Suck....
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att pappa Grönfors inte är helt frisk, eller åtminstone har mycket vålsamma tendenser är ju rätt klart. Hur gick det förresten, blev han dömd för dessa två dråp eller undvek han "bara" den rättspsykatriska undersökningen?
Vet faktiskt inte, men jag antar att han inte har åkt dit, räckt upp handen och bett om att få vara med....

Om han senare är dömt har jag ingen aning om, men jag funderar på när han skulle ha hunnit med att sitta i finskt fängelse....
Citat:
...vilket ju också kan ha att göra med hur man behandlats av rättsapparaten tidigare. Sedan vet jag inte om det var så att bussningen av hunden på polisen fattades efter ett familjeråd i konsensus? Var det enbart en eller ett par som var inbegripa i beslutsgången kring att bussa hunden på polisen så kan man ju inte enbart utifrån det dra slutsatsen att familjen är provokativ
När de var nya i Sverige har de väl knappast behandlats av den svenska rättsapparaten? Inte mer än att man griper pappa Yrjö när han hotar en "kompis" med en yxa i den husvagn som utgör deras första hem i Sverige. Då grep sheriffen in, helt riktigt om du frågar mig. Sen är det så att en hund blir som man uppfostrar den, och i den familjen blir en hund dum i huvudet. Jag kan inte tänka mig att någon skrek "Vad fan gör du?" när Grönfors Jr skicka hund på en polis som fått rycka ut för att skapa grannfrid på stället de bodde på innan Vojakkala.
Citat:
Sönerna är ju i alla fall handikappade. Kan mycket väl tänka mig att de minst sagt var utstöta under skoltiden. Tycker det är något man bör ha i åtanke vad gäller deras dissande av skolan.
Möjligt att de var utstötta även i plugget, men likförbannat är det nioårig skolplikt som gäller i det här landet, och alla elever har rätt til specialstöd om så krävs. Jag utgår från att det har erbjudits dessa barn, allt annat vore en skamfläck för välfärdsstaten Sverige. När de sedan ändå inte vill är det föräldrarnas ansvar att få sina barn att gå till skolan.
Vi kan dock vara överens om att även om de hade gått i skolan hade det inte blivit några raketforskare, man kan inte begära att hissen ska gå ända upp när det inte finns ström framdraget så den kan starta. Men att alla saknar komplett skolbetyg tycker jag ändå bevisar deras inställning till det svenska samhället, de vill helt enkelt inte ingå i det på ett "normalt" vis.
Citat:
Förtidspensionärer och handikappade har i Sverige rätt till stöd från samhället. Det gäller både zigenare och etniska svenskar. Den som arbetar som personlig assistent eller vårdare är även förvärvsarbetande, det gäller också om brukaren är familjemedlem. Det är inte särskilt ovanligt att handikappade tas hand om av syskon eller så.
Du kan knappast påstå att storasystrar Hilkka och Anneli förvärvsarbetar i den mening som de borde, även om det heter så på papperet. De sköter knappast sina jobb, utan uppviglar deras brukare (kromosombröderna) att begå brott. En PA ska väl vara ett föredömme för den handikappade?
Sen snacket att de inte ska kunna arbeta köper jag inte för fem öre! Det finns Samhall där de lätt skulle kunna jobba. Är man kapabel att skjuta på en grannes hus, hugga honom i huvudet med en yxa eller slå en präst medvetslös kan man definitvt lära sig att ha hand om tejpning av artiklar, lättare montering eller ha hand om emballage, tro mig. På mitt jobb har vi en kille som är helt bakom flötet, kan inte räkna eller hänga med i samhällsdiskutioner, men sitt jobb att ta hand om pallemballage och köra truck är han en jävel på. Alla kan göra nåt om de bara vill, såvida inte fysiska besvär som rygg eller axlar sätter stopp.
Summa summarum på den: Familjen ser möjligheter att bli försörjda, bröderna av samhället som förtidspensionärer för att slippa göra något. Sedan systrarna som vårdare av sina rubbade bröder, också det för att slippa göra något. Smart uträknat, skattebetalarna försörjer alltså kräken utan att de behöver lyfta ett finger, det kan ingen blunda för. Sen kan man få tycka vad man vill om deras "arbete", systrarna borde få kicken av staten för att de missköter sina uppgifter.
Citat:
Den slutsatsen kan man inte dra, tycker jag. Det kan också ha att göra med fientlighet från barnfamiljen.
Tillåt mig småle. Familjen Äijä är det absolut inget ont i, det vet jag. Min bror hade kontakt med några ur den familjen för ett antal år sedan när han studerade i Övertorneå. Snällare varelser får man leta efter, att tro att de har uppviglat Grönforsarna till bråk när de själva hade småbarn som är oskyddade och tacksamma måltavlor vid konflikter låter bara löjligt.
Handlade det om fientlighet från prästen Määttäs sida också från början? Tror knappast det, sen tappade han tålamodet och drar iväg högryckstvätten på grannarna och käftade emot, en fullt normal reaktion om man dagligen blir provocerad med glåpord, stenkastning och olaga hot.... Alla känner väl till bilderna när han måste tillkalla snuten för att få klippa gräset...

Sedan blir han mörbultad med ett järnrör, slag och sparkar Grönforsarna är fem mot en. Jävligt modigt....
Vad gäller Esa Rano är det ingen omöjlighet att han var delaktig i konfliktens upptarppning med tanke på hans bakgrund, frågan är dock om det hade hjälpt att han hade hållit en låg profil från början? Tillåt mig tvivla.
Sedan har vi den andra grannen Vainikainen som gjorde misstaget att fråga Allan Grönfors varför han pekar finger åt folket i byn, som svar får han en morakniv i ryggen tre gånger och punkad lunga, hade han inte varit av den finska hråda stammen som sket i knivhugg utan istället golvade muppen med en högerkrok hade han antagligen blivit mördad.
Som grädde på moset har vi stugan som ligger nere vid vattnet, den som familjen Ökvist använde som sommarbostad. Varje gång de åker förbi Grönforsarnas hus blir de hotade, och ett jävla tjafsande utbryter. När de inte käftar emot ökar trakasserierna så kraftigt att de inte vågar besöka sitt hus, och istället ber myndigheterna om hjälp. Det leder till att Grönisarna gräver upp vägen till kåken så det inte går att ta sig dit.... Tragiskt, särskilt när myndigheterna inget gör.
Citat:
Tycker att Zarembas artikel är mycket uppfriskande. Roligt också att se att det till och med på Flashback finns användare (vonoben, tremendous) som intar en nyanserad position i den här frågan.
Nyanserad? Jag vill snarare kalla det brist på insikt och en pinsamt omvänd rasism där man försvarar zigenare för att de inte vill bete sig som folk med motiveringen att det är synd om dem som är handikappade. Hoppas det finns passiva läsare av denna tråden som håller med undertecknad och nickexxx som är lite klarsynta och vågar tala klarspråk, även med risk att bli stämplad som rasistisk och främlingsfientlig.
Citat:
Självklart är Zaremba väl skönmålande i sin beskrivning. Har själv länge varit inne på att det här bottnar i både en hyfsat vrickad familj och rasistiska grannar i kombination.
Visst kan någon granne ha varit rasistisk, sådant förekommer i samhället, absolut. Men att alla exemplen ovan ska ha någon konspiration mot Grönfors låter faktiskt väldigt långsökt.
Och för att svara på frågan tidigare i tråden om jag är en av grannarna är svaret "NEJ". Jag bor typ 100 mil därifrån, och är jälvigt glad över detta. Hade jag varit insyltad i den konflikten på ett nära håll hade den fått ett olagligt slut för länge sen, tro mig.