2011-01-29, 19:49
Medlem
Popkes avatar
Jag köpte precis Spådom, har blivit så nyfiken på Magnus Dahlström på sista tiden, och den känns som en bra sak att börja med.
Citera
2011-01-30, 11:12
Medlem
ivyleagues avatar
Ett gäng Murakami, med lite J.M.Synge inslängt. Köper nu när jag är fattig student endast böcker jag redan läst genom biblioteket, och verkligen älskat.
Citera
2011-01-30, 12:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivyleague
Ett gäng Murakami, med lite J.M.Synge inslängt. Köper nu när jag är fattig student endast böcker jag redan läst genom biblioteket, och verkligen älskat.

Vilka av Murakamis böcker blev det?
Citera
2011-01-30, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Jag var för en tid sedan på antikvariatet i stan. Väl där började jag diskutera lite med ägaren, om hur man sköter ett antikvariat. När jag berättade att jag planerar att öppna ett avrådde han mig starkt. Sedan han öppnade antikvariatet för cirka tjugo år sedan har försäljningen inte ökat från ett år till ett annat en enda gång - och då är han ändå den ende i hela stan. Att öppna ett till framstod för honom som rena galenskaperna.
Gripen av det sorgliga i situationen bad jag honom lägga undan ett par böcker åt mig tills efter helgen.
Jag drömmer lite då och då om att en dag öppna ett eget antikvariat så det där var ju minst sagt tråkigt att höra, även om man kunde ana att det kanske inte är så värst lönande så är det ändå surt att få det bekräftat och avrådas från det.
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Först var det nyöversättningen av Bröderna Karamazov för 50:-, sedan Prisjvins kortroman Livets Rot för 20:- och slutligen för 30:- en tunn volym vid namn Dürers Apokalyps - Vasa-bibelns översättning av Apokalypsen illustrerad med Dürers vackra trästick.
Vilken nyöversättning av Bröderna Karamazov syftar du på?
Citera
2011-01-30, 16:12
Medlem
ivyleagues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vilka av Murakamis böcker blev det?

Kafka på stranden, South of the Border, west of the Sun, Sputnikälskling.

Alla böcker han skriver är fantastiska på sitt sätt. Det enda som är lite drygt är att alla kvinnliga karaktärer tycks vara en och samma person. Förmodligen variationer på hans ungdomskärlek. Men han skriver så bra att jag köper det.
Citera
2011-01-30, 18:50
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisyphe
Jag drömmer lite då och då om att en dag öppna ett eget antikvariat så det där var ju minst sagt tråkigt att höra, även om man kunde ana att det kanske inte är så värst lönande så är det ändå surt att få det bekräftat och avrådas från det.
Ja, det är ganska surt. Men jag ska nog ge det ett försök ändå, någon gång i framtiden. Bara man vågar testa lite nya saker kan det nog gå ganska bra. Ex. kan man driva ett kafé vid sidan av, så lässugna kan komma in och köpa en bok och en kopp kaffe.
Citat:
Vilken nyöversättning av Bröderna Karamazov syftar du på?
Jag kan uppdatera dig när jag fått hem boken.
Citera
2011-01-31, 09:04
Medlem
apgujeongs avatar
På tal om Murakami så läste jag Sputnikälskling i julas och var tvungen att springa ut och köpa Fågeln som vrider upp världen och Kafka på stranden i mellandagarna.

Annars hittade jag Sacred, den tredje boken om Kenzie/Gennaro av Dennis Lehane förra veckan. Jag tycker inte att de tidigare delarna riktigt har levt upp till sitt rykte, så jag hoppas att den här är bättre.
Citera
2011-02-01, 19:19
Medlem
Tre böcker har det blivit hittills den här veckan;

Stilla dagar i Clichy - Henry Miller
Kräftans vändkrets - Henry Miller
Min Kamp - Karl Ove Knausgård
Citera
2011-02-01, 19:22
Medlem
chajusongs avatar
Köpte Tusen och en natt i sex band, röda, från 30-talet. 40% rea på Adertons antikvariat vid Odenplan. Tyckte dom var snygga så jag köpte dom.
Citera
2011-02-01, 19:35
Medlem
snartsomdus avatar
Jag köpte ett bra gäng pocketböcker, med bland annat Sven Hassel, Isaac Asimov, Camilla Läckberg.
Lagom uttröttande kvällsläsning
Citera
2011-02-03, 13:30
Medlem
Mossladins avatar
Läser "Song of ice and fire " serien gjord av George R.R Martin. Serien slår alla andra fantasyböcker jag läst! Rekommenderar att ni läser böckerna på engelska

Böckerna:
A game of thrones
Clash of kings
A storm of sword
Feast of crows

Har själv inte gillat fantasy innan jag började läsa SoIAF men efter att ha läst a game of thrones så ändrade jag mig, tror att det mesta berodde att det inte var någon kopia av Sagen om ringen. Hur många gånger har man inte läst på baksidan av en fantasybok att berättelsen innehåller alver,dvärgar och orcer Denna bok innehåller inget sådant trams.

Sagan om is och eld utspelar sig till största delen på den fiktiva kontinenten Westeros, oftast kallad "De Sju Konungarikena" trots att hela Westeros vid seriens början sedan länge utgör ett enda rike. Böckerna följer läsaren ett antal karaktärer och varje kapitel utspelar sig ur en av dessa karaktärers perspektiv; undantag för denna struktur är prologen, som följer en karaktär som inte är en huvudkaraktär.

När serien inleds har Robert Baratheon, dynastin Baratheons huvudman, varit kung i cirka 13 år. Robert blev härskare över De sju konungarikena efter ett inbördeskrig, i vilket den galne kung Aerys II av huset Targaryen störtades. Så gott som alla medlemmar av dynastin Targaryen dödades; de enda undantagen var de två yngsta barnen, vilka flydde och tvingades att leva i exil. En annan viktig familj i serien är dynastin Stark, vars överhuvud, Eddard Stark, är kung Roberts gamle vän och vapenbroder från inbördeskrigets dagar.

Handlingen i stort följer tre parallella huvudlinjer:

politiska intriger i De Sju Konungarikena med många vändningar, där personer som tidigare varit fiender plötsligt blir allierade och tvärtom

Äventyren på båda sidor av den stora ismuren(the wall) som skiljer De sju konungarikena från de vilda länderna i norr, och

Prinsessan Daenerys Targaryens upplevelser i exilen.

Edit: Tog en bit från wikipedia enbart för att inte ta med några spoilers :P
Senast redigerad av Mossladin 2011-02-03 kl. 13:38.
Citera
2011-02-03, 17:45
Avslutad
Gilgamesh eposet av Gligamesh, antar jag.

Doktor Glas av Hjalmar Söderberg.

Publius ovidius naso av Ovidius.

För att jag vann på Jack Vegas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in