2013-01-31, 14:33
Medlem
Hur Sverige blev en mångkultur av M.eckehart.
Att förstå det judiska inflytandet av Kevin MacDonald.

Varför? Intressant
Citera
2013-02-01, 00:16
Medlem
Spookasems avatar
Ender's Game av Orson Scott Card. För att jag velat läsa den i flera år utan att det blivit av och jag såg nu att filmen börjar bli klar. Vill helst hinna läsa den innan jag översköljs av en massa bilder från filmen vilka gör att jag inte kan bilda mina egna uppfattningar om hur saker och ting, karaktärer osv i boken ser ut.
Citera
2013-02-04, 19:37
Medlem
lendrygghs avatar
Pastor Huuskonens bestialiska betjänt. Kostade bara 5 spänn ändå så, och det är en skojig bok.
Citera
2013-02-05, 20:33
Medlem
Wulff, Fr. - Ur Giacomo Leopardis' liv och diktning (Underbart vackert band, med en förnämlig presentation av Leopardi på svenska.)
Citera
2013-02-06, 23:18
Medlem
hobbykonsts avatar
3333 otroliga fakta, mycket intressant bok:P. Måste hitta någon ny bok nu
Citera
2013-02-07, 09:00
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Det skadar heller inte att boken är väldigt läsvärd. Den förtjänar sin klassikerstatus. Pär Lagerkvist överhuvudtaget är läsvärd med flera bra titlar. Flera kassa med, men asch, det är inget att hänga upp sig på. På't bara! Och om du gillar't så rekommenderar jag Bödeln och kanske självbiografiska 'Gäst hos verkligheten' + postuma uppföljaren 'Den svåra resan' för framtiden.

Försökte köpa Livets Mångfald av E. O. Wilson tidigare idag men misslyckades; antikvariatet var stängt.

På din rekommendation så har jag nu inhandlat Bödeln - och Gäst hos verkligheten. Har dock sökt efter Den svåra resan men inte hittat något på Internet (då främst på bokbörsen). Vet du kanske vart man kan få tag i den förutom på antikvariatet? Dvärgen var för övrigt riktigt bra, svarthumor och ondska formulerat på ett väldigt lättillgängligt språk.
Citera
2013-02-11, 07:39
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
På din rekommendation så har jag nu inhandlat Bödeln - och Gäst hos verkligheten. Har dock sökt efter Den svåra resan men inte hittat något på Internet (då främst på bokbörsen). Vet du kanske vart man kan få tag i den förutom på antikvariatet? Dvärgen var för övrigt riktigt bra, svarthumor och ondska formulerat på ett väldigt lättillgängligt språk.
Ge bokbörsen ett till försök! "Den svåra resan" gav 18 träffar!

Senaste inköp:

Den långa flykten av Richard Adams

Odysseus av James Joyce

och

Rastställen av Rolf Edberg

17:-

Mycket nöjd. Den långa flykten är det skönaste jag läst på länge. Tänk er Utvandrarna med kaniner i huvudrollerna.
Citera
2013-02-12, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Mycket nöjd. Den långa flykten är det skönaste jag läst på länge. Tänk er Utvandrarna med kaniner i huvudrollerna.
Den Långa Flykten är underbar.

Lustigt nog var just den nya pocketutgåvan av Utvandrarserien de senaste jag köpte. Min utgåva är gammal och sliten och har ett tryckfel som gör att Invandrarna saknar runt 20 sidor, så jag kunde inte motstå att köpa de här. (Visserligen en mycket bra serie, men kanske hade den varit ännu bättre om det funnits en motsvarighet till Generalen?)
Citera
2013-02-12, 08:29
Medlem
Highnessss avatar
Jag är väldigt intresserad av Antik Kyrkohistoria så jag beställde senast böckerna:

1. Svenskt Patristiskt bibliotek. Band II, Martyrer och helgon
2. Svenskt Patristiskt Bibliotek. Band III, Ur kyrkofädernas brev

Får ta och läsa dem snart.
Citera
2013-02-12, 15:43
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macaron
Den Långa Flykten är underbar.

Lustigt nog var just den nya pocketutgåvan av Utvandrarserien de senaste jag köpte. Min utgåva är gammal och sliten och har ett tryckfel som gör att Invandrarna saknar runt 20 sidor, så jag kunde inte motstå att köpa de här. (Visserligen en mycket bra serie, men kanske hade den varit ännu bättre om det funnits en motsvarighet till Generalen?)
Verkligen! Läste ut den igår - önskar den vore längre! Men författaren ska tydligen ha skrivit en uppföljare. Tales from Watership Down. Den kanske vore någonting att kolla in?
Har ärligt talat inte läst Utvandrarna, men tänker mig att det är lite samma grej. Om inte annat så liknar den Vredens Druvor ganska mycket. Där finns ju en Generalen-liknande karaktär med, har jag för mig.
Citera
2013-02-14, 11:30
Medlem
Ördögs avatar
En trave second hand-fynd från de senaste veckorna:

Alf Henrikson: Ända från Vendelkråka - En nordisk kronologi (1985)
Desmond McGuire: History Of Ireland (1995, 1 uppl. 1987)
Henrik Ramsay: Nordenskiöld, sjöfararen (1950)
Yokiko Duke: Breven från Iwo Jima (2008)
John Dorschner & Roberto Fabricio: The Winds Of December - The Cuban Revolution 1958 (1980)
Anders Heger: Mykle - Ett diktet liv (1999)
Ludvig Rasmusson: Fyrtiotalisterna (1986)
Graham Greene: Collected Essays (Penguin 1978)
Edgar Allan Poe: The Narrative Of Arthur Gordon Pym From Nantucket (Penguin Classics 1986)
Barry Goldwater And The Southwest (1976) - Bildverk med förord av Ansel Adams. Jag visste faktiskt inte att Goldwater var en mycket skicklig fotograf.
E. E. O'Donnell - Francis Browne: Father Browne's Ireland: Remarkable Images of People and Places (1990) - Bildverk om Irland under 1920-, 30- och 40-talen.
Jiří Doležal & Ivan Doležal: Zlatá Praha (1971) - Bildverk om Prag.
Aleksis Kivi: Kootut teokset 1-4 (1984) - De samlade verken av Finlands nationalförfattare.
Senast redigerad av Ördög 2013-02-14 kl. 11:53.
Citera
2013-02-14, 20:44
Medlem
The cell, obligatorisk kurslitteratur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här