2008-10-26, 12:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Har aldrig fattat vitsen med den. Ignatius ar ju en karaktar onekligen dock.

Tja, vitsen är väl onekligen just den absurda humorn och fientligheten gentemot samhället som Ignatius krigar för, sen att boken fungerar som ett slags substitut för Gökboet av Ken Kesey gör ju inte saken bättre... Dock tycker jag att boken är en smart satir över hur vårat moderna samhälle har eskalerat till där alla mer eller mindre har gått och blivit hjärndöda genom regelverken, moral och skolgången.
Citera
2008-10-26, 14:26
Medlem
Låt den rätte komma in
Har hört mycket bra om boken. Tycker att berättelsen verkar intressant och vill läsa boken innan jag ser filmen. Jag är egentligen inget stort fan av skräck och vampyrböcker, men vad jag har hört så ska den här boken behandla genren på ett helt nytt sätt.

Vilka andra böcker rekommenderar ni av samma författare? Tycker att läsarrecensionerna är lite halvkassa på alla hans böcker förutom den hör och Pappersväggar.

Nya författarskolan
Jag har som ambition att börja skriva lite noveller men känner att jag behöver lite grundläggande kunskaper inom skrivandets ädla konst. Förhoppningsvis ger den här boken mig de verktyg jag behöver för att börja skriva. Har hur som helst hört mycket goda saker om boken.

Om någon här har boken så skulle jag gärna vilja höra era synpunkter!

The road
Har läst en del svenska böcker på senare tid och känner att jag vill läsa något på engelska. Jag var på biblioteket och skulle låna boken, men alla exemplar var utlånade och jag orkar inte vänta i en månad så jag köpte den istället. Storyn tilltalar mig på många olika plan och jag har höga förväntningar på att den här boken!
Citera
2008-10-26, 15:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dille
[b]Vilka andra böcker rekommenderar ni av samma författare? Tycker att läsarrecensionerna är lite halvkassa på alla hans böcker förutom den hör och Pappersväggar.

Njae, Pappersväggar var nästan rent igenom skräp tycker jag och senaste boken Människohamn var inte direkt något bra heller, tyvärr. De enda som riktigt håller i sig i berättandet och med en säregen spänning är just Låt den rätte komma in och Hanteringen av odöda.

Själv köpte jag William S. Burroughs cut-up trilogi som inkluderar Den mjuka maskinen, Biljetten som exploderade och Novaexpressen för 62:- på Akademibokhandeln. De hade ett erbjudande så man kunde köpa böcker ifrån en rea-hylla för 69:-/kg så jag slog till direkt. Så nu kan man i alla fall dö lycklig!
Citera
2008-10-27, 15:39
Medlem
Perry Masons avatar
Hade ett ärende inne i stan idag och av ren tristess gick jag in på Akademibokhandeln och i ren förvåning gick jag ut med:

Processen (Måste ju läsa Kafka)
Kafka på stranden (Efter rekomendation här på forumet)
Röda rummet (Har aldrig läst Strindberg tidigare)
Doktor Glas (Efter rekomendation i samband med Brott & Straff)
Citera
2008-10-27, 16:16
Medlem
Snoppzors avatar
Köpte Roberto Savianos bok "Gomorra" på chans då jag ville ha en mer lättläst maffiaskildring till skillnad från Cosa Nostra, som förlorar läsarens intresse efter 30-40 sidor. Och den är helt klart läsvärd, vilket trasigt öde för en författare efterspelet sedan fått ger ju boken en skjuts rent PR-mässigt.
Citera
2008-10-27, 18:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perry Mason
Processen (Måste ju läsa Kafka)
Kafka på stranden (Efter rekomendation här på forumet)
Röda rummet (Har aldrig läst Strindberg tidigare)
Doktor Glas (Efter rekomendation i samband med Brott & Straff)

Mycket bra böcker, mycket bra köp!
Citera
2008-10-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Köpte Roberto Savianos bok "Gomorra" på chans då jag ville ha en mer lättläst maffiaskildring till skillnad från Cosa Nostra, som förlorar läsarens intresse efter 30-40 sidor. Och den är helt klart läsvärd, vilket trasigt öde för en författare efterspelet sedan fått ger ju boken en skjuts rent PR-mässigt.

Jag har också 'Gomorra' liggandes, har inte orkat påbörja den ännu, men jag skall inom en snar framtid. Hur många sidor har du kommit i den?
Citera
2008-10-27, 18:31
Medlem
Harry_Hallers avatar
Delar av de senaste veckornas inköp:

Pär Lagerkvist - Den svåra resan.
Fjodor Dostojevskij - Brev. Svensk förstautgåva från 1920.
Willy Kyrklund - Aigaion. Förstautgåva från 1957 illustrerad av Hugo Zuhr.
Cecilia Davidsson - Sjunkten hjärta.
V. S. Naipaul - The Mimic Men.
Ulf Abel - Ernst Josephson.
Citera
2008-10-31, 17:52
Medlem
rednandslimys avatar
Svensk Maffia- Jag vill veta varför den är så omtalad + att jag tycker om att läsa samhällsböcker.
Citera
2008-10-31, 19:46
Medlem
Rakiis avatar
Shantaram - Gregory David Roberts

Vet inte varför jag egentligen valde att köpa denna, verkade som en gedigen och hyfsat bra kiosklitterär bok som inte tycks bjuda på så mycket nytt men blev nyfiken ändå.
Citera
2008-11-01, 11:16
Medlem
__carls avatar
Köper inte så mycket böcker längre, men häromdagen beställde jag "The league of extraordinary gentlemen - The black dossier" som äntligen har kommit som TPB.
Citera
2008-11-01, 21:01
Medlem
Rakiis avatar
Besökte Science-Fictionmässan i Älvsjö i Stockholm tidigare idag och köpte hem Watchmen av Alan Moore ifrån SF-Bokhandelns lilla hörna, 198:- för den engelska nyupplagan, helt okej pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in