Jubel och juveler, vilken loppis-/bokmässevecka. Detta är vad jag funnit, i gott skick och till vrakpris:
Pehr Norrmén:
Politiska essäer (1941)
Garanterat PK-befriad textsamling av Sven Lidmans aktivistpolare
Norrmén, en av högerextremismens främsta talesmän i Finland under 30-talet.
Carl Axel Johan Gadolin:
En bilsommar i Östalperna (1932)
Fartfylld och munter reseskildring av
Axel Gadolin, också han synbarligen en skribent som knappast kan räkna med återutgivning idag. Ett belysande smakprov - det gäller den polska staden
Wieluń (Vielun):
Citat:
Vielun visade sig vara ett sagolikt smutsigt judenäste. Tillståndet trotsar all beskrivning, och jag måste medgiva, att jag kände mig kuslig till mods, då jag måste stanna för att "tanka." Lyckligtvis uppenbarade sig en hygglig f.d. rysk gendarm med jättelika nävar, som resolut höllo tiggarna på avstånd. Judarna gingo omkring i lång kaftan och kalott och buro nästan alltid på gamla säckar eller smutsiga kläder. Samtliga trottoarer voro belamrade med sittande judegubbar och omkringkilande judebarn. En stor portion blonda judar och en hel del ovårdade Kristustyper omväxlade med de svartmuskiga. Samtliga voro orakade och "skäggyviga."
Ingmar Björkstén:
Australisk dagbok september 1962-februari 1963 (1964)
Gunnar Brusewitz:
Strandspegling (1993, urspr. 1979)
Göran Söderström:
Strindberg och bildkonsten (1990, urspr. 1972)
Carl-Johan Malmberg:
Sällskap (2001)
Ronny Ambjörnsson:
Fantasin till makten - Utopiska idéer i Västerlandet under fem hundra år (2004)
Bertrand Russell:
In Praise of Idleness (1954, urspr. 1935)
Robert Conquest:
The Dragons of Expectation - Reality and Delusion in the Course of History (2005)
Jacques Brel:
Œuvre Intégrale (1982)
Alla Brels sånger i ett band!
Stefan Bonner & Anne Weiss:
Generation Doof - Wie blöd sind wir eigentlich? (2008)
En av de senaste årens mest omtalade böcker i Tyskland. Har även uppmärksammats av
svenska bloggare, men inte alls så mycket som den borde.
Matti Saanio:
Missä Golfvirta jäätyy - Hvor Golfstrommen fryser - Where the Gulf Stream Freezes (1972)
Trespråkig svartvit fotobok om livet vid Ishavets kust.
Anne Wiles Tucker:
Louis Faurer (2002)
Bok om en av USA:s främsta fotografer från efterkrigstiden, med massor av bilder från 40- och 50-talens New York och Philadelphia.