2008-12-01, 16:10
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasp
I SV klassas väl alla zigenare som psykiskt sjuka, eftersom deras beteende och utbildning är lite, så att säga; annorlunda. Vad skiljer Grönfors mot andra finska zigenare? -Samma jävla pack, om du frågar mig.

Om man är så pass "psykiskt sjuk", får man då ha körkort?
Har det hindrat folk från att köra bil i alla fall?
Citera
2008-12-01, 16:44
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasp
I SV klassas väl alla zigenare som psykiskt sjuka, eftersom deras beteende och utbildning är lite, så att säga; annorlunda. Vad skiljer Grönfors mot andra finska zigenare? -Samma jävla pack, om du frågar mig.

Om man är så pass "psykiskt sjuk", får man då ha körkort?

Hehe, visst visst, zigenare rent generellt är väl inte direkt kända för att följa samhällets normer till punkt och pricka, men den här familjen måste väl ändå ta priset? En skraltig gubbe och åtta fullvuxna barn, varav majoriteten har varierande diagnoser. Hela skocken boende i något skjulliknande ruckel i en liten by långt upp i norr där de passar på att terrorisera allt och alla som kommer i deras väg.

Freakshow är vad det är, bara att glasa in ordentligt och ta betalt!
Citera
2008-12-01, 16:45
Bannlyst
Saken är den.

Det finns oerhört mycket struntprat i den här tråden även om det finns mycket vettigt med.
Saken är den att det finns åtgärder som myndigheter kan och SKA ta till i sådana här situationer! Det finns regler och till och med manualer att följa! Att låta förståndshandikappade människor springa omkring och slå sina grannar med yxa i huvudet är helt åt skogen
Någonstans har det brustit ordentligt i hanteringen av dessa individer och jag tror både myndigheter och komunen i Happaranda kommer få detta klart för sig väldigt snart, möjligen kommer även ett par individer i styrande befattningar få söka sig nya arbeten. Polisen och komun har ansvar för sina medborgare, detta är skrivet och glasklart! Jag älskar norrland och människorna därifrån men en sak ska ni ha klart för er, detta skulle ALDRIG kunnat ha hänt i Stockholm, Göteborg eller Malmö (det ni kallar fjollträsket).
Polisen och komunen har hanterat detta helt fel, det någon nämnde om att e-posta polis och myndighet (speciellt myndighet) och ev starta någon form av protestlista är en lysande ide. Detta har nu fått så mycket uppmärksamhet så det börjar skada området, det blir pinsamt helt enkelt.
Citera
2008-12-01, 16:47
Medlem
Herr Blås avatar
Jag har följt tråden från start och hoppas att den pågående rättegången ska initiera en radikal översyn av familjens situation.

Det handlar sannolikt om hotfulla människor som har lyckats skrämma socialtjänstens personal till eftergifter och på så sätt har skaffat sig en ekonomisk trygghet utan krav på motprestation.

Jag är inte kunnig i socialtjänstlagens tillämpning, men det måste gå att anmäla Haparanda socialförvaltning till någon högre instans som utan personliga relationer, kan fatta adekvata beslut om familjens fortsatta samhällsanpassning.

Antagligen måste de skiljas från varandra så att var och en av dem får normala människor i sin närmaste omgivning. Sannolikt behöver de relativt friska individerna sättas i arbete och tvingas göra rätt för sig.

Lösningar med våld är aldrig bra. Det är att sänka sig till dårarnas nivå och det vill väl ingen av oss

Finns det inga haparandabor i tråden som kan anmäla sin socialtjänst till Länsstyrelsen för misshushållning med skattemedel och främjande av allmänfarlig verksamhet?
Citera
2008-12-01, 16:48
Bannlyst
Okej helt allvarligt nu: Tror ni verkligen dom är inavlade? På riktigt alltså? Dom är ju riktiga avskum den saken står ju klar men kan dom verkligen vara inavlade? som på film? herregud
Citera
2008-12-01, 16:53
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaa
Okej helt allvarligt nu: Tror ni verkligen dom är inavlade? På riktigt alltså? Dom är ju riktiga avskum den saken står ju klar men kan dom verkligen vara inavlade? som på film? herregud

Ja, jag tror att dem är inavlade på riktigt. Det är inte så jävla ovanligt som folk verkar tro.
Citera
2008-12-01, 16:54
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Blå
Jag har följt tråden från start och hoppas att den pågående rättegången ska initiera en radikal översyn av familjens situation.

Det handlar sannolikt om hotfulla människor som har lyckats skrämma socialtjänstens personal till eftergifter och på så sätt har skaffat sig en ekonomisk trygghet utan krav på motprestation.

Jag är inte kunnig i socialtjänstlagens tillämpning, men det måste gå att anmäla Haparanda socialförvaltning till någon högre instans som utan personliga relationer, kan fatta adekvata beslut om familjens fortsatta samhällsanpassning.

Antagligen måste de skiljas från varandra så att var och en av dem får normala människor i sin närmaste omgivning. Sannolikt behöver de relativt friska individerna sättas i arbete och tvingas göra rätt för sig.

Lösningar med våld är aldrig bra. Det är att sänka sig till dårarnas nivå och det vill väl ingen av oss

Finns det inga haparandabor i tråden som kan anmäla sin socialtjänst till Länsstyrelsen för misshushållning med skattemedel och främjande av allmänfarlig verksamhet?
Men åter igen för 8:e gången! Två av sönerna har insaster via LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade), detta är inget som Haparanda kommun har kastat i knät på dem. Detta är en insats man söker själv. Behovet utreds (av läkare b la) och bedöms man tillhöra någon av de tre personkretsarna har man RÄTT till stöd. Detta kan vara: särskilt boende, ledsagarservice, personlig assistent, boendestödjare, kontaktman o s v.

Enligt LSS är då kommunen SKYLIDIG att tillgodose dessa insaster. I det här fallet pratar vi om personlig assistans och då har sönerna sina systrar som assistenter, vilket är helt i sin ordning då man (den som får insatsen) kan anställa vem man vill som assistent.
Citera
2008-12-01, 16:56
Medlem
roobbes avatar
Vars drar man gränsen för inavel?
Föräldrarna är nog inte syskon, men kan säkert vara släkt.
Citera
2008-12-01, 16:59
Bannlyst
E-post bomba !

Starta och e-posta berörda parter, kräv att dem ska ta tag i detta. Enligt mig får det nu vara nog och det jag och andra kan göra utan att bruka våld (mycket snack liten verkstad) är att kontakta myndigheter och klaga, om alla gör det kan dom knappast ignorera detta längre. Här kommer E-post man ska använda sig av, bara att klistra in i ditt adress fält i posten.

stig.hedlund@svefi.net; bengt-olov.innala@setragroup.se; kare.stromback@haparanda.se; marlene.haara@telia.com; vanja_berglund@hotmail.com; perarne.kerttu@haparanda.se; catharina.strandberg-innala@haparanda.se; lspolander@telia.com; pekka.hyotyla@haparanda.se; kommun@haparanda.se; nadja.lukin@kommun.haparanda.se; polismyndigheten.norrbotten@polisen.se
Citera
2008-12-01, 17:02
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Blå

Håller med om att kommunen borde göra något åt saken. Frågan är dock om det är helt lätt att lösa problemet med de lagar som finns att tillgå i dagsläget. En tanke skulle väl vara att LPT:a (Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård) hela familjen, men det ska ganska mycket till innan ett sånt beslut kan bli aktuellt, även när det gäller en enkild person.

Utöver det antar jag att familjen äger stugan de bor i (rätta mig om jag har fel!) och då blir det ju lite svårt att vräka dem.

Åker å andra sidan tre eller fyra av dem efter den här rättegången så lär det väl bli lite lugnare i byn, åtminstone några år framöver.
Citera
2008-12-01, 17:02
Bannlyst
Precis !!

Cit;Jag är inte kunnig i socialtjänstlagens tillämpning, men det måste gå att anmäla Haparanda socialförvaltning till någon högre instans som utan personliga relationer, kan fatta adekvata beslut om familjens fortsatta samhällsanpassning.[/quote]

Detta var ett av dem bästa förslagen!
Citera
2008-12-01, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Vars drar man gränsen för inavel?
Föräldrarna är nog inte syskon, men kan säkert vara släkt.

I många länder så får kusiner gifta sig med varandra, inklusive Sverige. Så kusiner räknar jag inte som inavel. Men allt som är "närmare" än så. Tror ni syskonen kommer sätta på varandra? för att få fler små Grönforsare? Det skulle fan vara riktig jävla inavel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in