2011-04-20, 20:18
Medlem
Rakiis avatar
Köpte på mig Samlade svenska kulter av Anders Fager idag då jag hade pengar över och var samtidigt sugen på att läsa lite svensk skräck.
Citera
2011-04-20, 20:23
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Köpte på mig Samlade svenska kulter av Anders Fager idag då jag hade pengar över och var samtidigt sugen på att läsa lite svensk skräck.
Den novellsamlingen är verkligen värd varenda krona. En av de bästa novellsamlingar jag har läst på länge. Jag blev mycket positivt överraskad. Så här skrev jag tidigare i tråden när jag höll på att läsa den:
https://www.flashback.org/p28003869#p28003869

Själv har jag precis börjat på släktet (org. The Strain) av Guillermo del Toro och Chuck Hogan. Jag tycker inte att språket har någon skön rytm ännu efter ca 100 avverkade sidor men det kanske beror på översättningen(?). Jag skall iaf ge den en ärlig chans och "pina" mig igenom den.
Senast redigerad av Affelindo 2011-04-20 kl. 20:27.
Citera
2011-04-20, 20:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Den novellsamlingen är verkligen värd varenda krona. En av de bästa novellsamlingar jag har läst på länge. Jag blev mycket positivt överraskad. Så här skrev jag tidigare i tråden när jag höll på att läsa den:
https://www.flashback.org/p28003869#p28003869

Kul med respons ifrån din sida då jag vet att du gillar Stephen King och Clive Barker bland annat! Jag håller för närvarande på att läsa den första novellen och gillar den verkligen, väldigt avskalad i dialogen vilket är ett plus.

Surfade även in på Adlibris och beställde Horns av Joe Hill då min lokala bokmånglare bara har den svenska översättningen, vill läsa den helst på originalspråk.
Citera
2011-04-22, 08:40
Medlem
Resan hem är helt klart mycket intressant, och stundtals nästan magisk i sitt textflöde. Där har du några timmar ren njutning framför dig.

Nej, det är märkligt nog inte så stor efterfrågan på Ola Hanson. Anar iofs att både Hanson och Emil Kléen torde få en renässans inom inte allt för många år. De verk som betingar högre summor är väl blott de tidigaste verken av Hanson, såsom debuten, Sensitiva amorosa etc. Dock svåra att hitta i riktigt fint skick.

Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Resan hem (1894) av Ola Hansson.
Anses vara den enda självbiografiska romanen från förra sekelskiftet som inte helt hamnar i skuggan av Strindbergs Tjänstekvinnans son.
Lär innehålla en livfull skildring av hans Lundatid, just när den lättsinniga lånekarusellen med växlar kraschade och störtade många i ekonomisk ruin. Den litterära eliten i Stockholm får också sina fiskar varma i bittra nidporträtt, bl.a. av Levertin. Låter lovande tycker jag...

Knepig att få tag på, men desto roligare att hitta ett ex av originalupplagan i två fräscha häftade volymer till lågt pris. (Inget vidare drag efter Ola Hansson, verkar det som.)
Kändes riktigt högtidligt att sprätta upp en bok som legat i mer än hundra år och väntat på att äntligen bli öppnad och läst
Citera
2011-04-22, 08:47
Medlem
Bodil Malmsten - Priset på vatten i Finistere (behaglig läsning nu när värmen kommer)

Lars Gyllensten - Provdockan (komplettering)

Gunnar Harding - En katedral av färgat glas (Uppskattade Och drog likt drömmar bort väldigt mycket som ett slags bemyndigad introduktion till en litterär genre jag förbisett. Anar att En katedral av färgat glas skall ge mig samma lön.)

Philip Roth - Lustans professor (sommarläsning)

Philip Roth - Portnoys besvär (sommarläsning)

Michel Houllebecq - Platforme (dags att ta tag i den på franska)
Citera
2011-04-22, 08:51
Medlem
Jack Parsons-böckerna är riktigt trevliga, och olika. Gillade Strange Angel absolut mest av de två, även om Sex and rockets var ganska snaskig på sitt sätt.

Kan förresten rekommendera Progradior and the beast av Keith Richmond som handlar om O.T.O.-särlingen Frank Bennett. Nog lättast att få tag på genom flumflummarna på Atlantis Bookshop.

Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Gjorde precis en beställning på följande böcker:

Love, Sex, Fear, Death: The Inside Story of the Process Church of the Final Judgment - Timothy Wyllie, Adam Parfrey & Sammy M. Nasr

Strange Angel: The Otherworldly Life of Rocket Scientist John Whiteside Parsons - George Pendle

Sex and Rockets: The Occult World of Jack Parsons - John Carter & Robert Anton Wilson

Wormwood Star: The Magickal Life of Marjorie Cameron - Spencer Kansa

"Love, Sex, Fear, Death" eftersom den handlar om The Process, och jag måste ha något att läsa tills "
Propaganda and the Holy Writ of the Process Church of the Final Judgment" äntligen kommer ut i oktober.

"Strange Angel" och "Sex and Rockets" eftersom var mans bibliotek bör innehålla något av och om Jack Parsons, en av vår tids främsta tänkare.

"Wormwood Star" eftersom jag alltid velat veta mer om Marjorie Cameron och hennes liv före och efter Jack Parsons.
Citera
2011-04-26, 21:18
Medlem
Fhoobs avatar
Karl Marx : en biografi av Francis Wheen.

Allmänbildning, typ.
Senast redigerad av Fhoob 2011-04-26 kl. 21:20.
Citera
2011-04-26, 23:41
Medlem
Första upplagan av Rasmus på Luffen från 1956.

För att jag älskat filmen med Allan Edwall sen barnsben, men aldrig läst boken.
Citera
2011-04-27, 12:48
Medlem
Fhoobs avatar
Che av Björn Kumm
Ivans krig : liv och död i Röda armén 1939-1940 av Catherine Merridale.

Två ämnen som intresserar.
Citera
2011-04-27, 17:42
Medlem
Teratologen, Nikanor - Apsefiston (Orsak: saknades i samlingen)

Wolf, Christa - Vad blir kvar? (Orsak: dito)
Citera
2011-04-27, 20:51
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Teratologen, Nikanor - Apsefiston (Orsak: saknades i samlingen)
Fint!
Hur mycket kostade den?
Citera
2011-04-27, 21:20
Medlem
En styck Current 93 "Sleep has his house" 12" vilken jag hade dubblett av.

Blev lite mer inköp idag:

* Tatiana Tolstaja - Därv (Orsak: tänkt att ge bort till systerdottern i samband med hennes nästa födelsedag)

* 50 dikter, Ung lyrik - ett urval gymnasistpoesi (Orsak: Trevlig liten samling där såväl Lars Gustafsson som Erik Beckman gör sina litterära debuter. Året är 1966. Beckmans "debut" på egna ben kommer sedan 1963, medan Gustafsson är snabbare att skjuta från höften och ger ut sin "debut" redan 1957.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in