Citat:
Ursprungligen postat av
danmack
Mig veterligen har det varit hur lugnt som helst sedan don Grönfors trillade av pinnen och yxmannen hamnade på kåken.
Betyder det där att fadern har avlidit?
Kommer fram till den frågeställningen lite grann då han inte är reggad på adressen mer, av ratsit att utläsa.
Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
De få gånger när man tycker lynchmobbar vore befogade så är det helt plötsligt ingen som vågar.
Men skriva på nätet vad dom minsann skulle gjort om deras egen familj drabbats går alltid bra...
Folk är så in i helvete jävla fega så det anar du inte, inte en endaste jävla person har förmodligen vågat åka dit och bemöta situationen, i person.
Men att spy ur sig i kommentarer går bra i den relativa anonymiteten på nätet, i olika kanaler...det ger väl förmodligen en ventil för de fega att s.a.s lätta på trycket utan att känna att de behöver åka dit.
Man kan fortsätta spy ur sig och bolla ansvarsfrågan till rättsväsendet/samhället som förvisso alltid haft ansvaret men falerat kapitalt att lösa situationen...och vad blir konsekvensen av det?...av att byborna och andra "hårdingar" här på nätet spyr galla över Grönforsarna samtidigt som samhället inget kan göra?...just det...att inget händer någonsin, eller kommer att hända.
Hur jävligt det än kan låta (och jag tar aldrig någonsin parti) att jag skriver det så kan man inte bortse från hur det faktiskt ligger till.
Grönforsarna bor kvar, och har i mina ögon gått segrande ur detta, om man nu ska se det som en kamp mellan Byn Vs. Grönfors.
Att psykisk ohälsa spelar in, är ju tämligen solklart.
Man har ju uppnått att ett åttatal (eller kanske till och med till dags datum, ett tiotal?) familjer fått dra därifrån, en är död, flertalet varit snuddande nära döden, en kvinna har fått leva med de psykiska påfrestningarna med att aldrig mer kunnat besöka sitt älskade föräldrahem (huset med servitut att passera Grönfors gård).
Att samhället står utan verktyg att lösa situationen trots att det är dess yttersta ansvar är ganska ovidkommande tycker jag då det här har varit en så hopplöst lång utdragen situation som den har varit och med många offer längs vägen.
Folk utanför rättsväsende/polis/myndigheter, skulle ha stegat in för länge sedan och löst situationen.
Men byborna kan ju inte vara jättemycket att hänga i julgranen de heller, hade man kunnat samarbeta med varandra och haft ett driv skulle man nog ha kunnat lösa det här för länge sedan.
Man är för fega, för tillbakadragna, för passiva...för svenska helt enkelt.
Och bara för att man är ryggradslös kommer staten inte att kunna beskydda en, oavsett i vilken situation det gäller i samhället.
Man måste stå upp för sig själv, ta striderna, och inte vika ner sig.
Och det är ett universellt påstående som gäller precis lika mycket här som i vilken annan situation som helst.
Undrar också hur det ligger till där uppe numera...då offentlighetens ljus slocknat sedan länge över Nedre Vojakkala, vad det verkar...ingen som bor i närheten och vet?
Undrar en sak till också, jag vet inte var jag har fått det ifrån, men jag såg i något sammanhang att en romsk man med familj (det här var många år sedan) antingen skulle bosätta sig i närheten eller att han på något sätt hade fört talan för Grönforsarna...jag minns inte riktigt vilket av det som det var, men hur gick det med den saken?...beror lugnet på det kanske?...eller blev det inget av med det?