2007-09-25, 16:31
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Att JetPak inte är så borde du nästan veta
Varför borde jag nästan veta det?
Citera
2007-09-25, 17:49
Medlem
Koffe1010s avatar
Citat:

Jag känner/har kännt folk som ägt privata JetPak-bilar, så ifall dom inte har det systemet nåmera så har dom ändrat det sen i somras
Citera
2007-09-25, 18:09
Medlem
Kunglouies avatar
En till fråga:

Någon speciell erfarenhet för att få anställning?

Jag har körkort B, haft det i knappt 3år.

Är intresserad av budbilsjobb, men troligen är det inget bristyrke? Vill gärna få reda på hur ni som är anställda har gått tillväga för att få ett budbilsjobb.
Citera
2007-09-25, 19:06
Medlem
a4swes avatar
Citat:

Jetpak är visst 'så'.
Jag jobbar mycket nära Jetpak och dessa köper sin bil (alltså är någon underlig form av egenföretagare).
Andra kommentarer om Jetpak är väl att de jobbar ganska normala tider och får mellan 100 och 200 kr per stopp beroende på olika faktorer.
Jetpak har också krav om att man måste ha haft kortet i ett visst antal år och vad jag vill minnas så är 3 år för lite.
Citera
2007-09-25, 19:41
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Varför borde jag nästan veta det?

Sorry, blandade ihop ditt nick (skiljer 2 bokstäver) med en annan kille som kört Jetpak i snart 1 år
Citera
2007-09-25, 20:04
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Sorry, blandade ihop ditt nick (skiljer 2 bokstäver) med en annan kille som kört Jetpak i snart 1 år
Aha..hehe. Men på DHL så äger inte chaufförerna sina bilar då? eller? Är det så med alla budföretag nuförtiden eller?
Citera
2007-09-25, 21:02
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Aha..hehe. Men på DHL så äger inte chaufförerna sina bilar då? eller? Är det så med alla budföretag nuförtiden eller?

Du blandar nog ihop ett par olika begrepp: DHL, TNT, Schenker m.fl. är i många fall leverantörer av in-systemlösningar. Det de ofta erbjuder egentligen är inte körningar utan trygghet och enkelhet för avsändare/mottagare att skicka försändelser inom ett och samma system. Själva körningen sköts av åkerier av varierande storlek, det är dessa som anställer chaufförerna och dessa som står för bilarna. Du ska inte ringa "DHL" utan du ska ringa "Bosses storåkeri AB" som har kontrakt med DHL. Börja kolla under åkerier i telekatalogen så är du en bit på väg.
Citera
2007-10-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Jetpak är visst 'så'.
Jag jobbar mycket nära Jetpak och dessa köper sin bil (alltså är någon underlig form av egenföretagare).
Andra kommentarer om Jetpak är väl att de jobbar ganska normala tider och får mellan 100 och 200 kr per stopp beroende på olika faktorer.
Jetpak har också krav om att man måste ha haft kortet i ett visst antal år och vad jag vill minnas så är 3 år för lite.

FEL FEL FEL

Jetpak äger sina bilar, Jetpak jobbar normala tider, får timlön, det är inget krav på hur länge man skall ha haft körkort.
Citera
2007-10-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Du blandar nog ihop ett par olika begrepp: DHL, TNT, Schenker m.fl. är i många fall leverantörer av in-systemlösningar. Det de ofta erbjuder egentligen är inte körningar utan trygghet och enkelhet för avsändare/mottagare att skicka försändelser inom ett och samma system. Själva körningen sköts av åkerier av varierande storlek, det är dessa som anställer chaufförerna och dessa som står för bilarna. Du ska inte ringa "DHL" utan du ska ringa "Bosses storåkeri AB" som har kontrakt med DHL. Börja kolla under åkerier i telekatalogen så är du en bit på väg.

Rätt.
Citera
2007-10-16, 23:11
Medlem
Turbotjejens avatar
Citat:
Stämmer det att man måste köpa en egen budbil om man vill jobba på TNT, Nordic Express, Jetpak osv? Min kompis ringde idag till några av dessa för att fråga om jobb och fick de svaren.

Vad är för/nackdelar med det?

Vilka budfirmor har det INTE på det viset?
Jobbar du på tex Poståkeriet kör du deras bilar.
Citera
2007-10-17, 00:10
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strybert
FEL FEL FEL

Jetpak äger sina bilar, Jetpak jobbar normala tider, får timlön, det är inget krav på hur länge man skall ha haft körkort.

FEL FEL FEL.

Som sagt, jag jobbar nära Jetpak (så nära att det händer att jag i telefon i kontakt med andra företag hävdar att jag jobbar på Jetkpak).
Jetpak-chaufförer får betalt per körning och de är 'egna'.
Meränkörkortskravet är jag inte jättehundra på men nära på.
Citera
2007-10-17, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kunglouie
Någon speciell erfarenhet för att få anställning?
Inte nödvändigtvis. Gymnasiekompetens och då framförallt en 3-årig transportutbildning eller motsvarande är såklart meriterande.

Citat:
Jag har körkort B, haft det i knappt 3år.
Kraven för hur länge man ska ha haft körkortet är oftast slöddriga och brukar inte ha så mycket inverkan. Är du en lämplig person för jobbet så bryr sig åkeriet sällan om hur länge du har haft kortet. Dock inte sagt att det inte är bra ifall du har haft det åtminstone något år.

Citat:
Är intresserad av budbilsjobb, men troligen är det inget bristyrke? Vill gärna få reda på hur ni som är anställda har gått tillväga för att få ett budbilsjobb.
Typiskt exempel på ett yrke där det flitigt rekryteras inom företaget. Många som kör budbil har tidigare jobbat som terminalarbetare. Jag jobbar för närvarande på schenker och här brukar det annonseras ut lediga budbilsjobb på anslagstavlan två, tre gånger per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in