Märkligt nog aldrig läst något av Bolaño. Hängde ej heller riktigt med i svängarna vad gällde Tranan vs. Bonniers, mer än att jag noterade någon surmulen artikel av Thente och sprang på en sprudlande glad Bo Bergman (säljare på Bonniers) i den vevan. Okunnig som jag var gratulerade jag då den senare till ett bra förvärv. Men det gick alltså oschysst till?
Bernhard är lysande i sin enkelhet som du säger. Stilfullt och med värdighet.
Ja, Sebald och Cartarescu är rätt maffiga. Men, har ju hela julhelgen på mig.
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Även Bernharden är ju skitsnygg i sin minimalism. De där tranorna vet vad de gör. Döm om min besvikelse när Bonniers snodde Bolaño, och bytte de tidigare skitsnygga svarta omslagen mot sin sketna hafsdesign. Stod å fingrade på Amulett i bokhandeln, men det riktigt kackiga kartonnageomslaget och Bonniers taffliga agerande gentemot tranorna gjorde att jag lät bli - lånar den i stället.