2008-12-03, 09:37
Medlem
Oculuss avatar
Kommunen

En sak jag tänkte på är, om systrarna nu är personliga assistenter borde dom ju vara anställda av kommunen, finns det då ingen som ställer krav på hur dom sköter sitt arbete? Får man som anställd inom omsorgen ställa sig och spotta efter folk i närheten av sina vårdtagare? det måste finnas lite reglar om vad som får göras och inte under arbetstid, och när man har arbetstid, vem ser till att man gör rätt för sig, det som skattepengarna går åt till?
Vem är det som skyddar familjen?
Citera
2008-12-03, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InteVanligDag
Dessa snubbar borde tvångflyttas till Göteborg, här hade dom fått smaka kuk, skicka dom till Bergsjön eller dylikt bara.
Ska du bjuda?
Citera
2008-12-03, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Jag såg på Insider och min undran är ju varför de talar så himla konstigt. De bor i Sverige, då ska de prata svenska och inte någon jävla blandning av finska. Och förresten varför har de finska namn om de bor i Sverige?? Nej utvisa hela bunten till Finland, där de bevisligen hör hemma. Och dessutom var det ju föga oväntat att det är zigenare det handlar om...
Enligt ditt resonemang får alltså Grönforsarna stanna, medan nästan alla grannar kommer att tvingas flytta.
Citera
2008-12-03, 11:45
Medlem
andrewcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oculus
finns det då ingen som ställer krav på hur dom sköter sitt arbete?
Verkar som att ordet krav inte existerar när det gäller denna familjen..
Citera
2008-12-03, 12:45
Medlem
Oculuss avatar
Kommunfegisar.

Citat:
Ursprungligen postat av andrewc
Verkar som att ordet krav inte existerar när det gäller denna familjen..
Nej det luktar skit lång väg, inför lagen ska vi alla vara lika. Det finns säker exempel på kommunanställda som misskött sig under arbetstid (säkert efter också) som blivit omplacerade. Det bästa kommunen kunde göra vore väl att strypa tillförseln på pengar. För en lekman ter det sig ganska simpelt att ta fram anledningar att frånta deras ansvar att sköta om varandra.
Varför tar ingen de stegen frågar jag mig gång på gång.
Senast redigerad av Oculus 2008-12-03 kl. 12:46. Anledning: avstavning
Citera
2008-12-03, 12:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Enligt ditt resonemang får alltså Grönforsarna stanna, medan nästan alla grannar kommer att tvingas flytta.
Jag tror att postaren tyckte att det skulle räcka med finska förnamn. Kan föra lite långt som konsekvent princip. Det är visserligen inte så jättemånga finska förnamn som blivit populära i Sverige utanför sverigefinnarnas krets, men namn som t ex Arja och Pekka/Pecka förekommer ju också på personer av helt rikssvensk härkomst.
Citera
2008-12-03, 12:49
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
En sak jag tänkte på är, om systrarna nu är personliga assistenter borde dom ju vara anställda av kommunen, finns det då ingen som ställer krav på hur dom sköter sitt arbete? Får man som anställd inom omsorgen ställa sig och spotta efter folk i närheten av sina vårdtagare? det måste finnas lite reglar om vad som får göras och inte under arbetstid, och när man har arbetstid, vem ser till att man gör rätt för sig, det som skattepengarna går åt till?
Så länge bröderna är nöjda med den hjälp de får så kan inte kommunen göra så mycket åt Anneli och Hilkka Grönfors.
Citera
2008-12-03, 12:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Jag såg på Insider och min undran är ju varför de talar så himla konstigt. De bor i Sverige, då ska de prata svenska och inte någon jävla blandning av finska. Och förresten varför har de finska namn om de bor i Sverige??
Just familjen Grönfors är ju inte hemma där från början, men Vojakkala ligger - som man möjligen skulle kunna tänka sig av namnet på byn - öster om den finsk-svenska språkgränsen i Sangis älv, och det naturliga språket i byn är alltså finska, även om den finska som talas i de där trakterna nuförtiden är såpass svenskpåverkad vad gäller mer avancerat ordförråd att en del bydgeentusiaster hellre vill betrakta den som ett eget språk - meänkieli.
Citera
2008-12-03, 13:02
Bannlyst
Citat:
Jag har också tänkt på det här, vilken myndighet ska man maila och fråga?

Kan väl inte vara befogat att ha ett sånt jobb, när man misstänkt för att bara stått och kollat på när farsan högger yxan i huvudet på nån..
Hot om våldtäkter och vad fan packet nu gör.
Citera
2008-12-03, 13:07
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raja_ram
Jag har också tänkt på det här, vilken myndighet ska man maila och fråga?

Kan väl inte vara befogat att ha ett sånt jobb, när man misstänkt för att bara stått och kollat på när farsan högger yxan i huvudet på nån..
Hot om våldtäkter och vad fan packet nu gör.
Åter igen, för 9:e gången.

Två av bröderna har LSS insatser, de har rätt att anställa vem de vill som personlig assistent. Haparanda kommun måste då enligt lagen (LSS) betala dessa insatser. LSS är nått du söker själv, ingenting som kommunen har slängt i knä på Grönforsarna.
Citera
2008-12-03, 13:07
Medlem
Oculuss avatar
Vård

Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Så länge bröderna är nöjda med den hjälp de får så kan inte kommunen göra så mycket åt Anneli och Hilkka Grönfors.
Nej helt sant, men en kommun kan väl krav ändå på sina anställda?
Skulle dom tex få jobba åt några andra än sina bröder? Det är ju trots allt kommun som betalar ut ersättning, det borde väl finnas en kvalitétsnorm som borde uppfyllas i vårdandet, görs det kontroller av var medel går, har man avstämningsmöte, uppdateringar osv?
Citera
2008-12-03, 13:08
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Nej helt sant, men en kommun kan väl krav ändå på sina anställda?
Skulle dom tex få jobba åt några andra än sina bröder? Det är ju trots allt kommun som betalar ut ersättning, det borde väl finnas en kvalitétsnorm som borde uppfyllas i vårdandet, görs det kontroller av var medel går, har man avstämningsmöte, uppdateringar osv?
Jo, men så länge bröderna säger att de är nöjda med vården, vad ska kommunen då göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in