2017-03-08, 19:39
Medlem
NoTruces avatar
Köpte Postverket, Factotum, Min oskuld och Peal Harbor, Pulp och En snuskgubbes anteckningar av Bukowski för 39 spänn styck. Varför? För att det är Bukowski.
Citera
2017-03-08, 19:54
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Köpte Postverket, Factotum, Min oskuld och Peal Harbor, Pulp och En snuskgubbes anteckningar av Bukowski för 39 spänn styck. Varför? För att det är Bukowski.
Bra skit. Filmen Factotum (2005) är himla trevlig den med faktiskt, om man nu gillar film också.
Citera
2017-03-09, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Bra skit. Filmen Factotum (2005) är himla trevlig den med faktiskt, om man nu gillar film också.

Bukowski har sina moments. Är det Factotum han jobbar som städare? Som vanligt gör han ett uruselt jobb. Förutom att han är noga med att det alltid finns toapapper, med mottot att inte ens Hitler skulle ha förtjänat att ha skitit och finna att han inte har tillgång till skitpapper.
Citera
2017-03-09, 11:13
Medlem
kajus333s avatar
Thomas Bernhard, Skuggshuggning. Alla andra hade läst den. 2a av 10 möjl..
Citera
2017-03-12, 19:25
Medlem
Ördögs avatar
Dagens fynd:

Thomas Cahill: Historien om Jesus - Mannen som förändrade världen (1999)
Björn Meidal: August Strindbergs kokbok (1998)
Senast redigerad av Ördög 2017-03-12 kl. 19:27.
Citera
2017-03-15, 21:22
Medlem
chessjamts avatar
Från Bookdepository, ca 127kr:

Confessions av Augustine of Hippo. Penguin Classics.

Håller på och läser Bibeln, närmare bestämt NT, några kapitel om dagen. Till min hjälp har jag de två bjässeböckerna Den illustrerade bibeln samt Biblica: den stora bibelatlasen för att snabbt få en guideöverblick över den heliga skrift. Men för att gå djupare i forskningen känner jag att de gamla medeltida tänkarna är ett måste att stifta bekantskap med. Med Augustines bekännelser har jag nu en fin treenighet med Thomas av Aquino, Mäster Eckhart och nu Augustine. Alla tre i min favoritsamlingsserie Penguin Classics.
Citera
2017-03-15, 21:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Från Bookdepository, ca 127kr:

Confessions av Augustine of Hippo. Penguin Classics.

Håller på och läser Bibeln, närmare bestämt NT, några kapitel om dagen. Till min hjälp har jag de två bjässeböckerna Den illustrerade bibeln samt Biblica: den stora bibelatlasen för att snabbt få en guideöverblick över den heliga skrift. Men för att gå djupare i forskningen känner jag att de gamla medeltida tänkarna är ett måste att stifta bekantskap med. Med Augustines bekännelser har jag nu en fin treenighet med Thomas av Aquino, Mäster Eckhart och nu Augustine. Alla tre i min favoritsamlingsserie Penguin Classics.

Nice mannen! Lycka till. "Men för att gå djupare i forskningen känner jag att de gamla medeltida tänkarna är ett måste att stifta bekantskap med". Jag tycker du tänker helt rätt. Vill man förstå skrifterna får man vända sig till mästarna, dvs hålla ett öga både på Skriften och tolkningstraditionen – inte sola scriptura, men scriptura et sacra traditio.
Verkligen roligt att du förkovrar dig! Är imponerad över din kunskapstörst och viljan att förstå den kristna traditionen, som du – om jag förstår det rätt – inte har en naturlig hemvist i. Grymt!
Senast redigerad av Caesare 2017-03-15 kl. 21:42.
Citera
2017-03-15, 21:59
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Nice mannen! Lycka till. "Men för att gå djupare i forskningen känner jag att de gamla medeltida tänkarna är ett måste att stifta bekantskap med". Jag tycker du tänker helt rätt. Vill man förstå skrifterna får man vända sig till mästarna, dvs hålla ett öga både på Skriften och tolkningstraditionen – inte sola scriptura, men scriptura et sacra traditio.
Verkligen roligt att du förkovrar dig! Är imponerad över din kunskapstörst och viljan att förstå den kristna traditionen, som du – om jag förstår det rätt – inte har en naturlig hemvist i. Grymt!

Tack för de fina orden.
Ja jag har haft ett kluvet förhållande till kristendomen som sakta börjat tina upp det senaste halvåret eller så. En del av dina texter om Anders Piltz har också väckt min nyfikenhet om att fördjupa mig mer i bibelforskningen. Har planerat att läsa klart alla evangelierna först innan jag tar itu med Se ansiktet som vad jag förstår ska ta upp Jesu uppståndelse. Sen är det ju, som nämnts Bibeltråden här i litteraturforumet, att läsa Bibeln är ett livslångt studie man kanske aldrig riktigt blir klar med. Men då har man ju som tur är alla de här lärda herrarna att ta hjälp av.
Citera
2017-03-16, 03:14
Medlem
bombaccis avatar
Handlade på bokus, boken heter "On Method acting" , går teaterkurser på fritiden och läst lite om denna teknik som många av de stora skådespelarna använder. I denna bok ska man ta upp tekniken och avmystifiera den något. Ganska billig, så är värt det för att ha som övningsbok tänker jag.

Vet inte om det är en bok man läser från pärm till pärm eller om det är mer "läsa o fundera".

oavsett vilket så tror jag den är intressant.
Citera
2017-03-21, 14:01
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Två böcker av Stephen King inhandlade på second hand:

Varsel. MånPocket (''utgiven enligt överenskommelse med Legenda AB''), 1990.
The girl who loved Tom Gordon. NEL (New English Library), 2000.

Den första boken har jag redan läst, men inte den andra. Hur kunde jag, som ett Stephen King-fan, motstå att köpa dem när de bara kostade 2 kr st?
Citera
2017-03-21, 16:08
Medlem
Carobnjaks avatar
Octavio Paz bok Den dubbla lågan. För att det är Octavio och för att det handlar om kärlek och erotik. Han ska vara en jävel på essäer. Det lilla jag har läst i början verkar mycket lovande. 10 kr!
Citera
2017-03-22, 17:27
Medlem
Ördögs avatar
Gunnar Mårtenson: Lectoren Runeberg (1962)
Charles Baudelaire: Hugskott - Mitt nakna hjärta (Tidens klassiker, 1982)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in