Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-03, 11:56
  #1
Medlem
Jag dricker normalt ca 3 koppar kaffe om dagen. Problemet är att kaffe tycks ha en extremt laxerande verkan på mig. Ett toabesök är garanterat inom en timme efter att jag druckit en kopp kaffe. Det blir alltså ofta tre bajsningar per dag med riktigt löst bajs. Jag har börjat fundera på eventuella negativa hälsoeffekter till följd av detta, det kan ju inte vara bra att mer eller mindre tömma tarmen på detta sätt flera gånger om dagen. Dessutom är det irriterande att inte kunna dricka en kopp kaffe utan att gå på toa strax efteråt. Jag funderade ett tag på om jag kanske är laktosintolerant (jag brukar ha mjölk i kaffet), men jag har inga problem med att drricka mjölk, och det blir inte bättre av att jag dricker kaffet svart. Är jag helt enkelt överkänslig mot koffein? Vad kan jag göra för att undvika detta problem? Måste jag sluta dricka kaffe?
Citera
2007-10-03, 12:00
  #2
Medlem
Kolagubbens avatar
Detta är väldigt vanligt att man får springa på dass efter kaffet
Citera
2007-10-03, 12:05
  #3
Medlem
Jo jag vet att kaffe/koffein är laxerande, men jag har känslan att jag är överdrivet känslig för denna effekt.
Citera
2007-10-03, 12:07
  #4
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quasi
Jo jag vet att kaffe/koffein är laxerande, men jag har känslan att jag är överdrivet känslig för denna effekt.

ja de e ju inte alls omöjligt, testa nåra dagar utan kaffe o se va som händer , eller drick mer kaffe så blir kanske magen van tillslut
Citera
2007-10-03, 12:09
  #5
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landstinget Kronoberg
Kaffet och koffeinets effekter på hälsan
Om man dricker under en halv liter kaffe per dag har de flesta friska inga negativa effekter av kaffedrickning. Koffeinet verkar allmänt uppiggande och ökar koncentrationsförmågan. En kopp kaffe efter lunch minskar tröttheten efter lunchen. Studier är gjorda på nattarbetare, som vid kaffedrickning blir piggare och får förbättrad koncentration.

Koffeinet verkar lindrande vid bronkobstuktion (astmabesvär).

Kaffe tycks även minska risken för njur- och gallstenar.

Kaffe innehåller ämnen som ökar kolesterolvärdet i blodet. Detta ämne fastnar till stor del i filtret vid bryggning, varför innehållet i bryggt kaffe inte blir så stort. Om man har förhöjda kolesterolvärden kan det dock vara en idé att se över sin kaffedrickning. Fyra koppar filterbryggt kaffe om dagen höjer kolesterolvärdet med cirka 0,3 mmol/liter.

Koffeinet påverkar sömnen både vad gäller insomningstid, sömnlängd och sömnkvalitet. Effekten är dosberoende. Ju mer koffein, desto mer effekt på sömnen.

Koffeinet verkar höjande på upplevd stressnivå, och utsöndring av stresshormoner i urinen ökar.

Koffeinet verkar blodtryckshöjande.
Kaffe påverkar alltså till viss del stress och sömn, faktorer som kan sammankopplas med följder som känslig mage. Själv dricker jag en hel del kaffe, har i övrigt ingen känsliga mage, och även jag upplever ett ökat springande på dass. Man bör alltså vara någorlunda måttlig med sitt kaffedrickande. Om kaffet verkar "extremt laxerande" kanske du bör se över ditt kostintag överhuvudtaget, det verkar lite tråkigt dock att behöva lägga ner kaffet helt, det är ju trots allt gott med en kopp!
Citera
2007-10-03, 12:31
  #6
Medlem
Better_Halfs avatar
Jag börjar varje dag med en snabb stark kopp kaffe och inte långt där efter ett toalettbesök. I mitt fall tror jag dock det främst beror på att jag dricker kaffet på tom mage. Kaffe mitt på dagen har ingen laxerande effekt alls på mig.
Citera
2007-10-03, 12:35
  #7
Medlem
DevilsLeftHands avatar
En balja kaffe är en klassiker mot förstoppning......

Och ja,efter morgonkaffet blir det en stund på hemlighuset....

Har även hört folk som får laxerande verkan av nikotin...nån med erfarenheter ?
Citera
2007-10-03, 17:09
  #8
Medlem
Knivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsLeftHand
Har även hört folk som får laxerande verkan av nikotin...nån med erfarenheter ?

Jodå, lillbrorsan röker och ganska ofta efter han rökt springer han in på skithuset.

Tycker f.ö. att jag upplevt det du säger på kaffe men det gick över efter ett tag.
Citera
2007-10-03, 17:28
  #9
Medlem
Derisions avatar
Har också börjat känt så på senare år, även om jag bara dricker 1-2 koppar per dag. Ingen skillnad om jag dricker det på tom mage eller om jag ätit innan Dimor eller något liknande funkar när det är som värst, men det kan man ju inte ta för jämnan.
Citera
2007-10-03, 17:40
  #10
Medlem
Sälklubbarns avatar
Har själv minskat ner på kaffekonsumtionen delvis av det skälet.
Citera
2007-10-04, 14:09
  #11
Medlem
En något underlig detalj är att jag inte upplever denna laxerande effekt från energidrycker (Red Bull etc) eller koffeinpiller. Jag misstänker att kaffe innehåller nåt utöver koffein som också är laxerande vilket resulterar i nån sorts synergistisk effekt som min mage reagerar extra kraftigt på.
Citera
2007-10-04, 23:08
  #12
Medlem
IIanas avatar
jag MÅSTE bajsa av både koffein och nikotin.
Räcker att jag tänker på en cigg för att bli bajsnödig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback