Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Men här på FB vill man ju gärna misstro allt Zaremba skriver nu. Tom allmänt erkända fakta, som att sönerna är störda och efterblivna verkar ju vissa få till att vara påhitt av Zaremba (trots att det varit känt i flera år). Så jag vet inte om man kan få någon nyanserad diskussion kring detta här på forumet.
Du framför tesen att dom är så sinnessvaga att de inte bör ha normalt straffansvar för de våldshandlingar de begår. Vad framför du som bevis för din tes? Du har läst att de är efterblivna på andra ställen samt de ha spottat och fräst i tv. Inte så blytungt.
Du får förlåta oss om vi inte är lika övertygade om att din teori är robust som du är.
Det blir ju lätt komiskt att du efterlyser en nyanserad diskussion här när du inte ens kan erkänna att artikeln är skriven på ett sådant sätt för att skuldbelägga familjens offer, glömma att nämna en mängd av de våldsbrott familjen begått mot sina grannar, kraftigt överdriva Allans funktionshinder (han är så sinnesklen så han kan inte ens klippa en gräsmatta stackarn men att köra bil 35 mil till sin moders grav är tydligen en mycket enklare uppgift för denna mentala dvärg) samt att ge en extremt felaktig bild av vad Zaremba egentligen pysslat med där uppe. Det är väldigt tydligt att det är extremt usel journalistik där även grundläggande journalistiska principer frångåtts.
Zaremba, som enligt utsago spenderat tre månader där uppe, kan inte få tag på den granne som oprovocerat knivhuggits i ryggen medan Expressen får tag på honom på en dag? Tillåt mig småle. Det är uppenbart att det inte passade in i den story som Zaremba ville återge så han hoppade helt enkelt över det.
Jag hatar inte Zaremba. Jag tycker han är en duktig debattör (inte journalist) och han ger sig med liv och lust in för att spegla ett fenomen. Ibland lyckas han (som när han skildrar hur svenska facket regerar mot utländsk konkurrens och när han skildrar hur myndigheter reagerar när människor påstår sig vara kränkta). Men här har han hamnat helvetes snett och tvingats frisera sin artikel för att passa den story han vill berätta på ett vis som gör den direkt ohederlig.