2019-01-20, 17:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Själv beställde jag precis Peter Mays senaste: The man with no face. Får hoppas att den når upp till samma standard som Lewis-trilogin.

Inte läst något av Peter May själv men vet att min morsa gillar hans romaner, så kanske borde kolla upp något som han skrivit. Rätt nyligen upptäckt Ian Rankin genom morsans tips, så tänkte att May kanske passar, om du har läst något av Rankin dvs?
Citera
2019-01-20, 19:15
Medlem
Ördögs avatar
Idag fick jag tag på

Sture Linnér: Herodotos - den förste globalisten (2008)
Citera
2019-01-21, 05:28
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Inte läst något av Peter May själv men vet att min morsa gillar hans romaner, så kanske borde kolla upp något som han skrivit. Rätt nyligen upptäckt Ian Rankin genom morsans tips, så tänkte att May kanske passar, om du har läst något av Rankin dvs?
Har inte läst något av Rankin men känner till honom såklart. En av de största i GB.

Om du ska läsa May så börja med "Svarthuset". Underbar bok!
Citera
2019-01-21, 17:06
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Om du ska läsa May så börja med "Svarthuset". Underbar bok!

Tack för tipset, ska kika om morsan har den hemma i hyllan, annars bär det av till biblioteket imorgon då. Återkommer i Vilken bok läser ni just nu-tråden då jag kommit igång med den.
Citera
2019-01-21, 19:40
Medlem
Flairrs avatar
Svängde förbi bokhandeln efter jobbet och införskaffade mig ett ex av Åren på Zoo, skriven av Durs Grünbein.

Har hört mycket gott om boken+att jag är lite fascinerad av hur livet såg ut i det forna DDR.
Citera
2019-01-23, 13:41
Medlem
Rakiis avatar
Svarthuset - Peter May
Högspänning - Henrik Bromander

Svarthuset köpte jag då den inte fanns på mitt närmaste bibliotek så gick till boklådan och köpte den, efter en rekommendation av Germanofil och att jag behöver omväxling från Ian Rankins deckare som jag läst en del av sedan december.

Bromanders bok för att jag redan har läst hans förra trilogi om unga män i samhällets utkanter, plus att jag håller hans serieroman Smålands mörker som det bästa jag läst på den svenska seriemarknaden. I stället för unga, arga och vilsna män handlar den nya romanen istället om en äldre lärarinna som utvecklar elallergi, låter bra på förhand, men tyvärr är boken bara 196 sidor så den läser man ut på två dagar om ens det.
Citera
2019-01-23, 15:32
Medlem
Mikael Persbrandts bok Så som jag minns det för att jag var nyfiken på kändisskvallret. Den höll vad den lovade, mycket snask.
Citera
2019-01-25, 08:19
Medlem
PsychoChillers avatar
The Burning Soul
The Wrath of Angels
The Wolf in Winter
A Song of Shadows
A Time of Torment
A Game of Ghosts
The Woman in the Woods
Nocturnes
Night Music: Nocturnes 2

Alla av John Connolly. För att det gör min Parkersamling nästintill komplett. Det fattas en bok som inte är en del av serien men utspelar sig i Parkerverse och en soundtrackbok men dom får vänta. Sen vet jag inte om Parker är med i Nocturnes 2 men köper jag första kan jag ju lika gärna köpa andra.
Citera
2019-01-27, 06:56
Medlem
Rent teoretiskt så köpte jag dem inte. Var inne i en secondhandaffär. De valde att skänka bort en del av böckerna, då böckerna hade funnits där länge utan att bli sålda trots lågt pris (alla böcker 5 kr st). Eftersom jag är så dålig på att läsa böcker av svenska författare, så tog jag några böcker.

Tre böcker av Camilla Läckberg (Olycksfågeln, Predikanten, Stenhuggaren).
Henning Mankell - Innan frosten
Stefan Ahnhem - Offer utan ansikte
Mari Jungstedt - Den inre kretsen
Jens Lapidus - Snabba Cash

Har inte läst någon bok av någon av dessa författare tidigare. Att det blev 3 böcker av Läckberg har en anledning. Hon verkar vara en sådan där författare som man antingen älskar eller hatar, och jag ville ge henne en chans. Lite lättare om jag då har läst flera böcker. Även om det egentligen inte verkar vara min typ av böcker. Snabba Cash och Wallander-böckerna har jag hört talas om, och vill bilda mig en egen uppfattning.
Citera
2019-01-30, 07:56
Medlem
Ördögs avatar
Gårdagens mycket förmånliga kap:

Richard H. Wilkinson: Hieroglyfernas värld - Nyckeln till egyptisk konst och kultur (1995)
Carin Bergström (red): Hand & penna - Sju essäer om yrken på 1700-talet (1996)
Kaj Dahl: Smugglare i skärgården (2003)
Olof Ruin: Spänningar - Finland speglat i en familj (1987)
Citera
2019-01-30, 16:27
Medlem
LinaHagePinglans avatar
Idag köpte jag Stephen King-boken "Det" som har tänker börja läsa om en stund. Den gamla filmen är bra och tycker att den nyaste var ganska okej.

Ska bli kul att jämföra hur boken är mot filmerna
Citera
2019-01-30, 19:50
Medlem
P.Gs avatar
Har helt planlöst börjat köpa medeltida litteratur lite här och där, så det senaste tillskottet blev Ellerströms Rumi-urval Vassflöjtens sång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in