Läser "Song of ice and fire " serien gjord av George R.R Martin. Serien slår alla andra fantasyböcker jag läst! Rekommenderar att ni läser böckerna på engelska
Böckerna:
A game of thrones
Clash of kings
A storm of sword
Feast of crows
Har själv inte gillat fantasy innan jag började läsa SoIAF men efter att ha läst a game of thrones så ändrade jag mig, tror att det mesta berodde att det inte var någon kopia av Sagen om ringen. Hur många gånger har man inte läst på baksidan av en fantasybok att berättelsen innehåller alver,dvärgar och orcer

Denna bok innehåller inget sådant trams.
Sagan om is och eld utspelar sig till största delen på den fiktiva kontinenten Westeros, oftast kallad "De Sju Konungarikena" trots att hela Westeros vid seriens början sedan länge utgör ett enda rike. Böckerna följer läsaren ett antal karaktärer och varje kapitel utspelar sig ur en av dessa karaktärers perspektiv; undantag för denna struktur är prologen, som följer en karaktär som inte är en huvudkaraktär.
När serien inleds har Robert Baratheon, dynastin Baratheons huvudman, varit kung i cirka 13 år. Robert blev härskare över De sju konungarikena efter ett inbördeskrig, i vilket den galne kung Aerys II av huset Targaryen störtades. Så gott som alla medlemmar av dynastin Targaryen dödades; de enda undantagen var de två yngsta barnen, vilka flydde och tvingades att leva i exil. En annan viktig familj i serien är dynastin Stark, vars överhuvud, Eddard Stark, är kung Roberts gamle vän och vapenbroder från inbördeskrigets dagar.
Handlingen i stort följer tre parallella huvudlinjer:
politiska intriger i De Sju Konungarikena med många vändningar, där personer som tidigare varit fiender plötsligt blir allierade och tvärtom
Äventyren på båda sidor av den stora ismuren(the wall) som skiljer De sju konungarikena från de vilda länderna i norr, och
Prinsessan Daenerys Targaryens upplevelser i exilen.
Edit: Tog en bit från wikipedia enbart för att inte ta med några spoilers :P