2008-12-03, 13:11
  #1177
Medlem
Oculuss avatar
Återvändsgränd

Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Jo, men så länge bröderna säger att de är nöjda med vården, vad ska kommunen då göra?
Ja det försöker jag komma på. Jag tänkte en stund innan jag skrev, men hade väl otur. Jag får läsa på om LSS helt enkelt, tack för info.
Citera
2008-12-03, 13:13
  #1178
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oculus
Ja det försöker jag komma på. Jag tänkte en stund innan jag skrev, men hade väl otur. Jag får läsa på om LSS helt enkelt, tack för info.
Jag håller med om att det borde införas krav i LSS på att endast utbildat folk, minst USK (undersköterska) utbildning, kan få fast anställning som personlig assistent. TYvärr är detta inte realistiskt i dagsläget.
Citera
2008-12-03, 13:20
  #1179
Medlem
Oculuss avatar
Lss

Här är en länk till LSS.

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHTML%7D=sfst_lst&%24%7BOOHTML%7D=sfst_do k&%24%7BSNHTML%7D=sfst_err&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24 %7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24 %7BFORD%7D=FIND&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1993%3A387& RUB=&ORG=&%24%7BSORT%7D=%C5R%2CLPNR+

Japp så lång var den, där borde ju finnas nått?
Citera
2008-12-03, 14:20
  #1180
Medlem
Gasps avatar
Grönmongo som kör sitt diskriminerings-race.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article3906368.ab

Får Personliga assistenterna fortfarande lön fast Grönmongo bröderna sitter inne?
Citera
2008-12-03, 14:43
  #1181
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Åter igen, för 9:e gången.

Två av bröderna har LSS insatser, de har rätt att anställa vem de vill som personlig assistent. Haparanda kommun måste då enligt lagen (LSS) betala dessa insatser. LSS är nått du söker själv, ingenting som kommunen har slängt i knä på Grönforsarna.
Fortfarande gäller att det måste finns någon myndighet som har tillsynsansvar över personliga assistenter. Frågan om vilken personlig assistent som en given LSS-berättigad ska ha kan inte helt och hållet ägas av den LSS-berättigade. Man kan ju mycket väl t ex tänka sig en personlig assistent som skrämmer och trakasserar en vårdtagare så att h*n inte vågar säga upp vederbörande.

Om det inte är nån annan myndighet, borde det vara Socialstyrelsen.
Citera
2008-12-03, 15:02
  #1182
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fortfarande gäller att det måste finns någon myndighet som har tillsynsansvar över personliga assistenter. Frågan om vilken personlig assistent som en given LSS-berättigad ska ha kan inte helt och hållet ägas av den LSS-berättigade. Man kan ju mycket väl t ex tänka sig en personlig assistent som skrämmer och trakasserar en vårdtagare så att h*n inte vågar säga upp vederbörande.

Om det inte är nån annan myndighet, borde det vara Socialstyrelsen.
I stora drag kan den som godkänts för LSS insats anställa vem som helst som assistent. Om behovet är större än 20 timmar i veckan går LASS in (Lagen om assistansersättning) och Försäkringskassan betalar då den ersättning du behöver för din hjälp.

Tillsynsmyndigheten för assistenter är Länsstyrelsen. Det borde alltså vara dem som går in och synar i Vojakkala.

I Grönforsarnas fall tror jag myndigheterna hoppas på att problemet ska dö ut av sig själv.

Nu är det dock nya regler på gång om vem som ska betala och hur många timmar det handlar om. Men det är OT i tråden.
Citera
2008-12-03, 15:06
  #1183
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Åter igen, för 9:e gången.

Två av bröderna har LSS insatser, de har rätt att anställa vem de vill som personlig assistent. Haparanda kommun måste då enligt lagen (LSS) betala dessa insatser. LSS är nått du söker själv, ingenting som kommunen har slängt i knä på Grönforsarna.
Men sluta svara så puckat, den här tråden är över 1200-inlägg, alla kanske inte har sträckläst den även om den är intressant. Hur ska alla veta att det redan är svarat på? Alla sitter inte och sträckläser Flashback varjedag, för att inte missa en tråd..

OnT; Så vem som helst kan alltså bli sådan här?

Ja förstår, men det verkar ju rubbat att två mongolider söker personlig assistans, av två stycken med också uppenbara CP-skador?

Så kan väl lagen aldrig vart tänkt? Det måste väl finnas nån sorts krav på dessa PA? Inte att dom ska hetsa sina lågpannade idiotbröder att göra mera helvete för folk?

Jag bläddrade igenom lite snabbt "LSS - Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade." http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2007/9456/HTML.htm

Och det verkar ju som dom ska ha kontakt med både kommun och landsting, och handlingsplaner osv..

Nä det måste börjas mailas, försöka ta fram nån lista dit folk kan ringa och maila, till dom berörda asen i kommunen som inte gör sitt jobb..

Ja ska kolla om jag kan hitta nått offer nu ..
Citera
2008-12-03, 15:46
  #1184
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raja_ram
Men sluta svara så puckat, den här tråden är över 1200-inlägg, alla kanske inte har sträckläst den även om den är intressant. Hur ska alla veta att det redan är svarat på? Alla sitter inte och sträckläser Flashback varjedag, för att inte missa en tråd..

OnT; Så vem som helst kan alltså bli sådan här?

Ja förstår, men det verkar ju rubbat att två mongolider söker personlig assistans, av två stycken med också uppenbara CP-skador?

Så kan väl lagen aldrig vart tänkt? Det måste väl finnas nån sorts krav på dessa PA? Inte att dom ska hetsa sina lågpannade idiotbröder att göra mera helvete för folk?

Jag bläddrade igenom lite snabbt "LSS - Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade." http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2007/9456/HTML.htm

Och det verkar ju som dom ska ha kontakt med både kommun och landsting, och handlingsplaner osv..
Mja, blir mest frustrerad av att folk tror att detta stöd är något som automatiskt slängs i knät på folk.

För det första lider de inte av CP-skador eller Downs Syndrom (mongolism) vad jag kan se och har läst. Men jag förstår ungefär vad du menar.

En s.k. individuell vårdplan ska sättas upp och mål ska finnas, uppföljningen från handläggarna kan dock ta mer än två år, om någon uppföljning nu görs öht. Just uppföljningen är mycket svag, för att inte säga obefintlig...

Citat:
Nä det måste börjas mailas, försöka ta fram nån lista dit folk kan ringa och maila, till dom berörda asen i kommunen som inte gör sitt jobb..

Ja ska kolla om jag kan hitta nått offer nu ..
Detta diskuterades tidigare i tråden, se det här inlägget för berörda adresser:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=13943709&postcount=1090
__________________
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2008-12-03 kl. 15:49.
Citera
2008-12-03, 18:46
  #1185
Bannlyst
En julhälsning från familjen Grönfors

En liten julhälsnining från Vojakkala och failjen Grönfors..

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=30js4f4&s=4


Grönforsarna har sänt ut ett julkort från häktet. Klicka för större bild.
__________________
Senast redigerad av Svartskallen 2008-12-03 kl. 18:49. Anledning: Ändring
Citera
2008-12-03, 19:55
  #1186
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror att postaren tyckte att det skulle räcka med finska förnamn. Kan föra lite långt som konsekvent princip. Det är visserligen inte så jättemånga finska förnamn som blivit populära i Sverige utanför sverigefinnarnas krets, men namn som t ex Arja och Pekka/Pecka förekommer ju också på personer av helt rikssvensk härkomst.
De flesta Grönforsarna har ju svenska namn, medan exempelvis prästen de drev ut och Esa Rano har helfinska namn.
Citera
2008-12-03, 20:26
  #1187
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskallen
En liten julhälsnining från Vojakkala och failjen Grönfors..

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=30js4f4&s=4


Grönforsarna har sänt ut ett julkort från häktet. Klicka för större bild.
Hehehe...
Citera
2008-12-03, 23:58
  #1188
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
De flesta Grönforsarna har ju svenska namn, medan
exempelvis prästen de drev ut och Esa Rano har helfinska namn.

1969-10-23 Viherjäkoski, Allan Reijo Henrik
1968-08-12 Viherjäkoski, Anneli Armi Marita
1976-04-06 Viherjäkoski, Demetri Leif Yrjö
1970-12-16 Viherjäkoski, Feija Markko Olavi
1967-04-22 Viherjäkoski, Helena Kaarina
1967-04-22 Viherjäkoski, Hilkka Ilona
1974-09-16 Viherjäkoski, Säde Kirsi Sinikka
1966-03-18 Viherjäkoski, Unelma Helena K
1962-05-27 Viherjäkoski, Veikko Veijo
1948-07-21 Viherjäkoski, Viola Tuulikki Katar:a
1935-01-22 Viherjäkoski, Yrjö Vihtori


inte har väl de flesta av dem svenska namn? Låter väldigt finsk-klingande på de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in