2008-09-23, 22:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ken_park
Första översättning är ju lite fränt, men dom släppte bara revolvermannen och de tre blir dragna den omgången va?

Ja, tyvärr är det ju i en rätt sliten pocketutgåva men skulle sträcka mig till att kalla den för guldklimpen i min King-samling som sträcker sig upp till kanske ett fyrtiotal böcker i dagens ordning, det mesta som givits ut på svenska inkluderat, utan Det dock. Det är Natur och Kultur (NOK förlag) som givit ut Revolvermannen och De tre blir dragna någon gång på nittiotalet minns jag. Nu är det ju som bekant Bra Böcker som ger ut King.
Citera
2008-09-23, 22:31
Medlem
Rakiis avatar
Det senaste som jag köpt under förra och nuvarande vecka;

Tender is the night - F Scott Fitzgerald
Utvandrarna - Vilhelm Moberg
Magiker och glas - Stephen King
Främlingen - Albert Camus (present till en god vän)
Den trägne odlaren - John lé Carre
Odd Thomas - Dean Koontz
Djävulsstjärnan - Jo Nesbö (present till mor)
High Fidelity - Nick Hornby
The Gum Thief - Douglas Coupland
Norwegian Wood - Haruki Murakami
Kafka på stranden - Haruki Murakami
After Dark - Haruki Murakami

Sen en del tidsskrifter på det också, var nog allt för denna gången.
Citera
2008-09-23, 22:34
Medlem
cnaass avatar
Liza Marklund - Livstid

Mycket bra bok

Kan någon förklara slutet?

Citera
2008-09-24, 00:23
Medlem
Aquabots avatar
Här har man inte skrivit på ett tag ser jag, får se om jag kommer ihåg alla.

At Thy Call We Did Not Falter av Clive Holt - Skulle åka buss till Namibia och visste inte så mycket om Sydafrikas krig mot SWAPO, Angola och Kuba. Författarens dagboksanteckningar var riktigt intressanta.
Moxyland av Lauren Beukes - Sydafrikansk post-cyberpunk som utspelar sig i Kapstaden (där jag för tillfället befann mig), väldigt bra.
Cell av Stephen King - Skulle åka buss till Swaziland och behövde något att läsa, men den var ingen höjdare.
Mukiwa: A White Boy in Africa av Peter Godwin - Present till min far, var tydligen riktigt intressant, blir nog att köpa ett ex till mig själv så småningom.
Spud av John van de Ruit och Coconut av Kopano Matlwa - Två prisbelönta och storsäljande sydafrikanska romaner som skulle bli presenter till kompisar, men jag behöll dem! (Har dock inte läst någon av dem än.)
1984 av George Orwell - Klassiker som verkar intressant, ska se hur den står sig mot min favorit, Kallocain.
Jennifer Government av Max Barry - Dystopi som verkade och var intressant.
Already Dead och No Dominion av Charlie Huston - Privatdetektiven och vampyren Joe Pitt löser mysterier på Manhattan. Beställde första boken efter rekommendationer från flera kompisar, och andra så fort jag var klar med första.
När änglar dör av Andreas Roman - Det har tjatats så mycket om denna boken så jag var tvungen att ge efter, har precis börjat men den verkar bra.
Pashazade av Jon Courteney Grimwood - Blev sugen på cyberpunk, detta är första delen i en trilogi som utspelar sig i Alexandria i en verklighet där Osmanska imperiet fortfarande är en av Europas stormakter.
Kometen kommer och Det osynliga barnet av Tove Jansson - Kan inte få nog av Tove Jansson, ser verkligen framemot att börja läsa dessa och Sent i november som jag köpt tidigare men inte läst än.

Plus div. kurslitteratur som jag varken har lust att nämna här eller läsa...
Citera
2008-09-24, 01:02
Medlem
faggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jakten på Röd Oktober, Patrioter, Påtaglig fara och Täcknamn Rainbow, samtliga utav Tom Clancy.

Pressade mig igenom Röd Storm i högstadiet, jävlar vad Tom Clancy upprepar sig hela tiden. Förvisso var det en ganska spännande handling, och ett häftigt scenario. Men trots det är han nog den mest långdragna författare jag läst.
Citera
2008-09-24, 09:31
Medlem
Aquabots avatar
Då har jag beställt en till bok.

Esisallesoreidt - Dictionäry
Nam Släng - Deutsch
Deutsch - Nam Släng

En ordbok alltså, gillade den namibiska slangen, en blandning av huvudsakligen tyska, afrikaans, engelska och oshiwambo, så när jag hittade denna var det ett givet köp.
Citera
2008-09-24, 16:01
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Förbannat bra grafisk roman, gillade den skarpt då jag läste den på engelska för några år sedan, dock ej läst den svenska översättningen ännu. Men diggar starkt de Couplandiska elementen med Kurt Cobain-mentaliteten och framspridningen av AIDS i romanen. Känns rätt att kalla den för ett mästerverk tillsammans med Batman: Year One etc...

Jag tror att det är den engelska som jag beställt, men jag är inte säker. De svenska översättningarna brukar alltid vara mycket dyrare än originalen.
Citera
2008-09-24, 17:55
Medlem
qapmocs avatar
Kafka på stranden - Haruki Murakami
Citera
2008-09-24, 19:51
Bannlyst
Ninas resa. Stod i bokhandeln en bra stund och hittade ingenting bra alls. Ganska dryg början, men förhoppningsvis växer den.
Citera
2008-09-24, 20:16
Medlem
Hela Wheel of Time serien, planerat att köpa den tills den sista delen ska komma ut. Men kom på att jag måste läsa igenom serien igen
Citera
2008-09-24, 20:27
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaraargh
Hela Wheel of Time serien, planerat att köpa den tills den sista delen ska komma ut. Men kom på att jag måste läsa igenom serien igen

Kommer sista delen då? Jordan dog väl innan den var klar?
Citera
2008-09-24, 20:41
Medlem
Rakiis avatar
Köpte Marcel Proust´s första del i romansviten På spaning efter den tid som flytt idag på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgata i Stockholm. Stod mellan den och Mannen utan egenskaper av Robert Müsil, men blev Proust till slut. Har dock inga planer på att läsa den ännu, får stå i hyllan sen med de resterande banden tills jag gått i pension och skaffat mig livserfarenhet för att förstå böckerna fullt ut. Sitter på en terass med en god cognac och se utöver havet medans man läser klassiska skönlitterära verk, och ja, drömmen kommer gå i uppfyllelse med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in