2007-11-01, 20:12
Medlem
Halvskalles avatar
Några böcker av Howard Gardner, tänkte att det skulle kunna ge lite inspiration. Kan även tänka mig att skaffa lite Julio Cortazar vad det lider. Hans samlade romaner kommer väl snart ut på Natur & Kultur har jag för mig?
Citera
2007-11-02, 09:29
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvskalle
Några böcker av Howard Gardner, tänkte att det skulle kunna ge lite inspiration. Kan även tänka mig att skaffa lite Julio Cortazar vad det lider. Hans samlade romaner kommer väl snart ut på Natur & Kultur har jag för mig?

Hoppa Hage och Samlade noveller I & II är på g från Modernista.
Citera
2007-11-02, 10:38
Medlem
Halvskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Hoppa Hage och Samlade noveller I & II är på g från Modernista.

Ä 'rom bra 'rå?
Citera
2007-11-02, 13:44
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvskalle
Ä 'rom bra 'rå?

De har inte kommit ut än, så det vet jag inte. Men de noveller av Cortázar jag läst tidigare gillade jag, så jag kommer att köpa böckerna.
Citera
2007-11-02, 14:25
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag har fyndat lite på ett par antikvariat i Berghäll idag ...

Fler förnämliga fynd, likt böckerna i förra inlägget alla i prisklassen 2-8 euro/st:

Lennart Kjörling: Så länge det finns hunger - de jordlösas rörelse i Brasilien (2004).Jag är intresserad av internationella frågor och Latinamerika i synnerhet.

Anna-Lena Lodenius: Tvåfrontskrig - hur facket agerade mot nazism och kommunism före 1960 (2002). En bit intressant och tankeväckande folkhemshistoria. Med tanke på att en tredje totalitär kraft - islam - just nu är på frammarsch i hela Europa, borde facket agera kraftfullt för att visa hur oförenlig pedofilprofettots lära är med våra nuvarande livsformer. Men i stället skämmer LO ut sej med "jobbare mot rasism" och liknande imbecilla påfund.

Christina Mattsson: Lille Bror Söderlundh. Tonsättare och viskompositör (2000). Tja, i fjol hittade jag Jenny Westerströms Ferlin-biografi på loppis, så varför inte skaffa den här boken också? Originalskick, CD med ett urval inspelningar medföljer.

Paul A. Laviolette: Beyond The Big Bang. Ancient Myth and the Science Of Continuous Creation (1995). Verkar förbålt intressant - jag tycker överlag det är trevligt med forskare som behärskar både humaniora och naturvetenskap. (Stephen Jay Gould och Peter Nilson RIP ...)

Anders Franzén: Vasa. Regalskeppet i ord och bild (2 upplagan, 1962). Fint bildverk i mycket gott skick. Signerat av författaren!

Bo Grandien: Rönndruvans glöd. Nygöticistiskt i tanke, konst och miljö under 1800-talet (1987). Ännu ett kulturhistoriskt verk, om en intressant strömning i konst och litteratur. Jag lade Grandiens namn på minnet då jag för tio år sen läste hans bok "Stockholm i lågor", om berömda eldsvådor i staden.

Ulf Svedberg & Leif Eriksson: Sov gott, igelkott! Stort och smått i naturen (1997). Ytterligare en julklapp till gudsonen.

Dessutom ett par finska böcker och en lärobok i nygrekiska.
Citera
2007-11-21, 01:08
Medlem
Aquabots avatar
Into the Wild - Jon Krakauer, intressant historia och boken ska tydligen vara väldigt bra, plus att det blir kul att ha läst boken innan man ser filmen som kommer nu.

In the Miso Soup - Ryu Murakami, hans debut rekommenderades i en tråd om japansk litteratur här. Tyckte den här historian lät mer intressant och beställde den istället, lite trist dock att den inte fanns på svenska.
Citera
2007-11-21, 10:32
Medlem
Trillskes avatar
Beställde ett par böcker av Napoleon Hill.
Varför? Självförbättring!!
Citera
2007-11-22, 04:26
Medlem
Marxamas avatar
De senaste åren har jag läst väldigt lite skönlitterärt, delvis för att jag känt att jag inte haft tid till det, och delvis (och dom här två punkterna hör väl egentligen samman) för att jag läser så långsamt - känns så ovärt då!

Men, lånade Stardust av Neil Gaiman av en vän förra veckan - drog igenom den över helgen, blev störtförtjust, la in en lite högre växel, och nu är jag halvvägs igenom Brott och straff Me luvs.

Anyway, back on topic: I somras lyssnade jag igenom 1/3 av Processen på jobbet (se'n blev det inge mer jobb, och då blev det inge mer Processen), och jag tyckte den var übah. Så, beställde den häromdagen, och när jag ändå var igång passade jag på att beställa Förvandlingen och Slottet också - och då kom jag att tänka på den där Kafka på stranden, som ju sägs vara helt galen, så for good measure slängde jag in den i beställningen också Måtte de komma innan helgen!
Citera
2007-11-22, 14:54
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
jag tycker överlag det är trevligt med forskare som behärskar både humaniora och naturvetenskap. (Stephen Jay Gould och Peter Nilson RIP ...)[/i]
Förvisso är Gould en duktig stilist, men hans "populariseringar" har oftast inneburit vulgarisering och få har gjort så mycket för att förvirra och fördunkla det västerländska debattklimatet - Rushtons sågning är därmed förtjänstfull och välkommen: http://www.eugenics.net/papers/jprnr.html
Citera
2007-11-22, 16:13
Medlem
Vilja av Sten - Aron Ralston
Mycket rabalder i tv och tidningar för några år sen (2003) om bergsklättraren som fastnade under en sten och fick kapa armen på sig sjäklv efter 5 dagar med sitt eget urin som enda vätska. Här berättar han själv om händelsen.
Ganska inressant att se hur långt en människa kan gå för att klara livet. Boken är dock lite utdragen.
Citera
2007-11-22, 20:00
Medlem
Eremitens avatar
Valerij Tarsis - Paviljong 7 (Norstedt 1965)

Citat:

Ur en artikel i The Observer, London:

"Detta märkliga dokument – skrivet som en roman men påtagligt självbiografiskt – smugglades ut ur Sovjet-Ryssland sommaren 1964. Det var ej första gången som Valerij Tarsis smugglat ut ett av sina manuskript ur landet ...

PAVILJONG 7 skildrar en rysk författare, Valentin Almazov som på grund av alldeles samma försyndelser som de Tarsis i verkligheten gjort sig skyldig till, spärras in på ett beryktat ryskt sinnessjukhus. Han läggs in på en avdelning med 150 patienter av vilka endast en är verkligt sinnessjuk – alla de övriga är politiska dårar. Till sist tvingas myndigheterna genom protester från den västliga världens sida att frige Almazov.

PAVILJONG 7 är en sensationell bok. Den överträffar troligen i fråga om frispråkighet all annan oppositionslitteratur som funnit vägen ut ur Ryssland. Själva titeln är en protestsignal: den alluderar på en ryktbar novell av Tjechov, Paviljong 6, i vilken en läkare gör klart för sig att de enda kloka människorna i det tsaristiska Ryssland är patienterna på ett sinnessjukhus, och frivilligt skriver in sig. Ryssland, vill Tarsis säga, har bara gått vidare från paviljong 6 till paviljong 7, har inte gjort något annat än bytt ut ett tyranni mot ett annat.

PAVILJONG 7 anknyter till den stora ryska litteraturtraditionen. Det märkligaste och betydelsefullaste av allt är samtidigt att Tarsis har tagit till orda så som hans samvete bjuder honom och att han hittills har överlevat."

http://en.wikipedia.org/wiki/Valery_Tarsis
Citera
2007-11-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jag undrar lite hur Mario Puzos The Godfather är. Ger den mer än filmen eller är det ganska hugget som stucket?

Den är alldeles utomordentligt dålig som bok. Hur de lyckades göra den fantastiska filmen av den är helt obegripligt, boken är som ett mellanting av Mankell och Nicke Nyfiken. Han skriver läsaren på näsan hela tiden och känner att han måste beskriva varenda onödig detalj. "Corleone kände att han hade en misstanke om att det kunde ligga till så att..." och vidare i oändlighet.

Förstör inte känslan från den första filmen med att läsa boken, det är mitt lilla råd. Och kom ihåg att Puzo skrev manus till första Stålmannen-filmen, det ger en liten fingevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in