2020-08-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Hittade Statsrådet och döden av Bo Balderson i en second-handbutik tidigare i veckan.
Jag antar att det är mysteriet runt Balderson som gjorde mig lite nyfiken på boken.

Välkommen till den här tråden där mysteriet möjligen avmystifieras: (FB) Skvaller om pseudonymen Bo Balderson?
Citera
2020-08-12, 19:29
Medlem
Ördögs avatar
Nikolaj Gogol: En dåres anteckningar och andra berättelser (1978)
Eva Dahlbeck: Serveto och den eviga elden (1988)
René Nyberg: Sista tåget till Moskva (2019)
Jonathan D. Spence: The Search for Modern China (1991)
Citera
2020-08-12, 21:30
Medlem
Frescas avatar
Amerikana & Great Jones Street båda av Don Delillo. Handlingen tilltalar mig starkt i dessa böcker.
Citera
2020-08-13, 17:48
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farssbinder
THE MAN FROM THE THIRD ROW: Hasse Ekman, Swedish Cinema and the Long Shadow of Ingmar Bergman Paperback: Mig veterligen den enda biografin över Hasse Ekman vilket är lite märkligt då han förtjänar en rejäl biografi över sig, men denna får duga så länge.
Mjo, Hasse själv skrev egentligen två biografier om sitt liv. En redan som 17-åring, Hur ska det gå för mej? utgiven 1933 samt Den vackra ankungen utgiven 1955. Även hans roman Kurre Korint och Drömfabriken, utgiven 1956, är delvis självbiografisk.
Citera
2020-08-13, 17:56
Avslutad
Mina senaste böcker jag köpte var Cold Case, försvunnen av Tina Frennstedt samt Hjorth och Rosenfeldt, en högre rättvisa.

Cold caseboken tycker jag var superbra, läste den på mobilen i appen först och köpte den sedan, älskar doften av ny bok! Läst den två gånger.

Hjorth och Rosenfeldts böcker fullkomligt älskar jag. Har läst alla deras verk, den enda jag inte var så förtjust i var "fjällgraven", dom andra är bladvändare som helt passar min smak.
Väntar med spänning på nästa del med herr Bergman & CO
Citera
2020-08-14, 10:34
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Fick bli Tritonus av Kjell Westö, utgiven idag. Min absoluta nordiska favoritförfattare!
Citera
2020-08-16, 10:00
Medlem
Sant där, tänkte mest på att det inte finns en detaljerad biografi över hans filmografi vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Mjo, Hasse själv skrev egentligen två biografier om sitt liv. En redan som 17-åring, Hur ska det gå för mej? utgiven 1933 samt Den vackra ankungen utgiven 1955. Även hans roman Kurre Korint och Drömfabriken, utgiven 1956, är delvis självbiografisk.
Citera
2020-08-23, 21:50
Medlem
Ördögs avatar
Gratisfynd:

Erik Rosenberg: Uvberget och tjäderskogen - Året runt i fågelmarkerna (1978, utkom ffg 1937)
Citera
2020-09-21, 12:42
Medlem
GormDenGamles avatar
Woody Allen - Apropå ingenting

Kom med levering i natt, och jag har redan börjat läsa den. Fått mig en del skratt.
Citera
2020-09-29, 08:38
Medlem
Ördögs avatar
Har gratis eller nästan gratis kommit över

Arthur Fang: Roskilde Domkirke gennem 1000 Aar (1960)
Bengt Sjögren: Naturen, djuren och vi (1958)
Bo Bergman: Samlade dikter I-II (1941)
Anders Österling: Skånska motiv (1950)
Jan Fridegård: Porten kallas trång (1955)
Åke Holmberg: Skuggornas hus (1952)

I slukaråldern konsumerade jag högvis med gamla ungdomsböcker från 40- och 50-talen, mest från skolbiblioteket. Och på bakpärmen till nån av böckerna nämndes Holmbergs roman bland förlagets övriga utgivning. Titeln Skuggornas hus lät väldigt spännande och fastnade i minnet, och under mitt loppisbotaniserande har jag ibland undrat om jag nån dag skulle hitta den. Holmbergs Ture Sventon-svit torde vara känd för de flesta, men där handlar det ju om en parodi på hela deckargenren. Hur kan författaren ha låtit i en "seriös" ungdomsdeckare? (Enligt Conny Svensson ska Holmberg ha erkänt att han inte ens gillade detektivromaner ...)

Nå, för nån vecka sen hittade jag Skuggornas hus för nästan ingenting, och jag ska läsa den i dag. Det är en utgåva i serien Folket i Bilds ungdomsböcker, med en ganska konventionell omslagsbild av Hans Arnold - vid den här tiden hade ännu inte de fantastiska och groteska elementen invaderat Hansis konst.
Till min glädje ser jag att även sympatiske framlidne Enn Kokk skrivit om samma upplaga av boken, som han fått tag på på samma vis som jag.

enn.kokk.se/?page_id=1131

Bo Bergmans melankoliska poesi fungerar bättre än någonsin så här i hösttider. Tvåbandsutgåvan hittade jag i går i gratishyllan på Helsingfors busstation.
Senast redigerad av Ördög 2020-09-29 kl. 08:41.
Citera
2020-09-29, 09:08
Medlem
Christopher Plumb - the georgian menagerie. För att det kombinerar historieintresset med biologiintresset.

Fredrik Kärrholm - Gangstervåld. För att jag är polis och intresserad av samhällsutvecklingen.

Johanna Bäckström Lerneby - Familjen. Se ovan.
Citera
2020-10-05, 15:48
Medlem
Ördögs avatar
Hittade idag

Jan-Öjvind Swahn: Stora matlexikonet (2009)
Ulf Eneroth: Haveriet - Flygvapnet och kalla krigets offer (2014)

Ena boken på loppis, den andra helt gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in