2006-08-25, 16:17
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Har en fråga: Om man köper frön, säljs de speciellt så att man inte får några honor? Hade varit bra annars ifall man kunde ha både hanar och honor så att man kan fortsätta odlingen utan att behöva köpa nya frön.
Det finns sk feminiserade frön, dessa ger endast honor. Dessa är dock mycket dyrare än vanliga frön. Vanliga frön ger 50/50 hane/hona. Det är honorna som ger den stora skörden.
Citera
2006-08-27, 14:07
Medlem
Midnights avatar
Angående lampor och belysning

Att en vanlig 60w lampa inte fungerar har jag förstått, men det finns ju 60w "odlar lampor" som pruducerar mer ljus d.v.s. som är till för att odla växter,

Enligt förpackningen "Ideal for highlighting plants and flowers"

Fungerar det med en sådan lampa eller tillexempel att man använder två? vi säger att utrymmet som ska lysas upp är 50x50 cm?

Vad tror/säger FB:s expertpanel?
Citera
2006-08-28, 22:42
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Att en vanlig 60w lampa inte fungerar har jag förstått, men det finns ju 60w "odlar lampor" som pruducerar mer ljus d.v.s. som är till för att odla växter,

Fungerar det med en sådan lampa eller tillexempel att man använder två? vi säger att utrymmet som ska lysas upp är 50x50 cm?

Det var som fan, att man blev tvungen att ställa frågan på ett annat forum och nu svara på sin egen fråga

Det kommer eventuellt att gå att få upp en planta med ovanstående lampa men det kommer inte att bli något bra resultat, om man inte vill köpa "riktiga" odlar lampor som är lite dyrare så ska man hellre använda ett gäng 20w LE lampor som kostar ca 50 st på ikea...

EDIT: En st 200w LE lampa är beställd
Citera
2006-08-29, 12:45
Bannlyst
Citat:

Menar du HPS-lampor?
Citera
2006-08-29, 12:54
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Menar du HPS-lampor?

Nix, det är en helt vanlig odlar lampa på 60w... den ger bättre ljus och mindre värme än en vanlig 60w lampa...

Finns det 60w hps lampor? hursomhelst jag har beställt en 200w LE så den duger iaf
Citera
2006-08-29, 15:27
Medlem
jag har en fråga om mina 15 watts LE lampor. efter typ 1-2 min så blir dom skit varma:S varför är det så, trodde att dom inte ska bli varma. det stog på paketet också nått med 2700 K warm white, kan det ha nått med värmen att göra?:s
Citera
2006-08-29, 16:57
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
hursomhelst jag har beställt en 200w LE så den duger iaf
Tänk på att det är olika Le-lampor för vegg och blom om du ska få en bra start för plantorna.
Citera
2006-08-29, 17:45
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Tänk på att det är olika Le-lampor för vegg och blom om du ska få en bra start för plantorna.

Japp, det har jag fått förklarat för mig, det ska vara såhär, att:

För det första, de som byter lampor mellan vegg och blom är de lite mer seriösa odlarna, man måste absolut inte göra det,

ska man köra med samma lampa raktigenom plantans livscykel så bör man använda en med ett blå/vit ljus spectrum...

Så här fungerar det:
en vit/blå lampa som är kalla färger lämpar sig bäst för vegg stadiet och gör växterna mer buskigare, medan den röd/orange som är varma färger och ger lite mer ljus ger en mer optimal skörd när man ska sätta växten i blom...

Själv beställde jag den vit/blå lampan, jag har inte bestämt ännu om jag ska köpa den andra också, jag säger ja men min plånbok tycker att det är överdrivet... så tanken är att jag ska se hur sugen jag blir när växten har tagit sig.... (Jag gillar att vara lite nördig så risken är stor att jag köper den andra också, men vi får se)
Citera
2006-08-29, 21:33
Medlem
Midnights avatar
EDIT: Inlägget raderat...

Tack till personen som pm:ade mig

jag tänkte inte så långt... man blir lite för ivrig ibland ;P

P.s. en moderator kan radera denna post då den bara tar upp onödig plats i denna tråd...
Citera
2006-08-30, 21:43
Medlem
Avva66s avatar
Vattenkurering

Här är ett litet tips på kurering.

http://www.swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29113&hig hlight=vattenkurering

Jag provade detta, och det funkade alldeles lysande, fördelen är att man kan gödsla ända till skörd utan att få dålig smak på gräset.
Citera
2006-08-31, 11:50
Bannlyst
Citat:
Nix, det är en helt vanlig odlar lampa på 60w... den ger bättre ljus och mindre värme än en vanlig 60w lampa...

Finns det 60w hps lampor? hursomhelst jag har beställt en 200w LE så den duger iaf

Jag vet faktiskt inte. Anledningen till att jag frågar är för att jag själv tänkte starta en odling i liten skala för eget bruk. 4-5 plantor. Jag har införskaffat 10 st. feminiserade Shamanfrön (dutch passion) ca 87% sativa och 13% indica. Så nu ska jag köpa attiraljer till odlingen och undrade vad jag ska införskaffa för slags lampor. Vad jag vet så är HPS-lampor svindyra. Men det ska väl lösa sig på nåt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66

Intressant!! Berätta mer?
Citera
2006-08-31, 14:44
Medlem
CpGurrAs avatar
My green friends!

http://www.putfile.com/pic.php?img=3292771

http://www.putfile.com/pic.php?img=3292759

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto