2008-07-31, 23:05
Bannlyst
Fienden inom oss av Janne.G
Citera
2008-08-02, 18:08
Medlem
Deannas avatar
Senaste besöket i en bokhandel resulterade i följande köp:

Chockdoktinen av Naomi Klein: Kände att det var dags att läsa den, det är väl nästan ett måste om man som jag pluggar nationalekonomi.

Flyga drake av Khaled Hosseini: Har hört mycket om denna bok.. Den ska vara riktigt bra.

Ge mig en dag till av Mitch Albom: Författare som är mer livsbejakande än Pablo Coelho, utan det filosofiska trams som Coelho brukar ta till. Har gillat Alboms tidigare böcker, har höga förhoppningar på denna.

Illusionen om Gud av Richard Dawkins: Ett bevis på att Gud inte finns, ett självklart val för mig som ateist.

Bono i samtal med Michka Assayas: Självklart val för mig som gillar U2. Har läst 2/3 av boken och jag gillar bara Bono mer och mer.
Citera
2008-08-02, 21:38
Medlem
Schlafwandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Bono i samtal med Michka Assayas: Självklart val för mig som gillar U2. Har läst 2/3 av boken och jag gillar bara Bono mer och mer.

Snälla skriv någonting om Assayas bok. Den gör mig nyfiken - en bok som kan få den av självgodhet uppsvällde Bono att framstå som sympatisk måste vara ett mästerstycke. Denne vidrige man är så till bredden fylld av skit att det inte finns ord att uttrycka det. Därav mitt intresse hur man lyckats få det i pränt.
Citera
2008-08-02, 23:14
Bannlyst
Fahrenheit 451 Engelska då den svenska versionen inte verkar gå att beställa någonstans.

Svensk synonymordbok Kostade 31:- och den kan vara bra att ha.
Citera
2008-08-03, 16:17
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlafwandler
Snälla skriv någonting om Assayas bok. Den gör mig nyfiken - en bok som kan få den av självgodhet uppsvällde Bono att framstå som sympatisk måste vara ett mästerstycke. Denne vidrige man är så till bredden fylld av skit att det inte finns ord att uttrycka det. Därav mitt intresse hur man lyckats få det i pränt.

Nu har vi inte samma grunduppfattning om Bono eftersom jag liksom Bono har ett stort intresse för ekonomi/företagande i utvecklingsländer.. Det antar jag att du inte har.
Boken berör hittills mest Bonos "udda" uppväxt och U2, och en hel del existentiella frågor. Gillar man U2 så är det intressant att läsa om vad de pysslade med innan de blev världskändisar (de började ju spela tillsammans som väldigt unga).. Gillar man inte U2 så är det väl mest en massa ointressant.

Du verkar inte gilla U2 och ha förutfattade meningar om Bono... Därför är nog inte boken något för dig.
Citera
2008-08-03, 16:34
Medlem
Unicorners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush
Måste säga att jag också älskar "cather in the rye" har läst den flera gånger. Har faktiskt inte tänkt på att läsa hans andra verk, är det något speciellt du kan rekommendera mig?
Jag läste Nine Stories efter Catcher in the Rye. Den är lite annorlunda men novellerna är helt oslagbara, språket är underbart och... ja... LÄS!

/Uni
Citera
2008-08-03, 16:35
Medlem
saftad_burks avatar
Onda andar av Eino Hanski. jag läste baksidan, den verkade handla om någon som skrev dagbok i ett psykhus.
En komisk människas dröm av Fjodor Dostojevskij. Orkar inte med romanerna, så novellerna får det bli.
Spartakus av Howard Fast. Spartakus är mannen, klart man ska läsa lite om honom.
Ingen tobak inget halleluja av Eric Lundqvist. Titeln någon?
Trägudars land av jan Fridegård. Läst torntuppen av honom, den tyckte jag mycket om. Att man hört mycket om den här gjorde inte att det blev svårare att välja.
Turtles numer 2 från 1994 "Armaggon är hungrig!" står det under en bild där han med blått panband är fångad av en stor haj med ben. Han ser inte glad ut och hajen ser inte snäll ut. Klart man köper den.

6:- gick det på sammanlagt. Hade köpt mer om väskan vart större och jag hade orkat fortsätta rota igenom hundra dåliga böcker för att hitta en bra.
Loppis i Näsåker, tipsar både om den och stället.
Citera
2008-08-03, 16:47
Medlem
Schlafwandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Nu har vi inte samma grunduppfattning om Bono eftersom jag liksom Bono har ett stort intresse för ekonomi/företagande i utvecklingsländer.. Det antar jag att du inte har.
Boken berör hittills mest Bonos "udda" uppväxt och U2, och en hel del existentiella frågor. Gillar man U2 så är det intressant att läsa om vad de pysslade med innan de blev världskändisar (de började ju spela tillsammans som väldigt unga).. Gillar man inte U2 så är det väl mest en massa ointressant.

Du verkar inte gilla U2 och ha förutfattade meningar om Bono... Därför är nog inte boken något för dig.

Lite OT, men ändå.
Nja, U2 är väl ok - lyssnade mer i yngre år. Det jag menar med Bono är snarare att hans förenklade modeller för hur utvecklingsländerna skall sköta sin ekonomi och den självpåtagna Messiasroll han inte sällan väljer att spela - men det finns väl inget bättre sätt att sälja skivor? Det måste vara lätt att predika om man är Bono och tror på välgörenhet, med andra ord de rikas rätt att välja ut ändamål som DE anser vara de bästa utan att nödvändigtvis konsultera de som faktiskt är mottagare. Som om Bonos rikedom etc. berodde enbart på talang och inte det system som tillåter och premierar en kapitalackumulation utan begränsningar. Allt framstår hycklande när han själv undviker att betala skatt i Irland (han skattar i Holland) samtidigt som han arbetar för att undvika kapitalflykt från Afrika. Att be sin regering bidra mer utan att själv vilja bidra - är inte det hyckleri?

Därtill suspekt samröre med ekonomen Jeffrey Sachs (som låg bakom den katastrofala ekonomiska "reformen" i Ryssland efter Sovjets kollaps och indirekt ansvarig för drastisk sänkt medelålder och fattigdom) och Dalai Lama (världen sista försvarare av feodalismen). Ok, "guilty by association" är inte en nobel debatteknik, men visst bör det i alla fall väcka frågor om mannens egentliga ärenden och karaktär?

Tack för svaret och jag var en aning OT. Bidrar därför med min senast köpta bok som redan är läst och kan rekommenderas. Russell Miller - The Bare Faced Messian. The True Story of L. Ron Hubbard. Det är en biogafi över Scientologins grundare och i jämförelse med LRH är Cruise et Co. rationella individer. Mannen är fascinerande och utan tvekan en enorm begåvning, men samtidigt ett klart boarderlinefall. Den är en riktig "page turner" och förmodligen mer spännande än de flesta deckare. Finns förmodligen dock bara antikvariskt(?).
Citera
2008-08-03, 19:10
Medlem
qapmocs avatar
Köpte The Dirt Mötley Crüe har läst ungefär 150 sidor och den verkar mycket lovande
Citera
2008-08-03, 19:19
Medlem
__carls avatar
Även jag köpte The dirt, och Jenna Jamesons biografi, båda förpackade i en söt liten papplåda. Dessutom köpte jag Istanbul, Minnen av en stad av Orhan Pamuk. Jag köper för övrigt alldeles för mycket böcker för att jag ens ska hålla reda på allt :/

Dessutom har jag en del serier och grafiska romaner på ingående:

Alan Moore - Watchmen (omöjlig att få tag på i Sverige för närvarande)
Alan Moore - The league of extraordinary gentlemen: the black dossier (också den helt slutsåld i sverige, verkar det som)
Garth Ennis - Preacher vol. 3, 4 och 5.
Mike Carey - John Constantine, Hellblazer: All His Engines (mest för att se ifall Hellblazerserien är värd att börja köpa)

Samt RZA - The Wu-Tang manual vol.1
Senast redigerad av __carl 2008-08-03 kl. 19:32.
Citera
2008-08-03, 19:37
Medlem
Rennetts avatar
Hellraiser: om Clive Barkers film av Anna Arnman, Zen in the art of writing av Ray Bradbury, samt Snö av Lars Lundkvist på ett spontant besök i ett trevligt antikvariat. Två böcker och en lyriker jag varit nyfiken på ett tag, och dessutom balanserade påsen med böcker upp påsen från sovjetbolaget så fint.
Citera
2008-08-03, 19:46
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Alan Moore - The league of extraordinary gentlemen: the black dossier (också den helt slutsåld i sverige, verkar det som)

Hmm.. har den funnits i Sverige än? Som jag begrep det så var det någon skit med licensierade varumärken som det skulle betalas för så det blev i princip omöjligt att beställa den till Europa. Idiotier.

Det ser onekligen ut som om den funnits hos SF-bokhandeln, men som sagt verkar det vara för jävla lurigt att över huvud taget få in den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in