Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Nu har vi inte samma grunduppfattning om Bono eftersom jag liksom Bono har ett stort intresse för ekonomi/företagande i utvecklingsländer.. Det antar jag att du inte har.
Boken berör hittills mest Bonos "udda" uppväxt och U2, och en hel del existentiella frågor. Gillar man U2 så är det intressant att läsa om vad de pysslade med innan de blev världskändisar (de började ju spela tillsammans som väldigt unga).. Gillar man inte U2 så är det väl mest en massa ointressant.
Du verkar inte gilla U2 och ha förutfattade meningar om Bono... Därför är nog inte boken något för dig.
Lite OT, men ändå.
Nja, U2 är väl ok - lyssnade mer i yngre år. Det jag menar med Bono är snarare att hans förenklade modeller för hur utvecklingsländerna skall sköta sin ekonomi och den självpåtagna Messiasroll han inte sällan väljer att spela - men det finns väl inget bättre sätt att sälja skivor? Det måste vara lätt att predika om man är Bono och tror på välgörenhet, med andra ord de rikas rätt att välja ut ändamål som DE anser vara de bästa utan att nödvändigtvis konsultera de som faktiskt är mottagare. Som om Bonos rikedom etc. berodde enbart på talang och inte det system som tillåter och premierar en kapitalackumulation utan begränsningar. Allt framstår hycklande när han själv undviker att betala skatt i Irland (han skattar i Holland) samtidigt som han arbetar för att undvika kapitalflykt från Afrika. Att be sin regering bidra mer utan att själv vilja bidra - är inte det hyckleri?
Därtill suspekt samröre med ekonomen Jeffrey Sachs (som låg bakom den katastrofala ekonomiska "reformen" i Ryssland efter Sovjets kollaps och indirekt ansvarig för drastisk sänkt medelålder och fattigdom) och Dalai Lama (världen sista försvarare av feodalismen). Ok, "guilty by association" är inte en nobel debatteknik, men visst bör det i alla fall väcka frågor om mannens egentliga ärenden och karaktär?
Tack för svaret och jag var en aning OT. Bidrar därför med min senast köpta bok som redan är läst och kan rekommenderas. Russell Miller -
The Bare Faced Messian. The True Story of L. Ron Hubbard. Det är en biogafi över Scientologins grundare och i jämförelse med LRH är Cruise et Co. rationella individer. Mannen är fascinerande och utan tvekan en enorm begåvning, men samtidigt ett klart boarderlinefall. Den är en riktig "page turner" och förmodligen mer spännande än de flesta deckare. Finns förmodligen dock bara antikvariskt(?).