2007-11-22, 20:44
Medlem
Glömde avbeställa mina förmånsböcker från SMB, därför äger jag numera Yamato och Musashi, samt Hitler anfaller Polen.
Ganska så trevligt faktiskt, jag har blivit betydligt bättre insatt i Japanska superslagskepp nu.
Citera
2007-11-22, 22:00
Medlem
John Cowper Powys: A Glastonbury Romance och Sir Tomas Malory: Le Morte D'Arthur. Införskaffades inte vid samma tillfälle, men de är de senaste i alla fall.

Powys har jag varit sugen på att läsa länge då jag hört mycket gott om denne något bortglömde författare samt att jag är intresserad av Kung Arthur/Graal-legenderna. Jag har besökt Glastonbury tidigare och Powys roman utspelar sig i trakterna. Boken gjorde mig inte besviken, helt klart en av de bättre böcker jag läst, ett riktigt storverk.

Le Morte D'Arthur handlar ju också om Kung Arthur men jag köpte inte den som någon koppling till Powys, storyn kan jag redan och jag har skummat igenom verket tidigare. När jag var i England häromsistones hittade jag en nyutgåva av Malorys storverk, hårdinbunden, 30 cm hög, guldbeslagna sidor (som på biblar) m m till ett överkomligt pris. Boken är en nyutgåva av en illustrerad version från 1893 (CRW Publishing 2007), skaparen av bilderna är ingen mindre än Aubrey Beardsley (som bl a också gjort illustrationer till Oscar Wildes pjäs Salome). Så exemplaret införskaffades av estetiska skäl förutom faktumet att boken tål att läsas flera gånger.
Citera
2007-11-22, 22:14
Medlem
Ursas avatar
Krig och Kultur av Keegan.
Lånade den på biblan och insåg att där fanns så mycket att hämta att jag måste läsa den 2-3 gånger.
Citera
2007-11-22, 22:20
Medlem
Kundalinis avatar
Philip Pullmans trilogi om den mörka materian (utmärkt fantasylitteratur för ungdomar som slår Harry Potter med hästlängder).

Cormac McCarthys - The Road (Halleluja, vilken vacker och sorglig bok!)

C.S Lewis Screwtapes Letters - för att det bor en reaktionär kristen liten människa i mig..

Jag köpte dem för att de var billiga.
Citera
2007-11-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Krig och Kultur av Keegan.
Lånade den på biblan och insåg att där fanns så mycket att hämta att jag måste läsa den 2-3 gånger.

Läsvärd bok, men det är värt att veta att Keegan fått rätt hård kritik för hans åsikter om Clausewitz i ovanstående bok. Det kan vara bra att läsa på lite om det och de olika åsikterna så blir boken än mer intressant.

Här är en polemik http://www.clausewitz.com/CWZHOME/Keegan/KEEGWHOL.htm

Visserligen ska man ju vara medveten om att en sida som är döpt efter Clausewitz kanske inte är helt neutral Annars är det bara att googla på Keegan och Sir Michael Howard så dyker det upp lite diskussioner. Men som sagt, helt klart en läsvärd bok.
Citera
2007-11-23, 10:56
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Läsvärd bok, men det är värt att veta att Keegan fått rätt hård kritik för hans åsikter om Clausewitz i ovanstående bok. Det kan vara bra att läsa på lite om det och de olika åsikterna så blir boken än mer intressant.

Här är en polemik http://www.clausewitz.com/CWZHOME/Keegan/KEEGWHOL.htm

Visserligen ska man ju vara medveten om att en sida som är döpt efter Clausewitz kanske inte är helt neutral Annars är det bara att googla på Keegan och Sir Michael Howard så dyker det upp lite diskussioner. Men som sagt, helt klart en läsvärd bok.

Tack så mycket! Intressant läsning.
Men jag blir lite fundersam- jag har inte läst A history of warfare, men enligt länken beskriver Keegan där Clausewitz som
"the brutal philosopher of pitiless, aggressive, total war; an "unpromoted" and "unhonoured" but self-seeking sucker-up to authority (and simultaneously a traitorous dog who willfully disobeyed his rightful monarch) whose career was blighted by his own extremism".
Det är oerhört mycket mer värderande och hårda termer än vad som används i Krig och kultur. Där upplever jag att Keegan mest diskuterar begränsningarna i Clausewitz' erfarenhet, som oundvikligen resulterar i begränsningar i hans medvetandespann.
Men som du säger kanske sidförfattaren har tagit det hela lite personligt

OnTopic: Peter Hoegs Den tysta flickan.
För att Kvinnan och apan och De kanske lämpade är böcker jag alltid kommer att bära med mig i hjärtat.
Citera
2007-11-23, 12:49
Medlem
evolutes avatar
Jag var på Foyles i London och köpte Mutants: on the forms, varieties and errors of the human body av Armand Marie Leroi. Genetiska defekter har alltid intresserat mig.
Citera
2007-11-23, 16:19
Medlem
Senast blev det lite kurslitteratur samt:

Franz Kafka - Processen
J. K. Toole - A Confederacy of Dunces

Den sistnämnda läses med god behållning.
Citera
2007-11-23, 19:59
Medlem
Tomas.Webers avatar
Processen - Franz Kafka
Martin Birks ungdom - Hjalmar Söderberg
Det är vår bestämda uppfattning att om ingenting görs nu så kommer det att vara försent - Andreas Malm
Att studera kapitalet - Mats Dahlqvist

De två förstnämnda är klassiker. Kafka hade jag inte läst tidigare men han kändes som en sådan författare jag skulle uppskatta. Det gjorde jag också. Den var riktigt bra. Söderberg har jag läst mycket av innan, han är en av mina absoluta favoritförfatter. Pessimism skrivet på det finaste sätt. Det kan inte slå fel.

Malm tycker jag i grundn har väldigt vettiga åsikter, men han tenderar att dra dem till sin yttersta gräns (t.ex. Hizbollahstöd som ett resultat av att han tar part för palestina och domedagssnacket om klimatet). HKlimatet är för stunden så jävla inne att det kändes som om jag måste ta del av debatten. Hittills har jag bara läst 100 sidor i hans bok, men det har varit över förväntan. förvisso har han inte kommit in på realpolitik ännu, så det kanske blir värre. Men han har hunnit med att såga Darwin big time, på ett riktigt snyggt och vettigt sätt.

Dahlqvist ska jag läsa som kompliment till Karl Marx Kapitalet.
Citera
2007-11-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Tack så mycket! Intressant läsning.
Men jag blir lite fundersam- jag har inte läst A history of warfare

Jo det har du, det är nämligen originaltiteln på engelska för Krig och Kultur

Jag kan hålla med om att det är lite väl hård kritik i just den länken, andra diskussioner jag läst har varit lite mer nyanserade.

Sorry for lite OT, carry on please!
Citera
2007-11-23, 21:46
Medlem
zoobits avatar
Calculus för jag måste ha den i skolan och "the man who mistook his wife for a hat" för den verkade intressant. Pendlar ganska långt varje dag och den blir perfekt att läsa på resan.
Citera
2007-11-26, 17:11
Medlem
SirEples avatar
Kärlek är ett bland band - livet, låt för låt av Rob Sheffield

För att nån snubbe på TV rekomendera den.
Måste säga att den e grym, speciellt om man har musikintresse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in