2009-05-28, 21:48
Medlem
Sangsoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Möjligt. Men när det gäller servitut så är det lite knivigt tror jag. Han har ju rätt att nyttja vägen, om trädet har växt sig åt helvete för stort så bör han ha rätt att åtgärda problemet. Men han får självklart inte såga ner hela trädet.

Det framgår inte riktigt hur servitutet är utformat.
De har nog lite halvfel båda två. Vi får väl se. Hippiepolacken verkar hur som helst mest konfliktsugen. Samtidigt verkar de andra ha väldigt mycket mark. Lite flexibilitet för att slippa tjafset vore kanske på sin plats?

Trädet står på Lars mark vilket gör att Andre endast får ta bort störande grenar och inte som han ville hela trädet.
Citera
2009-05-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sangsom
Och dessutom har han själv satt upp reglerna i servitutet som han ändå inte följer...Man ska inte ha större fordon än man klarar av att hantera.

Fast den andre gubben är konstigare tycker jag. Det är väl bara att såga ner trädet om grannen inte kommer fram. Det är orimligt att grannen inte ska kunna ta sig in med bilen utan att få repor även om det nu inte står så på papper.

Sådana här grannproblem brukar uppstå när man bara pratar juridik och glömmer det sunda förnuftet.
Citera
2009-05-28, 21:50
Medlem
Sangsoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Fast den andre gubben är konstigare tycker jag. Det är väl bara att såga ner trädet om grannen inte kommer fram. Det är orimligt att grannen inte ska kunna ta sig in med bilen utan att få repor även om det nu inte står så på papper.

Det tycks bli så ändå nu eftersom polacken med sitt agerande har förstört trädet enligt experterna.
Citera
2009-05-28, 21:51
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Trädet står på Lars mark vilket gör att Andre endast får ta bort störande grenar och inte som han ville hela trädet.
Det stämmer. Men han sågade inte ner hela trädet. Alldeles för mycket dock. Tycker ändå att Lars skulle kunna mötas halvvägs för att slippa allt tjafs.

Men tjafset skulle säkert fortsätta i och för sig. Alltid svårlösta fall.
Citera
2009-05-28, 21:51
Medlem
Citat:
Det tycks bli så ändå nu eftersom polacken med sitt agerande har förstört trädet enligt experterna.

Bara löjligt att göra en polissak av det. Ta bort trädet och gå vidare.
Citera
2009-05-28, 22:14
Medlem
YONIs avatar
Sunda förnuftet

Det sunda förnuftet segrade till slut.

Men det är ganska "vanligt" att känslorna tar över förståndet då det handlar om gränser grannar emellan. Som f.d ägare till ett jättefint Acasia kan jag förstå reaktionen ifrån trädägaren. Ett spec. träd som inte växer i var mans trädgård precis.

Servitut är för det mesta "skit" och har orsakat mången konflikt mellan grannar. Bästa lösningen är att köpa till en markstump för att slippa en nödlösning som oftast servitutet innebär.
Citera
2009-05-28, 22:15
Medlem
Sangsoms avatar
Jovisst , det är ju det rimliga.
Citera
2009-05-29, 08:17
Medlem
Carl Serungs avatar
Jag var helt på hockeyfrillans sida!
Den där jävla Lars var kund på ett företag som jag tidigare jobbade på. Man kan säga som så här:
När han kom in genom dörren blev alla helt plötsligt väldigt upptagna.
Drygare och omständigare kund får man leta efter. Förbannade hobbysnickare!

Beställde hem massa specialsaker, som han efter ett par dagar kom tillbaka och skulle ha full på kredit på eftersom "det blev inte riktigt som han tänkt sig". Skulle ha "byggrabatt" på allt han handlade (han betalade kontant, han ville inte lägga upp ett konto...) samt om han kunde få något gratis, då var han snabbt framme. Som en girig jude!

Höll på att skratta mig fördärvad när han hela tiden tjatade om den där polisanmälan. Tror verkligen att polisen lägger ner mycket energi i den viktiga frågan.

Hoppas polacken använder sin kung-fu på honom, alternativt smäller av ett jävla trumsolo varje natt i trädgården klockan 02:00.
Citera
2009-05-29, 09:56
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Hm, Att såga ner någon annans träd är ju egenmäktigt förfarande.
Åtminstone i Sverige.
Där har polacken gjort fel.
Nu såg jag förvisso inte avsnittet, men av egen erfarenhet vet jag att man som invandrare får såga bäst fan man vill på andras tomter.

Det fanns en vägförening där jag bodde förr. Vägföreningen gav en gammal gapig tysk i uppdrag att röja sly i vägkanterna, 1,5 meter in från vägbanan.
Tysken stegade rakt in på en tomt och sågade ner en stor fin ek och gjorde ved av. Veden tog han hem.
Ägaren polisanmälde, men tingsrätten friade. Tysken menade på att han hade svårt att förstå anvisningarna på svenska (han hade bott här sedan kriget han var med och förlorade).

Så invandrare får såga ner träd på andras tomter. Men svenskar får nog inte.
Citera
2009-05-29, 11:26
Medlem
Kläppskogs avatar
Såg avsnittet på nätet nu, och det känns ganska uppenbart att polacken är idioten. Servitutet, som han själv påstår sig ha utformat, var solklart.
Varför köper man ett hus där det inte finns en vettig väg in på gården? Är det inte lämpligt att man redan innan affären är igenom förhandlar med grannen om möjligheten att köpa till mark?
Tv3 visade inte hur hela polackens tomt såg ut, fanns det verkligen ingen annan infart?
Citera
2009-05-29, 11:27
Medlem
SweetAsss avatar
Har inte så mycket att skriva mer än :

Hahahaha vad jag och min kille garvade igår. Dom höll ju på och tjaffsade med varandra som småbarn. TVÅ VUXNA män!

Så synd att det var sista för säsongen. Det var en relativt tråkig säsong denna gång. Jag hoppas på lite mer "riv" i kommande.
Citera
2009-05-29, 11:59
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Såg avsnittet på nätet nu, och det känns ganska uppenbart att polacken är idioten. Servitutet, som han själv påstår sig ha utformat, var solklart.
Varför köper man ett hus där det inte finns en vettig väg in på gården? Är det inte lämpligt att man redan innan affären är igenom förhandlar med grannen om möjligheten att köpa till mark?
Tv3 visade inte hur hela polackens tomt såg ut, fanns det verkligen ingen annan infart?
Trust me.Hockeyfrillan är inte idioten här. Och ja, det är den enda infarten han har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in