2018-08-18, 21:27
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Jag läser mycket böcker men jag köper väldigt sällan nya. Enligt mig finns de överallt gratis. Folk vill inte samla på böcker längre så jag hittar böcker överallt. Den senaste jag hittade heter Segla på värmen. 125 sidor korta berättelser om människor som vill segla utomlands till länder långt borta. Utgavs av Svenska kryssarklubben 1996.
Ja det finns många bokskåp där man kan ta böcker gratis. Åtminstone där jag bor (Tyskland). Har hittat en del bra där som Jules Verne, Paul Auster med flera men oftast står där böcker som inte faller mig i smaken. Mycket tantsnusk!
Citera
2018-08-20, 20:08
Medlem
Rakiis avatar
Var inne i Stockholm idag och gick förbi Kulturhuset där de brukar ha utförsäljning av diverse böcker och seriealbum så hittade Stillhetens hav och andra dramer av Björn Runge som jag varit sugen på tidigare, 20 kr gick den på så högg den direkt. Sedan tidigare har jag Runges debutroman Det allra enklaste hemma i hyllan, så skönt att komplettera med denna nu.

Sedan är det väldigt synd att han lade av att regissera film, men det är ju en helt annan historia.
Citera
2018-08-21, 00:24
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Var inne i Stockholm idag och gick förbi Kulturhuset där de brukar ha utförsäljning av diverse böcker och seriealbum så hittade Stillhetens hav och andra dramer av Björn Runge som jag varit sugen på tidigare, 20 kr gick den på så högg den direkt. Sedan tidigare har jag Runges debutroman Det allra enklaste hemma i hyllan, så skönt att komplettera med denna nu.

Sedan är det väldigt synd att han lade av att regissera film, men det är ju en helt annan historia.

Lagt av? Han kom med en film 2017, https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wife_(2017_film), som nämns i oscars-diskussionerna inför nästa år med förhoppningar om en statyett till Glenn Close för den kvinnliga huvudrollen.

OnT: "Bokbordet Stockholm" i söndags, f.d. "Världens längsta bokbord" erbjöd mycket smått och gott. Fyndade bl.a. Arno Schmidts Ur en fauns liv i den prydliga Panacheserien.
Citera
2018-08-21, 17:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Lagt av? Han kom med en film 2017, https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wife_(2017_film), som nämns i oscars-diskussionerna inför nästa år med förhoppningar om en statyett till Glenn Close för den kvinnliga huvudrollen.

Oj fan, se där! Jag hade ingen aning om att han hade en ny film på G men inför boksläppet av debutromanen så gick han ut med att han skulle sluta göra film, men hittade en artikel på AB där det står att det tydligen var svensk film som han skulle sluta regissera.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/a/J1v546/bjorn-runge-slutar-jobba-med-film-och-tv

Hursomhelst, så ser jag fram emot The Wife.

För att återgå till boksnacket så köpte jag en till bok idag till sportbokssamlingen i hyllan; Blågult. Historien om Sveriges herrlandslag i fotboll av Offside-journalisten Jesper Högström. Blir nog informativ och härlig läsning, speciellt nu med landslaget framgångar i somras i bakhuvudet medan man läser boken.
Citera
2018-08-26, 08:38
Medlem
Band ett och två av Sverker Sörlins "Värdens Ordning, Europas Idéhistoria 1492-1918". Så har typ 1600 sidor eller något av historia att se fram emot. Det låter kanske trist men det är så otroligt intressant. Har stannat hemma både fredags- och lördagskvällen för att läsa. Somnade med boken i ansikten båda kvällarna...
Citera
2018-08-27, 21:51
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja det finns många bokskåp där man kan ta böcker gratis. Åtminstone där jag bor (Tyskland). Har hittat en del bra där som Jules Verne, Paul Auster med flera men oftast står där böcker som inte faller mig i smaken. Mycket tantsnusk!

Hehe, jag håller med och jag har aldrig gillat såna böcker.

Jag hittade Casanovas memoarer på Myrorna(säljer gamla saker) för tio kronor och håller på och läser om den och jag blir så glad som om jag var arton igen fast jag läst den förut. Denna är en förkortad version som kostade 5.75 riksdaler på sin tid (1935). Jag gjorde ett misstag förut och lånade ut min favoritbok (Casanovas memoarer) i två band till en taxichaffis som hette Hasse. Jag fick inte tillbaka den.
Citera
2018-08-27, 22:45
Medlem
”Dina brev lägger jag under madrassen” skriven av Sara Schwardt. En brevväxling mellan henne och Astrid Lindgren 1971-2002.

”Kära Astrid, det är jag igen”
Brev utan svar, skriven av Sara Schwardt.

Sara var en arbetskamrat till mig, en otrolig flicka!
Citera
2018-08-27, 22:52
Medlem
”Dina brev lägger jag under madrassen” skriven av Sara Schwardt. En brevväxling mellan henne och Astrid Lindgren 1971-2002.

”Kära Astrid, det är jag igen”
Brev utan svar, skriven av Sara Schwardt.

Sara var en arbetskamrat till mig, en otrolig flicka!
Citera
2018-08-28, 18:39
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Hej igen Raki!

Vem är den här Runge? jag har aldrig hört talas om honom. Kan du inte förklara varför du gillar honom.
Citera
2018-08-28, 18:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Hej igen Raki!

Vem är den här Runge? jag har aldrig hört talas om honom. Kan du inte förklara varför du gillar honom.

Det är Björn Runge som åsyftas, filmregissör, författare och dramatiker. Han slog igenom stort på den svenska filmscenen 2003 med dramat Om jag vänder mig om som jag har för mig fick en Guldbagge för bästa film, sen följde han upp med i min bok de lika bra filmerna Mun mot mun och Happy End (som blev Johan Widerbergs återkomst).

Filmerna kan väl beskrivas som Lars Norén-light, det är mänskliga tragedier inom olika familjer, vänsterprassel, drogmissbruk och våld i nära relationer. Väldigt bra filmer, med den där touchen av svenskt vemod som Bergman och Norén varit framträdande inom.
Citera
2018-08-28, 21:11
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Hehe, jag håller med och jag har aldrig gillat såna böcker.

Jag hittade Casanovas memoarer på Myrorna(säljer gamla saker) för tio kronor och håller på och läser om den och jag blir så glad som om jag var arton igen fast jag läst den förut. Denna är en förkortad version som kostade 5.75 riksdaler på sin tid (1935). Jag gjorde ett misstag förut och lånade ut min favoritbok (Casanovas memoarer) i två band till en taxichaffis som hette Hasse. Jag fick inte tillbaka den.
Är detta din favoritbok...? Var det Cassanova själv som skrev den...? Handlar boken enbart om en massa kvinnoaffärer...?
Citera
2018-08-28, 21:23
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Är detta din favoritbok...? Var det Cassanova själv som skrev den...? Handlar boken enbart om en massa kvinnoaffärer...?

Inte enbart. den beskriver också hans flykt från blykamrarna i Venedig som blev legendarisk redan under hans livstid.

Du anar inte vad mycket äventyr han var med om. Det är nästan som Dumas och de tre musketörerna.

Jag tycker om 1700-talet möblerna, kläderna, hur dom förde sig och hur dom kunde gråta utan att skämmas när de såg en vacker staty. Så kanske jag är lite vinklad för 1700-talet.

Men självklart finns alla kärlekshistorier också. Jag har nog ingen favorit. Möjligen hon som ristade sitt namn på fönstret. Som jag har glömt bort vad hon hette. Var det Cecilia?

Edit: Det finns Casanova-sällskap som forskar i om det han skrev om var sant. Det var länge sedan jag läste om det. Och det visade sig att allt som han skriver verkar stämma. Det kan man ju aldrig veta när det gäller en självbiografi. Men personerna som han nämner stämmer. De var där när han var där.
Senast redigerad av Haddo 2018-08-28 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in