2006-11-19, 21:24
Medlem
Bäng Ulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Var kan man köpa lämpliga lampor för inomhusbruk? Vilka lampor e att rekomendera?

Clas olsson har LE lampor. HPS är ju det bästa men blir varmare !

LE i veggfasen och HPS i blom =

EDIT : Lägger till www.hydrogarden.se och http://www.swedish-growsystems.se/main.html
Citera
2006-11-19, 21:28
Medlem
DrGreenthumbs avatar
MH sen HPS funkar även fint..

eller varför itne köra HPS hela vägen!
Citera
2006-11-19, 21:29
Medlem
Bäng Ulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
MH sen HPS funkar även fint..

eller varför itne köra HPS hela vägen!

HPS ger inte det bästa ljuset plantan vill ha i vegg men funkar givetvis utmärkt
Citera
2006-11-19, 21:35
Medlem
Har läst nånstans att det finns en lysrörs lampa som heter "Fleur" eller nåt liknande som tydligen ska ha både rött och blått ljus-kan det stämma?

Har någon erfarenhet av denna?

Ska väl vara lite dyrare,men skulle väl vara värt pengarna i så fall....
Citera
2006-11-19, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bäng Ulf
HPS ger inte det bästa ljuset plantan vill ha i vegg men funkar givetvis utmärkt
Sylvana grolux med fullspektra(brett iaf..) är en helt användbar hps till både vegg och blom. Använder sån själv i blomkammaren men det händer att de får vegga en stund där inne med, händer mycket mer under den än under min blå 125w le i veggkammaren..
Citera
2006-11-19, 21:43
Medlem
Bäng Ulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Sylvana grolux med fullspektra(brett iaf..) är en helt användbar hps till både vegg och blom. Använder sån själv i blomkammaren men det händer att de får vegga en stund där inne med, händer mycket mer under den än under min blå 125w le i veggkammaren..

Ja men hur många watt ligger din HPS på då? tror ju 400 watts LE ger bättre resultat i vegg än 400 watts HPS?
Citera
2006-11-19, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ja men hur många watt ligger din HPS på då? tror ju 400 watts LE ger bättre resultat i vegg än 400 watts HPS?
Gissar du menar 400 vs 125. Annars tvivlar jag på att 400w le ger mer i vegg än 400w hps, mh är det optimala för hemmaodlaren i vegg men le "duger"..

Min är på 400w.
Citera
2006-11-19, 21:54
Medlem
Bäng Ulfs avatar
Citat:
Gissar du menar 400 vs 125. Annars tvivlar jag på att 400w le ger mer i vegg än 400w hps, mh är det optimala för hemmaodlaren i vegg men le "duger"..

Min är på 400w.

Nej jag menade att det inte var så konstigt att det hände mer under 400w hpsen än 125w LEen. LE kan du ju ha närmare så plantorna växer på bredden mer och slipper stretcha.

MH verkar spännande har ej sett så mkt om dom på swecan, vet du vart man kan läsa mer om dom ?
Citera
2006-11-19, 22:01
Bannlyst
Citat:
Nej jag menade att det inte var så konstigt att det hände mer under 400w hpsen än 125w LEen. LE kan du ju ha närmare så plantorna växer på bredden mer och slipper stretcha.

MH verkar spännande har ej sett så mkt om dom på swecan, vet du vart man kan läsa mer om dom ?
Jodå, kolla swecans artiklar så finns det kompletta ljusguider där. Annars finns det ett helt sortiment från 250-600w mh att beställa i länken till swegrow du postade, man kör dem i samma ballast som en hps varför det är enkelt att byta endast bulben när man växlar till 12/12. Jag har dock valt att ha två separata kammare och veggkammaren är inrymd under diskbänken utan fläktar, då funkar 125w le(köpt på swegrow) ypperligt. Eftersom jag håller på att förfinar mina kunskaper i scrog veggar jag dem lite längre och vill ha dem låga och buskiga, dvs en något långsam vegg.
Citera
2006-11-19, 22:04
Medlem
Bäng Ulfs avatar
Citat:
Jodå, kolla swecans artiklar så finns det kompletta ljusguider där. Annars finns det ett helt sortiment från 250-600w mh att beställa i länken till swegrow du postade, man kör dem i samma ballast som en hps varför det är enkelt att byta endast bulben när man växlar till 12/12. Jag har dock valt att ha två separata kammare och veggkammaren är inrymd under diskbänken utan fläktar, då funkar 125w le(köpt på swegrow) ypperligt. Eftersom jag håller på att förfinar mina kunskaper i scrog veggar jag dem lite längre och vill ha dem låga och buskiga, dvs en något långsam vegg.

Okej får kolla igen då ! Du kör scrog alltså, finns det några nackdelar med det ? Verkar ju vara det bästa.
Citera
2006-11-19, 22:06
Medlem
ramzis avatar
nybörjar odling

okey. det är så att ja ska köpa ett par frön vad för några har ja inte bestämt än. men i vilket fall som helst så ska ja odla dom utomhus och har några frågor....
1.skall ja lägga fröna i en torvkruka först för att låta dom gro eller bara lägga ner dom i jorden direkt ?
2.hur långt ner skall fröna ligga i jorden
3.hur torkar dom ute i naturen. måste ja fixa det själv eller?

kanske någon dum fråga men den som inte frågar får inget veta...
Citera
2006-11-19, 22:07
Medlem
Bäng Ulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramzi
okey. det är så att ja ska köpa ett par frön vad för några har ja inte bestämt än. men i vilket fall som helst så ska ja odla dom utomhus och har några frågor....
1.skall ja lägga fröna i en torvkruka först för att låta dom gro eller bara lägga ner dom i jorden direkt ?
2.hur långt ner skall fröna ligga i jorden
3.hur torkar dom ute i naturen. måste ja fixa det själv eller?

kanske någon dum fråga men den som inte frågar får inget veta...

Du måste helst vegga dom inomhus eller i mini växthus om du vill att dom ska överleva. Torka måste du ficksa själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in