2009-08-11, 22:43
Medlem
Intressant tråd. Finns det något mer att säga?

BUMP
Citera
2009-08-18, 11:31
Medlem
Är det svårt att köra större lätt lastbil utan nån större erfarenhet av större fordon. Var inne på intervju som chaufför och jag hade tänkt mig en vanlig skåpbil men när jag fick se lastbilen blev jag lite rädd.

Det var en VW Transporter med ett sånt där stort fyrkantigt lastskåp, och det var tydigen en del trånga ställen man skulle backa på, är lite nervös inför detta.

Tips?
Senast redigerad av Wooblu 2009-08-18 kl. 11:39.
Citera
2009-08-20, 18:44
Medlem
schweden2s avatar
Vilket företag ger alltså mest möda för jobbet? (pengar) och hur fan söker man?

Tack på förhand
Citera
2009-09-07, 18:49
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexito
Tror iofs inte på killen. Hur kan man jobba 205 timmar och enbart få ut 14.800? Bring ingår väl i transportbranschen? Dvs 114kr/h.

Jobbat i snitt 175h senaste 6 månaderna. Aldrig fått ut under 22k.
Dock har jag fast körlista, typ 15-20 stopp om dagen.

Men 205h och 14.800 spänn... om det stämmer, kan jag verkligen förstå varför varenda jävel i en Bring bil (som man ser runt varje hörn) är svart.

Edit: en fråga till någon som kör/känner någon som kör ASA sjukvårdstransporterna. kör de skift där eller? dvs jour om nätterna? blod och organ måste ju fram akut om nätter också... sitter de som kör bilarna hemma och glor på tv och väntar på larm isf och får timlön?

rullande natt/helgschema bland bilarna. Organ körs i huvudsak av OFO (Organisationen För Organdonation i Mellansverige) -bilarna 2 st och de turas om att ha ständig jour. lönen är per jobb även där.
Citera
2009-09-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Att JetPak inte är så borde du nästan veta

Hahaha
Citera
2009-10-05, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexito
Edit: en fråga till någon som kör/känner någon som kör ASA sjukvårdstransporterna. kör de skift där eller? dvs jour om nätterna? blod och organ måste ju fram akut om nätter också... sitter de som kör bilarna hemma och glor på tv och väntar på larm isf och får timlön?

Ej ASA men ett annat företag med liknande kontrakt inom sjukvården; Jour från det att kontorets kundtjänst stänger för dagen tills det öppnar nästa morgon. Ja man sitter hemma och degar, du får ingen lön utan provision på det du kör plus jourersättning. Vissa veckor kan man tjäna sjukt bra pengar och andra nästan ingenting - Beror helt på om det finns jobb.
Citera
2009-10-09, 14:14
Medlem
LasseKongoos avatar
Jag har en fundering kring budbilsjobb hos DHL, Jetpak osv,
Utgår man alltid från ett lokalt kontor varje morgon eller kan man påbörja en körning redan hemifrån?
Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle vilja jobba inom budbilsyrket men jag bor på en mindre ort med ca 5 mil till närmaste DHL, Jetpak och undrar därför ifall det kan fungera ändå, alltså att man vet dagen innan vilket gods man ska köra dagen efter så att man kan starta direkt hemifrån?

Hur funkar detta egentligen, nån som vet?
Citera
2009-10-09, 14:47
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Jag har en fundering kring budbilsjobb hos DHL, Jetpak osv,
Utgår man alltid från ett lokalt kontor varje morgon eller kan man påbörja en körning redan hemifrån?
Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle vilja jobba inom budbilsyrket men jag bor på en mindre ort med ca 5 mil till närmaste DHL, Jetpak och undrar därför ifall det kan fungera ändå, alltså att man vet dagen innan vilket gods man ska köra dagen efter så att man kan starta direkt hemifrån?

Hur funkar detta egentligen, nån som vet?

Du hämtar paket på en terminal på morgonen, om du nu inte bara kör upphämtning, men det vore rätt oekonomiskt så räkna med att hämta paket på terminalen.
Citera
2009-10-09, 15:15
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Du hämtar paket på en terminal på morgonen, om du nu inte bara kör upphämtning, men det vore rätt oekonomiskt så räkna med att hämta paket på terminalen.

Ok, då vet jag. När börjar en arbetsdag vanligtvis som budbilsförare, är det typ vid 07.00 - 16.00 eller?

Och hur långt iväg kan man få körningar, har man ett speciellt "område" som man alltid kör eller kan det bli olika från dag till dag?
Citera
2009-10-10, 14:44
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillo
Är anställd på DHL å kan nog svara på dom flesta frågorna.

Man jobbar mellan 6-7 till 16.00 normalt. Stopp kan vara allt från 10 till 100, beroende om du kör ute till bönder, eller mitt i centrum.
Inga truckar eller dylikt, du får inte så pass tunga/stora paket, iallafall inte på DHL har jag aldrig varit med om detta.

Angående kollektivantal så har inte DHL det, tror jag inte. Tjänar 110kr +- / timme + ob.
Kör en Mercedes minibuss, diesel
Man brukar ta den bil som är ledig.
Just nu är alla bilar samma, dock fanns de skräpigare innan men nu är allt bytt.

Paketen blir scannade på terminalen innan dom åker in i din bil. Du kör ut o lämnar, o får påskrift. Så kör du vidare.

Angående utseende & outfit så får man alltid köra med företagets kläder samt va relativt fräsch. Är man dock någorlunda normal så är de lugnt.

Enbart leveranser på rutten. Dom som plockar upp är andra bilar.

Tillsist så kan jag inte svara på det, då jag är en terminalarbetare som jobbar med att hjälpa budförarna innan och efter leveranser. Typ scanna paket, osv osv.

Men det verkar schysst, speciellt om man kör i små byar/samhällen. Då är det soft!

Är det verkligen så hos DHL, alltså att det bara är leveranser på rutten och inga hämtningar alls?
Jag är på väg att söka ett budbilsjobb och skulle gärna hellre köra upphämtningar istället för leveranser.

Är det nån som hur detta skiljer sig mellan dom olika och hos vem ska man söka ifall man helst vill har ett budbilsjobb med upphämtningar i första hand?
Citera
2009-10-11, 17:27
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseKongoo
Är det verkligen så hos DHL, alltså att det bara är leveranser på rutten och inga hämtningar alls?
Jag är på väg att söka ett budbilsjobb och skulle gärna hellre köra upphämtningar istället för leveranser.

Är det nån som hur detta skiljer sig mellan dom olika och hos vem ska man söka ifall man helst vill har ett budbilsjobb med upphämtningar i första hand?

Till och börja med får du lära dig att skilja på budbilsjobb och att köra distribution där det senare är vad DHL pysslar med.
Inom distributionsbranschen är det vanligast förekommande: fast månadslön, fasta distrikt och både leveranser och inhämtningar med tonvikt på det förstnämnda. Du vill, om jag läst rätt mellan raderna, glida ut från där du bor och bara hämta gods som företag ska skicka för att på eftermiddagen lämna av allt på en terminal? Det kan jag nog säga inte förekommer, inte dagligdags iaf för leveranserna är klart dominerande. Det kanske finns ett fåtal bilar som rullar så mellan alla distrikt men då åker de säkert och tömmer vid terminalen mer än en gång.
Citera
2009-10-11, 19:26
Medlem
LasseKongoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Till och börja med får du lära dig att skilja på budbilsjobb och att köra distribution där det senare är vad DHL pysslar med.
Inom distributionsbranschen är det vanligast förekommande: fast månadslön, fasta distrikt och både leveranser och inhämtningar med tonvikt på det förstnämnda. Du vill, om jag läst rätt mellan raderna, glida ut från där du bor och bara hämta gods som företag ska skicka för att på eftermiddagen lämna av allt på en terminal? Det kan jag nog säga inte förekommer, inte dagligdags iaf för leveranserna är klart dominerande. Det kanske finns ett fåtal bilar som rullar så mellan alla distrikt men då åker de säkert och tömmer vid terminalen mer än en gång.

Ok, tack för infon och rättelsen. Köra distribution är givetvis det jag menar och vill jobba inom. Har bara kontaktat Schenker än sålänge men ska anmäla intresse hos DHL också tänkte jag.

Jobbar du på DHL och isåfall, vet du hur det funkar vid terminalerna och om chaufförerna själva lastar sitt gods eller om det finns speciell personal som gör detta?

Hur stor radie kan ett fast distrikt ligga på i genomsnitt i mil räknat?

Och är det nån skillnad på kurir & chaufför?
Senast redigerad av LasseKongoo 2009-10-11 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in