2009-05-20, 14:42
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Men du förnekar inte att en gravskändning skett och att detta är bekräftat?

Vad tror du själv är mest rimligt. Att yxanfallet var oprovocerat eller ej?

Att brottsoffret hängs ut som gravskändare är oetiskt, ja rent förtal. Långt innan gravskändningen (i Finland) hade familjen Grönfors gett sig på Rano samt hans familj upprepade gånger och hade dessutom besöksförbud. Grönfors har många fiender, även i Finland där graven ligger. Rano kom till sin gamla gård för att hämta däck för ett år sedan. Det finns filmat, jag har sett filmen. Han varken provocerar eller syns bära några vapen. Han rullar däcken till bilen när han överfalls.
Citera
2009-05-20, 14:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tänk vilka enorma summor denna släkt har kostat, kostar och kommer att kosta Sverige - alltså skattebetalarna! Det är inte klokt!
Citera
2009-05-20, 14:59
Medlem
nickex35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tänk vilka enorma summor denna släkt har kostat, kostar och kommer att kosta Sverige - alltså skattebetalarna! Det är inte klokt!

det hade varit billigare och bygga en mur runt deras hus o slänga in lite konserver till dom ibland, fast då hade väl alla dessa "stygga" grannar satt upp en skylt " Mata ej zigenarna"
Citera
2009-05-20, 15:19
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Att brottsoffret hängs ut som gravskändare är oetiskt, ja rent förtal.

Uppenbarligen har MZ undersökt det här fallet flera månader, intervjuat folk och byggt sig en uppfattning om saken på plats. En gravskändning har ägt rum. Familjen (och andra källor) påstår att det är deras granne som hyser ett välkänt hat till zigenare och familjen specifikt, uttalat sig om detta otaliga gånger, själv medverkat i trakasserier mot familjen. Jag ser det inte som en orimlighet att han skulle ligga bakom gravskändningen.

Men det vet ju varken jag eller framförallt du veta hur det ligger till. Du har bara domstolspapper och ditt privatdetektivintresse att gå efter. Du har aldrig varit på platsen. Du har inte ägnat all din tid åt att sätta dig in i fallet.
Att graven skändats är ju ett faktum som inte ens du kan bestrida, tydligen.

Du är naiv om du tror att en sån här konflikt är helt ensidig och helt bortser från allt som talar mot den ena parten.
Citera
2009-05-20, 15:26
Medlem
Det är ta mig fan bara i sverige som någon kan ta denna parasitfamilj i försvar för alla de brott och våldsdåd de begått, man kan som blatte i detta land begå hur många våldsbrott som helst under 20 års tid, ändå finns det folk som kommer att ta dig i försvar, bara för att du är en kulturell apa.

Fan jag orkar inte längre.
Citera
2009-05-20, 15:47
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Uppenbarligen har MZ undersökt det här fallet flera månader, intervjuat folk och byggt sig en uppfattning om saken på plats. En gravskändning har ägt rum. Familjen (och andra källor) påstår att det är deras granne som hyser ett välkänt hat till zigenare och familjen specifikt, uttalat sig om detta otaliga gånger, själv medverkat i trakasserier mot familjen. Jag ser det inte som en orimlighet att han skulle ligga bakom gravskändningen.

Men det vet ju varken jag eller framförallt du veta hur det ligger till. Du har bara domstolspapper och ditt privatdetektivintresse att gå efter. Du har aldrig varit på platsen. Du har inte ägnat all din tid åt att sätta dig in i fallet.
Att graven skändats är ju ett faktum som inte ens du kan bestrida, tydligen.

Du är naiv om du tror att en sån här konflikt är helt ensidig och helt bortser från allt som talar mot den ena parten.

Har juden pratat med zigenarna om gravskändningen? Vilka är de andra källorna som pekar ut Rano som förövare?

Vilka trakasserier har han deltagit i mot zigenarna?

Du är otroligt naiv om du tror att zigenarna inte startar allt då så många familjer blivit utsatta och tvingats flytta. Gång på gång.
Citera
2009-05-20, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ja jag känner personligen inte till allt om denna släkt - långt därifrån. Jag har dock sett denna släkt "in action" s.a.s. på TV vid ett flertal tillfällen. Jag kommer ihåg en präst som hade varit tvungen att mer eller mindre fly från Vojakkala och han var uppenbarligen så rädd att han inte slutade att fly förrän han kom till Åbo tror jag det var. Hus fick stå och förfalla p.g.a. att ingen vågade bo i dem. Ingen (läs de svenska myndigheterna) har inte VÅGAT göra något åt detta eftersom släkten är zigenare. Detta är helt occeptabelt att det får gå till som på detta sätt!

Det ligger mycket i vad ett flertal skribenter har skrivit här förut. Troligtvis inte någon annanstans, inte ens i Norge eller Danmark, hade en sådan här släkt kunna terrorisera en hel bygd i ca 20 års tid utan att myndigheterna vågar göra något - förutom i Sverige förstås!
Citera
2009-05-20, 16:10
Medlem
Duerfians avatar
Citat:
Men här på FB vill man ju gärna misstro allt Zaremba skriver nu. Tom allmänt erkända fakta, som att sönerna är störda och efterblivna verkar ju vissa få till att vara påhitt av Zaremba (trots att det varit känt i flera år). Så jag vet inte om man kan få någon nyanserad diskussion kring detta här på forumet.

Du framför tesen att dom är så sinnessvaga att de inte bör ha normalt straffansvar för de våldshandlingar de begår. Vad framför du som bevis för din tes? Du har läst att de är efterblivna på andra ställen samt de ha spottat och fräst i tv. Inte så blytungt.

Du får förlåta oss om vi inte är lika övertygade om att din teori är robust som du är.

Det blir ju lätt komiskt att du efterlyser en nyanserad diskussion här när du inte ens kan erkänna att artikeln är skriven på ett sådant sätt för att skuldbelägga familjens offer, glömma att nämna en mängd av de våldsbrott familjen begått mot sina grannar, kraftigt överdriva Allans funktionshinder (han är så sinnesklen så han kan inte ens klippa en gräsmatta stackarn men att köra bil 35 mil till sin moders grav är tydligen en mycket enklare uppgift för denna mentala dvärg) samt att ge en extremt felaktig bild av vad Zaremba egentligen pysslat med där uppe. Det är väldigt tydligt att det är extremt usel journalistik där även grundläggande journalistiska principer frångåtts.

Zaremba, som enligt utsago spenderat tre månader där uppe, kan inte få tag på den granne som oprovocerat knivhuggits i ryggen medan Expressen får tag på honom på en dag? Tillåt mig småle. Det är uppenbart att det inte passade in i den story som Zaremba ville återge så han hoppade helt enkelt över det.

Jag hatar inte Zaremba. Jag tycker han är en duktig debattör (inte journalist) och han ger sig med liv och lust in för att spegla ett fenomen. Ibland lyckas han (som när han skildrar hur svenska facket regerar mot utländsk konkurrens och när han skildrar hur myndigheter reagerar när människor påstår sig vara kränkta). Men här har han hamnat helvetes snett och tvingats frisera sin artikel för att passa den story han vill berätta på ett vis som gör den direkt ohederlig.
Senast redigerad av Duerfian 2009-05-20 kl. 16:13.
Citera
2009-05-20, 16:11
Medlem
Sträckt_Ugglas avatar
Citat:
Vad tror du själv är mest rimligt. Att yxanfallet var oprovocerat eller ej?

Inte riktat till mig, men jag tänker såhär...

Både och. Offret kan mycket väl tänkas ha gjort något som skulle ses som provocerande av de flesta, dock inte till den nivån att man börjar veva med yxor. Däremot har Grönforsarna säkert, i sin egna lilla rubbade bubbla, tagit tllräckligt illa vid sig för att tycka att mord vore en bra idé.
Citera
2009-05-20, 16:18
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Du framför tesen att dom är så sinnessvaga att de inte bör ha normalt straffansvar för de våldshandlingar de begår.

Nej, det har jag aldrig sagt.

Jag bara påpekade att det är en viktig faktor att ha med i åtanke om man vill förstå konflikten däruppe.

Det vore ju jättekonstigt om "friska" människor stod och räckte ut tungan och fräste och spottade och hoppade upp och ner, var våldsamma och aldrig gått i skolan. Men när man förstår att de är efterblivna är det lättare att förstå problemet, så att säga. Och att inse att samhället misslyckats med den här familjen, eftersom delar av den är i behov av tvångsvård.
Citera
2009-05-20, 16:22
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Att brottsoffret hängs ut som gravskändare är oetiskt, ja rent förtal. Långt innan gravskändningen (i Finland) hade familjen Grönfors gett sig på Rano samt hans familj upprepade gånger och hade dessutom besöksförbud. Grönfors har många fiender, även i Finland där graven ligger. Rano kom till sin gamla gård för att hämta däck för ett år sedan. Det finns filmat, jag har sett filmen. Han varken provocerar eller syns bära några vapen. Han rullar däcken till bilen när han överfalls.

Jag hittade sammandraget av rättegången
Citat:
12.10 Samma samtal. Pappan repeterar alibit med den finska mannen. Berättar om en annan man som inte kunnat ge alibi till äldsta sonen. "Vad tycker du, får vi säga att du såg honom där?", frågar pappan. Mannen tvekar och undrar om han måste vittna i rättegång. Pappan försäkrar honom om att polisen bara kommer att ringa. "Det är ingen fara", säger pappan.

12.05 Samma samtal fortsätter. Pappan berättar för mannen om Esa Rano och vad han ska ha gjort mot familje och andra. Han refererar till att en annan man gett familjen rådet att "ge Rano ett sådant kok stryk på ett sådant ställe att han är sjuk resten av livet".

Sedan berätar pappan att Esa Rano ska ha skändat familjegraven i Haapavesi, Finland. Pappan är mycket upprörd över gravskändningen som kammaråklagare Agneta Karlsson uppgett som motiv till mordförsöket.

11.59 Ett samtal från 29 september mellan 73-årige pappan till en finsk man. Mannen verkar inte känna pappan, men när han uppger efternamnet så känner mannen igen pappan. Pappan berättar om mordfösöket i Vojakkala och att äldsta sonen misstänks för brottet. Pappan frågar om äldsta sonen får säga att mannen ställer upp och ger alibi att äldsta sonen varit på kyrkogården i Haapavesi, Finland, den 13 maj (där mamman vilar).

"Mer behöver du inte ljuga om", säger pappan och säger att mannen får bestämma hur mycket han vill ha betalt.
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4365153
Pappan säger själv att det är ljug och är villig att betala för det...
Senast redigerad av Tantalora 2009-05-20 kl. 17:00.
Citera
2009-05-20, 17:10
Medlem
nickex35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Jag hittade sammandraget av rättegången

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4365153
Pappan säger själv att det är ljug och är villig att betala för det...

Ruggig läsning, rekommenderar den till alla skribenter i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in