2007-11-07, 16:56
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen
Måste vara inavel ! Varför sitter Gotthard med en papperslapp framför ansiktet ?

Han var ju helt sjuk i huvudet! Det underbara beviset var vid förhandlingen när gubbfan reser sig för att kontrollera att hans antagonister inte står och tjuvlyssnar i korridoren.
Citera
2007-11-07, 19:20
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jag såg bara halva avsnitter av gårdagens Grannfejden och upptäckte inte riktigt den här Gotthards psykotiska drag.
Men man ska ha klart för sig att bönder är bönder, det är ett speciellt folk. Många har levt på sina gårdar i generation efter generation och den marken de lever är i stort sätt allting de hinner se i sina liv. De åker ju inte på semester till Kanarieöarna och sånt där allmänt svensson, de är ju knappt de lämnar gården för att åka till ICA, mjölk och fläsk och all skit finns ju där hemma.

En helt annan livstil som lever kvar i 2000-talet, rätt fascinerande.
Nånstans kan jag va med på att en liten traktorväg blir värsta grejen när man lever i sån värld. Även om det låter så fjuttigt så är det ju en enorm inkräkning på deras lilla värld. Ungefär samma sak Estland skulle kapa en bit svensk mark eller nått.

Tycker Läpp-Ulf från förra avsnittet var en värre dåre. Att flytta ut till landet och bete sej fullkomligt psykotiskt för att det luktar hästskit på LANDET av alla ställen är totalsjukt!
En sån snubbe som verkar ha velat bråka om allt i livet och kommer forsätta göra det.
Var är hamonin i hans liv?
Tycker synd om hans fru också, fick känslan av att hon nog inte har det så lätt och inte vågar säga ifrån.

Måste erkänna att Grannfejden faktiskt är ett roligt program att titta på.
Citera
2007-11-07, 19:36
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
En helt annan livstil som lever kvar i 2000-talet, rätt fascinerande.
Nånstans kan jag va med på att en liten traktorväg blir värsta grejen när man lever i sån värld. Även om det låter så fjuttigt så är det ju en enorm inkräkning på deras lilla värld. Ungefär samma sak Estland skulle kapa en bit svensk mark eller nått.

Det du skriver stämmer väl med min uppväxt på vischan. Bönder är väldigt privata med sin mark och man korsar inte någon annan bondes mark om inte har en god anledning, jaktmarker skall vi inte tala om. Att köra traktor på någon annans väg är något man bara inte gör. Men ändå måste jag säga att gubbfan går utanpå det mesta, en våldsam rättshaverist helt enkelt.
Citera
2007-11-11, 00:47
Medlem
Klåd Junkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porridge
Ser jag fram emot med stor entusiasm. Utspelar sig i byn där jag är född och uppväxt. Denna dam utan trosor är bara en av många inavlade mongon som finns i trakten. Tur att farsan valde en utböling att avla mig med.. Annars vet man inte vad som hänt!
Hoppas du inte lagt in en bild på dig själv som avatar eller avarter eller vad det heter... För i så fall kan det vara det slutgiltiga beviset på att kanske gamle farsan inte åkte så långt.
Skämt åsido: Är det nån som vet nåt om när den häringa reprisen går? Missade alltsammans eftersom jag satt hemma hos min bukmåg och provade pilsner.

Gillar den här Aschbergs klädstil. Jeans och KSSS bläser. Ger ett solitt & trovärdigt intryck. Funkar bra med grisfrissa.
Citera
2007-11-11, 01:23
Medlem
classebanans avatar
Ser oxå fram emot nästa avsnitt, skulle visst vara från furdal ett samhälle en bit norr om rättvik med allt det innebär med bygränser och rödhåriga banjolirare
Citera
2007-11-11, 22:18
Bannlyst
Långtråkigt, var ordet!

Citat:
Ursprungligen postat av Jokeruggla
Inte vidare mogen kille.
Fast den andre gubben som spelade vuxen var en hejare på att ljuga också. Långtråkigt program i sann tv3 anda.

....som det mesta som Strix Television producerar med Robert Aschberg som inte precis behöver jobba sig fördärvad i denna serie.
Ett av de töntigaste program som visas och som ofta i TV 3.
MEN......det finnes nog ett som är töntigare, men det går i kanal 5 söndagskvällar kl 19.00.
Måste se vad det heter. Trodde inte mina ögon då programledaren började dansa...och Anna Book var en surpuppa.
Citera
2007-11-13, 01:27
Medlem
Doxologys avatar
Har nu tittat igenom tre avsnitt utav Grannfejden. Jag kan förstå att folk från städer har välfigt svårt att förstå dessa fall. Men glesbygdsmentaliteten är en vetenskap för sig skulle jag vilja påstå. Jag har växt upp i en liten by och har nu flyttat till en större stad vilket ger lite distans på hur olika mentalitet som råder i stad och mindre samhällen.

Det första avsnittet jag såg var det med bönderna som bråkade om vägen. Detta är inget ovanligt, har ni någon bekant på landet/småby så kan de säker ge något liknande exempel. Det finns folk som bråkar om dessa gränsdragningar hela livet till en ingen nytta. Men som någon tidigare skrev i tråden är detta stycke mark deras liv. De är inte ute och reser som medelsvensson är, de konsumerar inte samma kulturutbud heller. Marken och närmsta omgivning är och har alltid varit deras liv såsom jakt, fiske, skogsbruk, odling. När man går dag efter dag i dessa invanda banor så blir slutligen detta hela världen för vederbörande. En liten petitess som ett rådjur skjuten inne på grannens mark kan leda till osämja i generationer, ett felhugget träd osv. Detta är ett intrång på det enda de känner till, tragiskt men sant. Skulle vilja påstå att livsstilen en del bönder har ligger närmre Raskens filmatiseringen än Svensson Svensson, mycket närmre, tro det eller ej.

Det andra avsnittet jag såg var om den nyinflyttade familjen i småbyn i Dalarna. Detta ska inte blandas ihop med bönderna. I byn jag kommer ifrån hade två-tre exakt liknande fall. En familj med "WT-tendenser" flyttar in oftast p.ga. låga huspriser och i tron att de ska fly tidigare problem och att det ska bli lättare i ödemarken. Småbyar har oftast en gemensam mentalitet och när en familj flyttar in som går på bidrag eller är tatuerade osv. så uppstår total misstänksamhet och avoghet gentemot dessa. Denna misstänksamhet och hat mot dem som inte fogar sig in i den rådande mentaliteten utmynnar ofta i att WT-familjens barn får skiten. Detta p.ga. de är ett enkelt mål att rent konkret få uttrycka sitt hat mot dem.

För ofta så gör ju dessa ungar en del jävelskap. De är antagligen inte vana vid att saker blir så uppförstorade och en liten sak för dem är nog för att en hel by ska ta till åtgärder för att visa att de jävlar inte hör hemma här. Ofta så är ju tyvärr föräldrarna till dessa barn WT och med inställningen att deras barn aldrig gör fel och detta retar alla andra ännu mer och saker förstoras upp. Jag skulle vilja påstå att en sådan familj aldrig blir av med sitt rykte i en by, oförtjänt eller ej. Oftast beror det på föräldrarna men barnen får det mesta av skiten vilket kan inverka mycket negativt på dem, tyvärr. Även om barnen kan vara oregerliga p.ga. dålig uppfostran vilket ofta är fallet. Men tyvärr så stjälper byns inställning mot barnen mer än hjälper, det är trots allt föräldrarna som borde skämmas.

Det tredje avsnittet var om hästhagen. Jag har inte mycket att tillägga om där förutom att Uffe är den typ av människa som min storebror ofta är, de vill bråka och har alltid rätt. Det spelar ingen roll om grannarna placerar hästarna på månen för då är det något annat de hittar att bråka om. För deras familj och intressen går alltid först och det de tycker och tänker är rådande, man kan helt enkelt inte ta in andra livsformer. Ofta hamnar dessa personer i alla möjliga konflikter men har aldrig gjort något fel utan hävdar med uppspärrande ögon att " Jag gjorde ju inget fel", " Det är ju mitt egentligen ", "Jag kan ju inte hjälpa att de är dumma i huvudet jag är ju bara där jag får vara " osv. osv. osv. Förhoppningsvis är detta ett övergående beteende, innan de förstår att de själva gör sig och sin familj en otjänst. Det är bara att vänta till den dagen kommer då de inser hur barnsliga de har varit och ber om ursäkt, tråkigt men sant.
Citera
2007-11-13, 09:32
Medlem
classebanans avatar
Tittade på avsnittet om hästtjejen jenny på tv3 hemsida och måste säga att hon blev väl inte vinklad som en idiot,att producenten hade häft ut alla papper i en stor röra gick ju inte att avgöra däremot hade hon ju massa oöppnade kravbrev.att sedan dra till tyskland i denna situation verkade ju en aning omdömmeslöst,men annrs verkade ju hon ganska skärpt, men som många hästtjejer så är det bara hästar som gäller och kanske skulle hennes mor eller övrig släkt styrt upp det hela tidigare.
att sedan göra ett sånt här program om en ung tjej var kanske inte så klokt..
Citera
2007-11-13, 10:15
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av classebanan
Tittade på avsnittet om hästtjejen jenny på tv3 hemsida och måste säga att hon blev väl inte vinklad som en idiot,att producenten hade häft ut alla papper i en stor röra gick ju inte att avgöra däremot hade hon ju massa oöppnade kravbrev.att sedan dra till tyskland i denna situation verkade ju en aning omdömmeslöst,men annrs verkade ju hon ganska skärpt, men som många hästtjejer så är det bara hästar som gäller och kanske skulle hennes mor eller övrig släkt styrt upp det hela tidigare.
att sedan göra ett sånt här program om en ung tjej var kanske inte så klokt..

Varför inte skriva det i tråden om Lyxfällan????????
Citera
2007-11-13, 19:19
Bannlyst
40 min kvar till grannfejden, ser ut att bli ett lovande avsnitt så tagga nu alla pojkar och kvinnor
Citera
2007-11-13, 20:22
Medlem
Sugarfrees avatar
Kärring bråk brukar vara svårlösta. Ingen garanti för att dom där blir sams speciellt när den tjocke är så jvla enveten.
Citera
2007-11-13, 20:24
Medlem
Älskar sådana här program, de bekräftar att man är någorlunda sinnesfrisk i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in