Har gratis eller nästan gratis kommit över
Arthur Fang:
Roskilde Domkirke gennem 1000 Aar (1960)
Bengt Sjögren:
Naturen, djuren och vi (1958)
Bo Bergman:
Samlade dikter I-II (1941)
Anders Österling:
Skånska motiv (1950)
Jan Fridegård:
Porten kallas trång (1955)
Åke Holmberg:
Skuggornas hus (1952)
I slukaråldern konsumerade jag högvis med gamla ungdomsböcker från 40- och 50-talen, mest från skolbiblioteket. Och på bakpärmen till nån av böckerna nämndes Holmbergs roman bland förlagets övriga utgivning. Titeln Skuggornas hus lät väldigt spännande och fastnade i minnet, och under mitt loppisbotaniserande har jag ibland undrat om jag nån dag skulle hitta den. Holmbergs Ture Sventon-svit torde vara känd för de flesta, men där handlar det ju om en parodi på hela deckargenren. Hur kan författaren ha låtit i en "seriös" ungdomsdeckare? (Enligt
Conny Svensson ska Holmberg ha erkänt att han inte ens gillade detektivromaner ...)
Nå, för nån vecka sen hittade jag Skuggornas hus för nästan ingenting, och jag ska läsa den i dag. Det är en utgåva i serien Folket i Bilds ungdomsböcker, med en ganska konventionell omslagsbild av
Hans Arnold - vid den här tiden hade ännu inte de fantastiska och groteska elementen invaderat Hansis konst.
Till min glädje ser jag att även sympatiske framlidne
Enn Kokk skrivit om samma upplaga av boken, som han fått tag på på samma vis som jag.
enn.kokk.se/?page_id=1131
Bo Bergmans melankoliska poesi fungerar bättre än någonsin så här i hösttider. Tvåbandsutgåvan hittade jag i går i gratishyllan på Helsingfors busstation.