2009-10-02, 14:48
Medlem
Rakiis avatar
Fyndade för tio kronor på secondhand på hemvägen ifrån gymmet;

Bill Gates - Vägen till framtiden
Arto Paasilinna - Harens år

Köpte främst Gates-bok för jag är intresserad och sysslar mycket med IT, datorer och mjukvara så det blir passande att läsa hur historien om Microsoft och Windows kom till efter att Gates hoppade av Harvard och började med IT-revolutionen.

Paasilinna köpte jag för jag är finsk själv men aldrig läst något av honom innan, konstigt nog. Bokens handling fängslade mig främst för den i stor utsträckning påminner om Aki Kaurismäkis filmer om den finska misären och socialrealismen. Så tror att denna kan vara en spännande start, och som tur är har jag redan tre andra böcker av Arto hemma till förfogande redan.
Citera
2009-10-02, 21:11
Medlem
__carls avatar
Fick hem Nick Caves Bunny Munros död och en bok med Henri Cartier Bressons bilder.

Varför? Bunny Munros död verkar rätt brutal, och Henri Cartier Bresson tillhör helt enkelt allmänbildningen!
Citera
2009-10-02, 21:44
Medlem
Eremitens avatar
Jag köpte en bok enbart på grund av dess titel:

Bibliolyticon eller Till Böckernas Förstörande, en grundläggande filosofisk HATSKRIFT

"Det stora, slutliga bokbålet skall befria mänskligheten och rena hennes själ från trycksvärtan. Då skall gudarna från människans forntid, från den tid då hennes tankar ännu var osmutsade, återvända; den hinduiske Agni, med sin renande eld, Zarathustras heliga flammor skall förtära bladens bokstavsrader, liksom Ahrimans ljus segrar över Ormuzd mörker, och vi skall hylla Prometeus som vår befriare och se hans yttersta avsikt med att skänka oss elden. Det blir det väntade, det sanna, Ragnarök ur vilken en ny värld kan uppstå.
När boken är borta och bannlyst, då skall vi kunna följa vår bana som de gudalika, låta det heliga och fria styra oss, då skall vi växa i visdom och skönhet, ty gudar läsa inga böcker."
(Sid. 50)
Citera
2009-10-02, 23:25
Medlem
Popkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Jag köpte en bok enbart på grund av dess titel:

Bibliolyticon eller Till Böckernas Förstörande, en grundläggande filosofisk HATSKRIFT

"Det stora, slutliga bokbålet skall befria mänskligheten och rena hennes själ från trycksvärtan. Då skall gudarna från människans forntid, från den tid då hennes tankar ännu var osmutsade, återvända; den hinduiske Agni, med sin renande eld, Zarathustras heliga flammor skall förtära bladens bokstavsrader, liksom Ahrimans ljus segrar över Ormuzd mörker, och vi skall hylla Prometeus som vår befriare och se hans yttersta avsikt med att skänka oss elden. Det blir det väntade, det sanna, Ragnarök ur vilken en ny värld kan uppstå.
När boken är borta och bannlyst, då skall vi kunna följa vår bana som de gudalika, låta det heliga och fria styra oss, då skall vi växa i visdom och skönhet, ty gudar läsa inga böcker."
(Sid. 50)

Hahahahaha! Tack för ett gott skratt eremiten!
Citera
2009-10-09, 00:14
Medlem
Krappfiskarns avatar
Jag kände för en nostalgitripp in i den gamla glada 1800-talsvetenskapen där teorierna flög hejdlöst och språket inte gav vika för politik.

Germanic Origins: A Study in Primitive Culture av Francis B. Gummere.

The Cradle of the Aryans av Gerald Henry Rendall.

Gummeres bok hittade jag i originalutgåva från 1892, Rendall fick bli nytrycket av originalet från 1889.
Citera
2009-10-09, 10:46
Medlem
Dr.Glass avatar
Brave New World and Brave New World Revisited och The Doors of Perception & Heaven and Hell av Aldous Huxley.

Brave new world
har jag velat läsa länge, sedan är jag väldigt intresserad hur man kan beskriva en meskalintripp i skrift.
Citera
2009-10-09, 11:18
Medlem
bestofs avatar
Funderar på om man ska slå till med Claes Hylingers nya. Annars hade jag tänkt köpa två Müllerböcker och "Mig äger ingen". Tyvärr känns det lite tomt på pengafronten just nu...
Citera
2009-10-09, 11:57
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestof
Funderar på om man ska slå till med Claes Hylingers nya. Annars hade jag tänkt köpa två Müllerböcker och "Mig äger ingen". Tyvärr känns det lite tomt på pengafronten just nu...
Du jag har läst Mig äger ingen i en kurs.
Fy fan säger jag bara.
Nog den sämsta bok jag läst.
Citera
2009-10-09, 12:51
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestof

Tveka inte! Det är klart du ska köpa Hylinger!
Citera
2009-10-09, 21:21
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Jag kände för en nostalgitripp in i den gamla glada 1800-talsvetenskapen där teorierna flög hejdlöst och språket inte gav vika för politik.

Germanic Origins: A Study in Primitive Culture av Francis B. Gummere.

The Cradle of the Aryans av Gerald Henry Rendall.

Gummeres bok hittade jag i originalutgåva från 1892, Rendall fick bli nytrycket av originalet från 1889.
Jag antar att Du redan är bekant med Gobineau.

Själv så slängde jag iväg en order med Dietrich Eckarts onda öga av Per Landin.
Citera
2009-10-09, 22:14
Medlem
bestofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Tveka inte! Det är klart du ska köpa Hylinger!
har du läst den nya? Bra?
Citera
2009-10-09, 23:11
Avslutad
Har fått hem ett gäng böcker nu i veckan

"Slaktaren" av Alina Reyes, hört mycket gott om den.

"Kyoto eller De unga älskande i den gamla kejsarstaden" och "snöns rike" av Yasunari Kawabata, har läst Mishimas och Murakamis böcker nu i sommar, uppskattade särskilt Mishima och var sugen på lite mer japanskt.

"En vinterdagbok" av Emmanuel Bove, på rekommendation av en vän.

"Bunny Monroes död" av Nick cave, för att mannen är ett geni i allt han företar sig, har även biljetter till uppläsningen på chinateatern.

"Dharma dårarna" och "På drift" av Jack Kerouac, har läst och ägt båda böckerna men lånat ut dem till en s.k vän som flytt landet med dem, bäst han håller sig undan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in