Allan Grönfors ska tydligen åtalas för ytterliggare en misshandel:
Citat:
En av sönerna åtalad även för misshandel
LULEÅ. En av sönerna, 39 år,
i familjen från Vojakkala är även åtalad för misshandel.
Enligt åtalet slog han en man i ansiktet med en sten.
- Han fick skadorna i ansiktet då han sprängde vår brevlåda, sade 39-åringen.
Händelsen inträffade på nyårsnatten 2007/2008. 39-åringen påstår att en granne som bor på andra sidan av väg 99, sköt nyårsraketer mot familjens hus. Han sade också att målsägaren hade sprängt deras brevlåda.
Målsägaren var den här kvällen på besök hos familjens granne. Även han påstår att det sköts nyårsraketer men att det var familjen som sköt på hans kamraters hus.
Målsägaren bestämde sig för att åka och prata med fadern för att få slut på raketskjutandet. När han stannade sin bil och vevade ner fönsterrutan fick han ett kraftigt slag i ansiktet.
- Det bara sprutade blod i bilen, sade han.
Ett vittne såg att det var 39-åringen som slog. Denne nekade och påstod att målsägaren fickskadorna i ansiktet när han sprängde familjens brevlåda.
Demetri Grönfors blev tydligen dömd till fängelse i 10 mån av HovR för skotten mot Esa Ranos hus (han hyrde det iofs) 2006. Rano filmade ju förloppet och spelade in samtalet till 112. Kan beskådas i Insider S10 E03.
Jag trodde att polisen la ner utredningen i brist på bevis, men tydligen inte. Konstigt att det senaste avsnittet av Insider inte tog upp det....
Citat:
Vojakkaladomen står fast
LULEÅ.
Domen på tio månaders fängelse står fast.
Hovrätten för Övre Norrland fastställer Haparanda tingsrätts dom för den 30-årige man som dömts för att ha skjutit mot grannens fastighet i Vojakkala. På fredagen meddelade hovrätten för Övre Norrland dom för den 30-årige man som åtalats för grovt olaga hot.
Hovrätten fastställer Haparanda tingsrätts dom på tio månaders fängelse för den 30-årige mannen som skjutit flera skott mot grannens hus.
30-åringen hade överklagat tingsrättens fällande dom och begärt att bli frikänd medan kammaråklagare Agneta Karlsson hade yrkat på skärpt straff.
Det var på kvällen den 11 december förra året som skottlossningen inträffade. Tidigare under kvällen hade familjen i grannfastigheten blivit utsatt för stenkastning.
Grannen ringde polisen
När stenkastningen började igen så ringde grannen polisen. När mannen pratade med polisen så tittade han ut genom fönstret och fick då se 30-åringen på några meters avstånd med ett skjutvapen som han riktade mot honom. I ljuset från mynningsflamman kunde grannen identifiera 30-åringen.
Under rättegången hävdade 30-åringen att grannen själv skulle ha iscensatt beskjutningen av huset. Hovrätten avfärdar den teorin som osannolik.
Hovrätten anser det klarlagt att skotten mot huset avlossades vid 21.15-tiden den 11 december och stöder sig på uppgifter som grannen och hans hustru har lämnat, samt telefonsamtalet med polisen som grannen spelat in.
Polisen fann fyra kulhål dagen skada orsakad av en rikoschett när man undersökte huset dagen efter skottlossningen.
Under rättegången intygade 30-åringens två systrar att ingen i familjen vistats utomhus efter klockan 20.30 den aktuella kvällen.
Deras uppgifter motsades av en kvinna som besökte grannfamiljen, hon vittnade om att hon sett rörelser inne på tomten vid 21-tiden på kvällen. Hovrätten anser att kvinnan är trovärdig.
Rester av krutstänk
Hovrätten anser det klarlagt att skotten avlossats av personer med anknytning till 30-åringens familj. När 30-åringen greps av polisens insatsstyrka bar han en tröja, som visade sig ha rester av krutstänk på ärmarnas nedre delar.
Detta i kombination med 30-åringens reaktion då han greps av polisen talar enligt hovrätten för att han avlossat ett vapen under den aktuella kvällen.
Vid en samlad bedömning finner hovrätten, i likhet med tingsrätten, att det är ställt utom rimligt tvivel att det är 30-åringen som har gjort sig skyldig till skottlossningen. Hovrätten anser i likhet med tingsrätten att brottet ska bedömas som grovt och fastställer därför tingsrättens dom.
Hovrätten fastställer också det skadestånd som 30-åringen dömts att betala till grannen.
Haparanda tingsrätt dömde den 30-årige mannen att betala 20.000 kronor i skadestånd till den 46-årige grannen. Hovrätten anser att grannen utsatts för en mycket allvarlig kränkning av den personliga integriteten och att det saknas anledning att sänka skadeståndet.
Hovrättens dom kan överklagas senast den 27 april.
Anna Isaksson
Jag tycker man skulle hämta pappas hagelgevär och... Ojdå, någon har redan skrivit det!
Skulle det inte vara möjligt att istället väcka opinion runt deras vidlyftiga bidrag osv? Det har ju bevisligen inte gått rätt till med personliga vårdare osv. Vänd problemet mot kommunen istället, ställ dom i skamvrån så kanske det finns en liten chans att de till slut tar tag i problemet, bara det uppmärksammas nog. Skriv insändare, förmå övrig media att göra reportage -skit i att dom vinklar det till "stackars diskrimminerade romer". Alla normalt funtade människor kommer se igenom det ändå. Myndigheter har gjort kovändningar förr, bara dom hamnar under tillräckligt mycket press.
Om vi säger såhär..
I början av detta seklet, i södra USA, kunde man lyncha folk utan problem o motsättningar.. ev. hänga folk från träd på deras egna tomt.. och det ända som krävdes var att du e svart!
Jag säger inte att lynchning av svarta i USA på 20-30 talet e nåt favorisera direkt, men med tanke på hur denna familjen Grönfors betett sej under nästan 25 års tid!!
vad e problemet!??
Om vi säger såhär..
I början av detta seklet, i södra USA, kunde man lyncha folk utan problem o motsättningar.. ev. hänga folk från träd på deras egna tomt.. och det ända som krävdes var att du e svart!
Jag säger inte att lynchning av svarta i USA på 20-30 talet e nåt favorisera direkt, men med tanke på hur denna familjen Grönfors betett sej under nästan 25 års tid!!
vad e problemet!??
Det är inget problem. Åk dit och häng upp dom du. Jag ska inte skvallra för någon att det var du som gjorde det.
En annan sak jag kom att tänka på, har försökt hitta första inslaget om detta i Insider, utan framgång.
Ja har för mig att det reportaget slutade med att det omtalde huset övertogs av en familj som också de var romer. Är det Esa Rano, eller är det några andra? Någon som i så fall vet vad som hände då?
Skulle vara intressant i sammanhanget om de är lika jävla omänskliga mot "sin egen ras" som mot folk i allmänhet.
En annan sak jag kom att tänka på, har försökt hitta första inslaget om detta i Insider, utan framgång.
Ja har för mig att det reportaget slutade med att det omtalde huset övertogs av en familj som också de var romer. Är det Esa Rano, eller är det några andra? Någon som i så fall vet vad som hände då?
Skulle vara intressant i sammanhanget om de är lika jävla omänskliga mot "sin egen ras" som mot folk i allmänhet.
Vad jag vet, så har huset där Esa Rano bodde också hyrts (tillfälligt) av andra zigenare. Dom kom väl överens. Dårar trivs bland dårar.
I Insider repotaget 2006 nämns ingenting om att en ny hyresgäst skulle ha flyttat in i huset. I repotaget håller Esa Rano på att flytta därifrån, dessutom var det tomt när han var där och skulle hämta däcken, den dagen han fick yxan i skallen.
Enligt Uppdrag Granskning kom Yrjö Grönfors i bråk ganska omgående med en annan ziggisfamilj (beskrivs som en "släktfejd") när familjen anlände från Finland till Kalix 1976. Så jag tror att en annan ziggisfamilj som granne varken gör till eller från.
I Insider repotaget 2006 nämns ingenting om att en ny hyresgäst skulle ha flyttat in i huset. I repotaget håller Esa Rano på att flytta därifrån, dessutom var det tomt när han var där och skulle hämta däcken, den dagen han fick yxan i skallen.
Hmm, då kanske det är något annat reportage om detta jag har i åtanke. Jag har klart för mig att andra romer skule bo där, är dock osäker på om det var Määttäs hus eller någon annan grannkåk. Vore hur som helst intressant om någon kunde berätta lite mer utförligt hur det gick.
Hmm, då kanske det är något annat reportage om detta jag har i åtanke. Jag har klart för mig att andra romer skule bo där, är dock osäker på om det var Määttäs hus eller någon annan grannkåk. Vore hur som helst intressant om någon kunde berätta lite mer utförligt hur det gick.
Kan bjuda på nått annat istället.
Här har vi familjen Grönfors kompletta syndaregister från 1978 och framåt:
Yrjö Grönfors, 73, pensionär
781221: Olaga hot, olovlig körning - dagsböter.
790502: Grov misshandel, olaga hot, olovlig körning - rättspsykiatrisk vård.
800418: Våldsamt motstånd mot tjänsteman, misshandel, förolämpning - fängelse en månad.
851018: Vållande till kroppsskada, hot mot tjänsteman - fängelse en månad.
920515: Våldsamt motstånd mot tjänsteman - fängelse fyra månader.
931118: Våldsamt motstånd mot tjänsteman - fängelse fyra månader.
931203: Hot mot tjänsteman, olovlig körning - dagsböter.
981008: Olaga hot, ofredande - fängelse tre månader.
051201: Ofredande - dagsböter.
081113: Misstänkt för försök till mord alternativt medhjälp till försök till mord alt skyddande av brottsling.
Hilkka Grönfors, 41, personlig assistent
891113: Skadegörelse, förgripelse mot tjänsteman - dagsböter.
930629: Förgripelse mot tjänsteman - dagsböter.
081113: Misstänkt för skyddande av brottsling, grovt brott.
Anneli Grönfors, 40, personlig assistent
till och med 30 sept -07
891113: Förseelse mot tullförordningen, anstiftan till skadegörelse, anstiftan av förgripelse mot tjänsteman - dagsböter. (Där hon uppmanade Feija Grönfors att slå sönder en tullbil)
930629: Förgripelse mot tjänsteman - dagsböter.
081113: Misstänkt för skyddande av brottsling, grovt brott.
Allan Grönfors, 39, förtidspensionär
960829: Ordningsbot - dagsböter.
970526: Ordningsbot - penningböter.
980217: Olaga hot, ofredande - dagsböter.
980401: Ordningsbot - penningböter.
990903: Misshandel, grov misshandel - rättspsykiatrisk vård.
040318: Olaga hot - villkorligt/dagsböter.
041221: Försök till dråp, misshandel - rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. (Knivöverfallet på grannen Risto Vainikainen)
081113: Misstänkt för försök till mord alternativt medhjälp till försök till mord alt skyddande av brottsling.
Feija Grönfors, 37, förtidspensionär
8901113: Skadegörelse, åverkan, förgripelse mot tjänsteman - dagsböter. (Incidenten med tullbilen)
921217: Misshandel - villkorlig dom.
930629: Skadegörelse, våld mot tjänsteman - villkorligt/dagsböter.
980217: Ofredande - dagsböter.
990903: Misshandel, grov misshandel - dagsböter.
060209: Besöksförbud. (Gällande Esa Rano)
060321: Skadegörelse - dagsböter.
Demetri Grönfors, 32, förtidspensionär
980217: Ofredande - dagsböter.
051201: Ofredande - dagsböter.
060209: Besöksförbud. (Gällande Esa Rano)
070208: Olaga hot - fängelse 10 månader. (Skottlossningen mot Esa Ranos hus. Skildrat i Insider 2006)
081113: Misstänkt för försök till mord alternativt medhjälp till försök till mord alt skyddande av brottsling
De tre övriga döttrarna är inte straffade. Allan Grönfors är dessutom åtalad för en annan misshandel under nyår 07/08. Allt inom parantes är mina anmärkningar.