Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Läsvärd bok, men det är värt att veta att Keegan fått rätt hård kritik för hans åsikter om Clausewitz i ovanstående bok. Det kan vara bra att läsa på lite om det och de olika åsikterna så blir boken än mer intressant.
Här är en polemik
http://www.clausewitz.com/CWZHOME/Keegan/KEEGWHOL.htm
Visserligen ska man ju vara medveten om att en sida som är döpt efter Clausewitz kanske inte är helt neutral

Annars är det bara att googla på Keegan och Sir Michael Howard så dyker det upp lite diskussioner. Men som sagt, helt klart en läsvärd bok.
Tack så mycket! Intressant läsning.
Men jag blir lite fundersam- jag har inte läst A history of warfare, men enligt länken beskriver Keegan där Clausewitz som
"the brutal philosopher of pitiless, aggressive, total war; an "unpromoted" and "unhonoured" but self-seeking sucker-up to authority (and simultaneously a traitorous dog who willfully disobeyed his rightful monarch) whose career was blighted by his own extremism".
Det är oerhört mycket mer värderande och hårda termer än vad som används i
Krig och kultur. Där upplever jag att Keegan mest diskuterar begränsningarna i Clausewitz' erfarenhet, som oundvikligen resulterar i begränsningar i hans medvetandespann.
Men som du säger kanske sidförfattaren har tagit det hela lite personligt
OnTopic: Peter Hoegs
Den tysta flickan.
För att
Kvinnan och apan och
De kanske lämpade är böcker jag alltid kommer att bära med mig i hjärtat.