2008-11-30, 00:27
  #1057
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Allan Grönfors ska tydligen åtalas för ytterliggare en misshandel:

Citat:

Länk till NSD med alla deras artiklar om Vojakkala:
http://www.nsd.se/sok/?pattern=vojakkala

och dito Norrbottens-Kuriren:
http://www.kuriren.nu/sok/?pattern=vojakkala
Citera
2008-11-30, 00:40
  #1058
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Demetri Grönfors blev tydligen dömd till fängelse i 10 mån av HovR för skotten mot Esa Ranos hus (han hyrde det iofs) 2006. Rano filmade ju förloppet och spelade in samtalet till 112. Kan beskådas i Insider S10 E03.

Jag trodde att polisen la ner utredningen i brist på bevis, men tydligen inte. Konstigt att det senaste avsnittet av Insider inte tog upp det....

Citat:
Citera
2008-11-30, 03:41
  #1059
Medlem
W.Schellenbergs avatar
Jag tycker man skulle hämta pappas hagelgevär och... Ojdå, någon har redan skrivit det!

Skulle det inte vara möjligt att istället väcka opinion runt deras vidlyftiga bidrag osv? Det har ju bevisligen inte gått rätt till med personliga vårdare osv. Vänd problemet mot kommunen istället, ställ dom i skamvrån så kanske det finns en liten chans att de till slut tar tag i problemet, bara det uppmärksammas nog. Skriv insändare, förmå övrig media att göra reportage -skit i att dom vinklar det till "stackars diskrimminerade romer". Alla normalt funtade människor kommer se igenom det ändå. Myndigheter har gjort kovändningar förr, bara dom hamnar under tillräckligt mycket press.
Citera
2008-11-30, 05:09
  #1060
Medlem
Slynglings avatar
Om vi säger såhär..
I början av detta seklet, i södra USA, kunde man lyncha folk utan problem o motsättningar.. ev. hänga folk från träd på deras egna tomt.. och det ända som krävdes var att du e svart!
Jag säger inte att lynchning av svarta i USA på 20-30 talet e nåt favorisera direkt, men med tanke på hur denna familjen Grönfors betett sej under nästan 25 års tid!!
vad e problemet!??
Citera
2008-11-30, 09:52
  #1061
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slyngling
Om vi säger såhär..
I början av detta seklet, i södra USA, kunde man lyncha folk utan problem o motsättningar.. ev. hänga folk från träd på deras egna tomt.. och det ända som krävdes var att du e svart!
Jag säger inte att lynchning av svarta i USA på 20-30 talet e nåt favorisera direkt, men med tanke på hur denna familjen Grönfors betett sej under nästan 25 års tid!!
vad e problemet!??



Det är inget problem. Åk dit och häng upp dom du. Jag ska inte skvallra för någon att det var du som gjorde det.
Citera
2008-11-30, 15:16
  #1062
Medlem
Forulfs avatar
En annan sak jag kom att tänka på, har försökt hitta första inslaget om detta i Insider, utan framgång.

Ja har för mig att det reportaget slutade med att det omtalde huset övertogs av en familj som också de var romer. Är det Esa Rano, eller är det några andra? Någon som i så fall vet vad som hände då?

Skulle vara intressant i sammanhanget om de är lika jävla omänskliga mot "sin egen ras" som mot folk i allmänhet.
Citera
2008-11-30, 15:44
  #1063
Medlem
Gasps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
En annan sak jag kom att tänka på, har försökt hitta första inslaget om detta i Insider, utan framgång.

Ja har för mig att det reportaget slutade med att det omtalde huset övertogs av en familj som också de var romer. Är det Esa Rano, eller är det några andra? Någon som i så fall vet vad som hände då?

Skulle vara intressant i sammanhanget om de är lika jävla omänskliga mot "sin egen ras" som mot folk i allmänhet.

Vad jag vet, så har huset där Esa Rano bodde också hyrts (tillfälligt) av andra zigenare. Dom kom väl överens. Dårar trivs bland dårar.
Citera
2008-11-30, 15:56
  #1064
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
En annan sak jag kom att tänka på, har försökt hitta första inslaget om detta i Insider, utan framgång.

Ja har för mig att det reportaget slutade med att det omtalde huset övertogs av en familj som också de var romer. Är det Esa Rano, eller är det några andra? Någon som i så fall vet vad som hände då?

Skulle vara intressant i sammanhanget om de är lika jävla omänskliga mot "sin egen ras" som mot folk i allmänhet.
I Insider repotaget 2006 nämns ingenting om att en ny hyresgäst skulle ha flyttat in i huset. I repotaget håller Esa Rano på att flytta därifrån, dessutom var det tomt när han var där och skulle hämta däcken, den dagen han fick yxan i skallen.

Enligt Uppdrag Granskning kom Yrjö Grönfors i bråk ganska omgående med en annan ziggisfamilj (beskrivs som en "släktfejd") när familjen anlände från Finland till Kalix 1976. Så jag tror att en annan ziggisfamilj som granne varken gör till eller från.
Citera
2008-11-30, 15:59
  #1065
Medlem
Forulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
I Insider repotaget 2006 nämns ingenting om att en ny hyresgäst skulle ha flyttat in i huset. I repotaget håller Esa Rano på att flytta därifrån, dessutom var det tomt när han var där och skulle hämta däcken, den dagen han fick yxan i skallen.


Hmm, då kanske det är något annat reportage om detta jag har i åtanke. Jag har klart för mig att andra romer skule bo där, är dock osäker på om det var Määttäs hus eller någon annan grannkåk. Vore hur som helst intressant om någon kunde berätta lite mer utförligt hur det gick.
Citera
2008-11-30, 16:11
  #1066
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forulf
Hmm, då kanske det är något annat reportage om detta jag har i åtanke. Jag har klart för mig att andra romer skule bo där, är dock osäker på om det var Määttäs hus eller någon annan grannkåk. Vore hur som helst intressant om någon kunde berätta lite mer utförligt hur det gick.
Kan bjuda på nått annat istället.

Här har vi familjen Grönfors kompletta syndaregister från 1978 och framåt:

De tre övriga döttrarna är inte straffade. Allan Grönfors är dessutom åtalad för en annan misshandel under nyår 07/08. Allt inom parantes är mina anmärkningar.
Citera
2008-11-30, 16:46
  #1067
Medlem
ragnarökens avatar
http://frianyheter.wordpress.com/2008/11/30/fangelse-yrkas-for-familjen-i-vojakkala/

Trevliga familjen
Citera
2008-12-01, 01:42
  #1068
Bannlyst
vojakkala

Går i repris nu på 3an för dom som är vakna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in