Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Men här på FB vill man ju gärna misstro allt Zaremba skriver nu. Tom allmänt erkända fakta, som att sönerna är störda och efterblivna verkar ju vissa få till att vara påhitt av Zaremba (trots att det varit känt i flera år). Så jag vet inte om man kan få någon nyanserad diskussion kring detta här på forumet.
Så är det väl i och för sig alltid, vissa ifrågasätter allt. De faktafel jag pratat om rör däremot hovrättsdomen och är därför ytterst lätta att kontrollera. Här kommer några exempel:
1. Brottsrubriceringen är fel - det rör sig om mordförsök, inte dråpförsök.
2. "Aldrig tidigare har svensk domstol gjort en så vid tolkning av ”medhjälp”." säger Zaremba och insinuerar dessutom att det skulle röra sig om någon typ av "kollektivt ansvar". Jag kan inte i domen hitta något stöd för detta. I stället baserar sig medhjälpsbedömningen på avlyssnade samtal, vittnesberättelser och en film av brottet.
3. "Mannen har en pistol i hölster under jackan, i fickan en andra pistol samt två lösa magasin. Inalles 36 skott." Enligt domstolen syns inte detta på den film som tagits, vilket det tydligen borde ha gjort om han burit den som familjen berättat. Domstolen antyder till och med att vapnen kanske snarare var planterade av någon av de åtalade, men det verkar mest vara spekulationer.
Så nog förekommer det faktafel allt. Dessutom utelämnas viktiga saker som talar mot familjen, även om detta naturligtvis inte varit syftet med artikeln. Med detta sagt vill jag bara påpeka att jag inte följt någon annan mediebevakning av Vojakkala, utan läste den här artikeln enbart eftersom den var skriven av Zaremba, just för att han brukar vara väldigt läsvärd. Jag tycker inte heller att det är något konstigt att han granskar den ensidiga mediebevakning som faktiskt verkar ha förekommit. Inte heller betvivlar jag att många i byn varit negativt inställda till familjen Grönfors på "tveksamma" grunder. Det förändrar dock inte att bristande faktakontroll i en del av artikeln förändrar trovärdigheten som helhet. Det är synd just för att Zaremba brukar skriva väldigt intressanta saker, särskilt hans artikelserie om Kosovo för något år sedan. Men för egen del är även trovärdigheten i den, och för all del hans kränkningsartikel, lägre efter detta.