÖBOR

Några klassiska verk som man som svensk givetvis ska ha läst, några enklare klassiska verk av utländska författare och slutligen lite "tyngre" verk av ett par existentialister. Jag hoppas bara att det inte blir för trögt att läsa Camus och Sartre på engelska.
Citera
2009-05-25, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDealer
Några klassiska verk som man som svensk givetvis ska ha läst, några enklare klassiska verk av utländska författare och slutligen lite "tyngre" verk av ett par existentialister. Jag hoppas bara att det inte blir för trögt att läsa Camus och Sartre på engelska.
Varför ska du läsa två franska författare på engelska?

De böcker jag köpte senast var Aldrig fucka upp av Jens Lapidus och Gomorra av Roberto Saviano.
Citera
2009-05-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollercaust2009
Varför ska du läsa två franska författare på engelska?

De böcker jag köpte senast var Aldrig fucka upp av Jens Lapidus och Gomorra av Roberto Saviano.

Eftersom jag inte behärskar det franska språket (och de svenska utgåvorna var slut).
Citera
2009-05-25, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDealer
Eftersom jag inte behärskar det franska språket (och de svenska utgåvorna var slut).
Ah.
Citera
2009-05-27, 04:21
Medlem
Tigerspokets avatar
Aldous Huxley - Brave New World
Richard Dawkins - The Selfish Gene
Joseph Conrad - Heart Of Darkness
Robert Frost - The Road Not Taken & Other Poems
John Milton - Paradise Lost
Stephen Hawking - A Brief History Of Time
Horace Engdahl - Meteorer
Hjalmar Söderberg - Martin Bircks Ungdom
Hjalmar Söderberg - Den Allvarsamma Leken
Stig Larsson - Nyår
Fredrik Wikingsson & Filip Hammar - Två Nötcreme Och En Moviebox: Hisnande Generaliseringar Om Vår Uppväxt I DDR-Sverige
Jean-Marie Gustave Le Clézio - Öken
Franz Kafka - Processen
John Ajvide Lindqvist - Hanteringen Av Odöda
Arto Paasilinna - De Hängda Rävarnas Skog
Gregory David Roberts - Shantaram
Thomas Thorild - Att Följa Ögonblicken
Charles Bukowski - Postverket
Charles Bukowski - Factotum

Jag råkade fastna lite i klickandet på pockets för 39 kronor, så det blev lite många. Jag är rätt nöjd med mina val hittills i alla fall; de 5-6 böcker jag har hunnit igenom har varit suveräna, med undantag för fredrikochfilipboken som jag la ifrån mig efter några sidor (den hade ju dock en fantastisk titel).
Citera
2009-05-28, 00:39
Medlem
zenmurons avatar
eftersom jag nog snittar på ett 20-tal köpta böcker i månaden så tänkte jag ge mig in i den här tråden som jag bara läst i ett tag.

Igår var jag på min favorit second-hand butik och handlade 15 nya böcker.

blev följande;

Göran Tunström - Ökenbrevet; för att jag gillar tunström och inte hade den här sen tidigare.

Noveller för världens barn - hittade denna i 1-kronors lådan, helt ny inbunden novellsamling med ovanliga noveller av bland annat kafka, dostojevskij, Hemmingway, Dagerman, ja och många fler. Dagens klipp!

Machiavelli - Fursten aldrig varit särskilt intresserad av denna men den kan ju vara värd att läsa någongång, kanske.

Yasunari Kawabata - Snöns rike blev mycket glad över att hitta denna. Har länge varit nyfiken på Kawabara. Mishima hade förstås varit ännu bättre.

Hjalmar Söderberg - Historietter; Verkade vara en kul liten bok. Söderberg är ju alltid söderberg som vi ju alla brukar säga.

V.S Naipaul - vid flodens krök; Vet faktiskt inte varför denna åkte med. Aldrig varit särskilt intresserad av Naipaul, men jag vill ju ändå ändå äga och läsa någon bok av nobelpristagarna för att bilda mig en uppfattning. han kan ju inte vara helt usel.

F. Mauriac - ormboet; här är en nobelpristagare jag är mer intresserad av. Ska bli spännande att läsa.

Mario Vargas Llosa - Bockfesten; att läsa om diktatorer är alltid roligt.

Stig Dagerman - Bröllopsbesvär; ser jag en dagerman jag inte har för några få kronor så köper jag den. så enkelt är det.

Henry James - the portrait of a lady; Inte heller läst James tidigare.

P A Fogelström - medan staden sov; köpte denna för att det var en fin, gammal utgåva. Estetiskt tilltalande.

V Nabokov - Kung dam knekt; Nabokov intresserar mig en del, gillar ryssar (och jag räknar Nabokov som åtminstånde halvryss)

John Irving - Änka i ett år; John Irving gillar jag mycket. Har nog det mesta av honom nu. Detta var en fin inbunden, helt ny utgåva för 5 kronor. dagens näst bästa klipp.

José Saramago - Blindheten; ännu en nobelpristagare. Det blev många sånna idag. Inte heller läst saramago men är iallafall ganska intresserad.

Ian McEwan - På chesil beach; vet inte om McEwan är min kopp med té, men jag tänkte att den här passar nog för att ta reda på det.

blev mycket nytt med författare jag inte läst något av. alltid kul med nya saker. Hela kalaset gick på strax under 50 kronor (majoriteten av böckerna kostar 3 kronor styck, fina inbundna kan kosta mellan 5-10) på denna guldgruva till second hand butik så jag kan kosta på mig att gambla lite med sånt som jag vill läsa fast jag egentligen inte är helt såld på.

Någon som läst några av dessa och kan tipsa eller dissa? så kanske jag proriterar den och läser före, eller senare ifall det blir en diss.
Citera
2009-05-28, 08:06
Medlem
gugglianos avatar
Lite historia

GULAG de sovjetiska lägrens historia, av Anne Applebaum.
Citera
2009-05-28, 17:56
Medlem
dumburkens avatar
Fick händerna på Pesten av Camus igår, ser verkligen fram att börja läsa den under sommaren.
Citera
2009-05-28, 18:00
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zenmuron
Yasunari Kawabata - Snöns rike blev mycket glad över att hitta denna. Har länge varit nyfiken på Kawabara. Mishima hade förstås varit ännu bättre.
Kul! Han tillsammans med Mishima är riktiga storheter för mig.
De förtjänar verkligen mer uppmärksamhet.
Citera
2009-05-28, 19:13
Medlem
Tillbakadragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zenmuron
Hjalmar Söderberg - Historietter; Verkade vara en kul liten bok. Söderberg är ju alltid söderberg som vi ju alla brukar säga.
Historietter är både dråplig och knivskarp. Högläste den för ett par vänner på nyårsafton. Ett bra köp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in