2008-02-07, 17:23
Medlem
mirkus avatar
Köpte 6 böcker ur discworldseriern på engelska för jag tyckte att jag behövde läsa lite mer engelsk litteratur, eller rättare sagt, litteratur skriven på engelska.

The Colour of Magic
The Light Fantastic
Sourcery
Eric
Interesting Times
The Last Continent

Är inne på Interesting Times nu, måste säga att Terry Pratchett är riktigt rolig!
Citera
2008-02-07, 17:35
Medlem
mmas avatar
El choco av Markus lutterman

Handlar om en svensk kille som försöker smuggla knark men fastnar i bolivia och blir fängslad, hade läst om boken och nu när jag lyssnat klart kan jag bara rekommendera den! Kanonbra som får en att baxna ibland när det gälelr fängelselivet.
Citera
2008-02-07, 19:18
Medlem
Änglar och Demon av Dan Brown, tyckte Da Vinci koden var bra så tänkte testa någon av hans andra böcker
Citera
2008-02-18, 10:02
Medlem
Ördögs avatar
De senaste dagarnas notvarp från några loppisar, alltsammans köpt för en spottstyver.

Robert M. Pirsig - Zen and the Art of Motorcycle Maintence (äntligen hittade jag den på engelska - i en 25-årsutgåva i pocket från 1999)
Pearl S. Buck - My Several Worlds (memoarer i pocketupplaga från 50-talet)
Charles Fort - New Lands (pocketupplaga från 70-talet)
Erland Loe - Fakta om Finland (pocket på norska!)
Per Hafslund - Naturens eventyr (norsk naturfotografibok från 1962. Hafslund tycks ha varit en NRK-motsvarighet till Jan Danielson eller David Attenborough.)
Robert McCrum & William Cran & Robert MacNeil - The Story of English (en lärorik bok om engelska språkets historia och erövring av världen, baserad på en populär TV-serie)
Lynne Truss - Eats, Shoots & Leaves: The Zero Tolerance Approach to Punctuation (förbålt underhållande bok om interpunktionen i engelskan)
Norstedts stora franska ordbok: fransk-svensk/svensk-fransk (de där båda rödsvartrandiga volymerna i pappkassett. 5 euro kostade den!)
Därtill några tunna franska volymer om konjugering av verb och om bruket av "a" och "de", och några finska böcker om bland annat bär, svamp och laestadianer, och kanske ytterligare nånting som jag just nu inte kommer ihåg.
Senast redigerad av Ördög 2008-02-18 kl. 10:12.
Citera
2008-02-18, 10:26
Medlem
saftad_burks avatar
Var på Rödakorset och köpte lite böcker för ett par dagar sen, billigt och bra!

Gå i fängelse av Lasse Strömstedt 5:- fick jag ge för den.
Buss på villovägar av Steinbeck, 5:- för den här också.
The testament av John Grisham 5:- igen!

En bok på tradera också, Slottet och Processen av Kafka, ihoptryckta i en bok för 20 kr + frakt!
Citera
2008-02-18, 15:57
Medlem
Lillefixas avatar
Doris Lessing - Den femte sanningen. Den är nästa diskussionsämne i vår bokcirkel! Har läst hälften nu och är väldigt nöjd!
Citera
2008-02-18, 16:31
Bannlyst
Dan Brown: Änglar och demoner

Stephen King: De Tre Blir Dragna, ( har läst dom i pocket form men vill ha böckerna inbundna att ställa i bokhyllan )
Singnal

Stieg Larsson: Millenium serien
Citera
2008-02-18, 17:57
Medlem
-Unstable-s avatar
Frank Herbert - Dune

Jag stör mig lite grann på att trotts att jag gillar filmerna och serien kring dune, inte har läst böckerna. Jag har börjat ta mig igenom den första hälften av boken och än så länge är den helt ok.
Citera
2008-02-18, 18:40
Medlem
Harry_Hallers avatar
Lotta Lotass: Band II Från Gabbro till Löväng 2002
Hans Bliz : Avväpna Irak
Francis Spufford: Hur jag läste böcker och lärde mig leva.
Zadie Smith: Autografjägaren
Citera
2008-02-18, 22:27
Medlem
Forzos avatar
Fick så sent som igår hem en liten hög böcker igen.

Dexter-trilogin - Jeff Lindsay - För att se hur böckerna är i förhållande till tvserien
Ham on rye - Charles Bukowski - Denna bok var det ni här i litteraturforumet som fick mig att köpa efter era hyllningar till Charles.
Den gudomliga komedin - Dante - Känns som en bok man borde ha läst och jag har varit sugen på den länge nu.

Så nu ska jag bara läsa ut alla böcker från mitt föregående bokköp så jag kan börja med de här någon gång .
Citera
2008-02-18, 22:37
Medlem
Alexandres avatar
Ett oskrivet blad : och andra myter om människans natur av Steven Pinker
Såg för längesen en TEDtalk med Pinker och blev imponerad av hans argument och forskningsresultat. Läste sen en artikel i magasinet Neo där de skrev om kognitiv neurofysiologi och blev intresserad på nytt.
Boken handlar bland annat om myten att människans hjärna är blank vid födseln, och att den sedan endast formas genom uppfostran och sociala omständigheter. Har inte läst klart den men kan ändå varmt rekommendera den baserat på de kapitel jag plöjt igenom.
Citera
2008-02-18, 22:44
Medlem
Eremitens avatar
Hermann Hesse - Ett världsbibliotek (Eine Bibliothek der Weltliteratur).

Jag är nyfiken på vilka böcker Hesse ansåg att ett idealbibliotek skall innehålla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in