2007-09-24, 19:58
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Ni budförare (endast b-korts förare med lätt lastbil, helst i malmötrakten dock inget måste) som jobbar på:

* DHL
* Jetpak
* Nordic Express
* TNT

Jag har lite frågor till er. Är svaren hemliga eller ni inte vill svara så är det ok. Ni får formulera er hur ni vill. Nu till frågorna:

* Vilka arbetstider har ni?
* Hur många stopp har ni på er rutt per dag, på ett ungefär? (Behövs inga exakt siffror)
* Har ni säckakärra/handtruck för kortare transsport av tyngre paket/pallar?
* Har ni kollektivavtal? Om ja, vad ligger lönen på innan skatt?
* Vad har ni för bil i tjänsten?
* Har ni alltid samma bil eller skiftar ni bil med varandra lite då och då?
* Har alla samma typ av bil eller har ni både nyare och äldre bilar samt bilar av andra märken?
* Använder ni någon typ av handdator för att scanna paket och eventuellt få underskrift för mottaget paket?
* Om ja till ovanstående, behöver ni knappa in något själva på denna handdatorn eller räcker det med att scanna streckkoden för att få upp all info i rutan?
* Hur många av er använder denna handdatorn: http://www.drsystemsinc.com/hh_site/...c/Intermec.BMP (eller någon liknande modell från tillverkaren "Intermec")
* Har ni strikta klädregler samt hur frisyr och mustach och likande får se ut?
* Har ni paketupphämtningar på er rutt med eller enbart leveranser?
* Vad tycker ni om ert jobb? Är det bra?
* För och nackdelar?

Som sagt, skriv om ni vill, annars skit i det. tycker bara det kunde vara intressant att veta hur bra de olika budfirmorna är.
Citera
2007-09-24, 20:07
Medlem
Packans avatar
Gällande klädkoder så är UPS dom mest strikta/extrema.

Det är olika gällande hämtningar och leveranser.

Endel körningar kan se ut som följer;

Du åker runt i en stad och hämtar paket på företag (som dom själv packat), och som ska iväg med ex. flyg.
När du hämtat på dina ställen, åker du till flygplatsen/terminalen och lossar.

Detta får du räkna med om du kör för UPS. TEX så har DHL mest leveranser på budbilarna. Undantag förekommer givetvis.

Där börjar du på morgonen med att lasta gods som kommit under natten. Du har ofta ett eget distrikt, med varierande antal stopp. Det blir ganska många på en budbil. Då alla små paket och dokumentleveranser går på budbil.

Kör du en lätt lastbil med bakgavellift kommer du även få köra lättare pallar. Då har du givetvis en palldragare på bilen. Säckkärra är även en fördel, om du ska lossa större mängder paket hos någon. Mycket smidigt om du behöver åka hiss.

Alla seriösa åkerier kör med transports avtal, där har du runt 105:-/timmen i ingångslön.
Arbetstider går inte att svara på, då det varierar beroende på vad du kör.
Citera
2007-09-24, 20:14
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
Gällande klädkoder så är UPS dom mest strikta/extrema.

Det är olika gällande hämtningar och leveranser.

Endel körningar kan se ut som följer;

Du åker runt i en stad och hämtar paket på företag (som dom själv packat), och som ska iväg med ex. flyg.
När du hämtat på dina ställen, åker du till flygplatsen/terminalen och lossar.

Detta får du räkna med om du kör för UPS. TEX så har DHL mest leveranser på budbilarna. Undantag förekommer givetvis.

Där börjar du på morgonen med att lasta gods som kommit under natten. Du har ofta ett eget distrikt, med varierande antal stopp. Det blir ganska många på en budbil. Då alla små paket och dokumentleveranser går på budbil.

Kör du en lätt lastbil med bakgavellift kommer du även få köra lättare pallar. Då har du givetvis en palldragare på bilen. Säckkärra är även en fördel, om du ska lossa större mängder paket hos någon. Mycket smidigt om du behöver åka hiss.

Alla seriösa åkerier kör med transports avtal, där har du runt 105:-/timmen i ingångslön.
Arbetstider går inte att svara på, då det varierar beroende på vad du kör.

Jag glömde givetvis ställa fråga om man lastar bilen själv på morgonen eller om den blir lastad åt en. Och så undrar jag om man har bilen med hem sedan eller om den lämnas av på arbetet. Har sett att vissa har såna hemma.

105kr/h, mycket blir det i månaden? Blir det runt 20500kr eller så? Har för mig att jag hört något sådant?

Är det mer/mindre stressigt att köra B-kortsbil med bakgavellift? Har B-kortsbilarna mer än 65 stopp per dag tror du?

Jobbar du själv på någon budfirma?

Hur fungerar det med handdatorerna?
Citera
2007-09-24, 20:25
Medlem
Zinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
105kr/h, mycket blir det i månaden? Blir det runt 20500kr eller så? Har för mig att jag hört något sådant?

Vet inte hur mycket de jobbar men jobbar du 4st 40timmars veckor på en månad blir det ju 16800 :S
Citera
2007-09-24, 20:28
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Vet inte hur mycket de jobbar men jobbar du 4st 40timmars veckor på en månad blir det ju 16800 :S
16800? :S Jag hörde att UPS hade det som ingångslön, är de de enda som har den lönen?
Citera
2007-09-24, 22:35
Medlem
Daineas avatar
Har inte arbetat som chaufför men som transportkoordinator för TNT, det var dock några år sedan så allt jag skriver är med reservation för ändringar efter att jag slutade.

Citat:
* Hur många stopp har ni på er rutt per dag, på ett ungefär? (Behövs inga exakt siffror)

Det varierade fruktansvärt mycket; de som körde i kranskommunerna hade kanske 40-45 stopp medans innerstadschaufförerna kunde ha 60-65 (kunder that is; de fysiska stoppen var betydligt färre eftersom flera kunder låg på adresser precis angränsande)

Citat:

Pallar kördes på lastbil (de använde handtruckar), en del b-chaufförer använde säckkärror, mestadels de som körde i industriområdena där paket kring 10-30 kg kunde förekomma men de allra flesta försändelser var betydligt lättare.

Citat:

Betalning utgick per stopp, lönen chauffören fick varierade. Utkörningen sköttes av inhyrda åkerier och inte direkt av TNT, därför fick de som var enbilsåkare fullt belopp medans de som var anställda av ett inhyrt åkeri fick en mindre del av beloppet och åkaren behöll en del.

Citat:

De vanligaste var Vito, Transporter och HiAce.

Citat:

Inom ett åkeri kunde det förekomma om en bil var indisponibel men oftast hade var chaufför en bil tilldelad (och om det var en enbilsåkare hade han/hon bara en bil)

Citat:
* Har alla samma typ av bil eller har ni både nyare och äldre bilar samt bilar av andra märken?

De flesta var relativt nya och av de märken jag nämnde ovan. Enda kravet var att de som inte var inhyrda för att ex täcka upp för en sjukfrånvaro (dvs de som körde på mer permanent basis) skulle ha vit grundfärg och helbilsmålning av logon på sidorna.

Citat:
* Använder ni någon typ av handdator för att scanna paket och eventuellt få underskrift för mottaget paket?

På min tid användes fysiskt papper.

Citat:

Inte för mustasch eller frisyrer men det fanns uniformskrav på de som körde fast (svarta byxor med logga på ena bakfickan i orange, svart bälte med relieftryck, orange pikétröja med logo i svart på bröstficka, svart/orange långärmad tröja med logo på halsen).

Citat:

Alla chaufförer hade såväl upphämtning som leverans.

Citat:

De flesta trivdes väldigt bra, vi hade till och med ett par enbilsåkare som fick anställning på andra poster i företaget (CS) och senare återgick till att köra igen...
Citera
2007-09-25, 00:41
Medlem
krillos avatar
Citat:

* Vilka arbetstider har ni?
* Om ja till ovanstående, behöver ni knappa in något själva på denna handdatorn eller räcker det med att scanna streckkoden för att få upp all info i rutan?
* Hur många av er använder denna handdatorn: http://www.drsystemsinc.com/hh_site/...c/Intermec.BMP (eller någon liknande modell från tillverkaren "Intermec")
* För och nackdelar?
.

Är anställd på DHL å kan nog svara på dom flesta frågorna.

Man jobbar mellan 6-7 till 16.00 normalt. Stopp kan vara allt från 10 till 100, beroende om du kör ute till bönder, eller mitt i centrum.
Inga truckar eller dylikt, du får inte så pass tunga/stora paket, iallafall inte på DHL har jag aldrig varit med om detta.

Angående kollektivantal så har inte DHL det, tror jag inte. Tjänar 110kr +- / timme + ob.
Kör en Mercedes minibuss, diesel
Man brukar ta den bil som är ledig.
Just nu är alla bilar samma, dock fanns de skräpigare innan men nu är allt bytt.

Paketen blir scannade på terminalen innan dom åker in i din bil. Du kör ut o lämnar, o får påskrift. Så kör du vidare.

Angående utseende & outfit så får man alltid köra med företagets kläder samt va relativt fräsch. Är man dock någorlunda normal så är de lugnt.

Enbart leveranser på rutten. Dom som plockar upp är andra bilar.

Tillsist så kan jag inte svara på det, då jag är en terminalarbetare som jobbar med att hjälpa budförarna innan och efter leveranser. Typ scanna paket, osv osv.

Men det verkar schysst, speciellt om man kör i små byar/samhällen. Då är det soft!
Citera
2007-09-25, 09:56
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillo
Är anställd på DHL å kan nog svara på dom flesta frågorna.

Man jobbar mellan 6-7 till 16.00 normalt. Stopp kan vara allt från 10 till 100, beroende om du kör ute till bönder, eller mitt i centrum.
Inga truckar eller dylikt, du får inte så pass tunga/stora paket, iallafall inte på DHL har jag aldrig varit med om detta.

Angående kollektivantal så har inte DHL det, tror jag inte. Tjänar 110kr +- / timme + ob.
Kör en Mercedes minibuss, diesel
Man brukar ta den bil som är ledig.
Just nu är alla bilar samma, dock fanns de skräpigare innan men nu är allt bytt.

Paketen blir scannade på terminalen innan dom åker in i din bil. Du kör ut o lämnar, o får påskrift. Så kör du vidare.

Angående utseende & outfit så får man alltid köra med företagets kläder samt va relativt fräsch. Är man dock någorlunda normal så är de lugnt.

Enbart leveranser på rutten. Dom som plockar upp är andra bilar.

Tillsist så kan jag inte svara på det, då jag är en terminalarbetare som jobbar med att hjälpa budförarna innan och efter leveranser. Typ scanna paket, osv osv.

Men det verkar schysst, speciellt om man kör i små byar/samhällen. Då är det soft!

Nu är jag kass på matte men vad blir 110kr/h i månadslön före skatt? När du säger skräpigare bilar? Är det då kanske en merca av något äldre modell eller är det något skruttibangbang-liknande härk som knappt går att köra med?

Kan DHL erbjuda uppgradering till C-kort inom förtetaget?
Citera
2007-09-25, 13:43
Medlem
110kr i timman, och på en vanlig heltidsmånad ligger på cirkus 160 timmar, dvs
110 * 160 = 17600
och efter skatt =
17600 - (0.33 * 17600) = 11792
Citera
2007-09-25, 14:12
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sird
110kr i timman, och på en vanlig heltidsmånad ligger på cirkus 160 timmar, dvs
110 * 160 = 17600
och efter skatt =
17600 - (0.33 * 17600) = 11792
Är det bara UPS som har 20600 i ingångslön då? Jag trodde kollektivavtalet var 20600kr? Någon som har någon länk till där man kan se vad det är för löner på olika yrken enligt kollektivavtal?
Citera
2007-09-25, 15:15
Medlem
BesserWissers avatar
Stämmer det att man måste köpa en egen budbil om man vill jobba på TNT, Nordic Express, Jetpak osv? Min kompis ringde idag till några av dessa för att fråga om jobb och fick de svaren.

Vad är för/nackdelar med det?

Vilka budfirmor har det INTE på det viset?
Citera
2007-09-25, 15:19
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Stämmer det att man måste köpa en egen budbil om man vill jobba på TNT, Nordic Express, Jetpak osv? Min kompis ringde idag till några av dessa för att fråga om jobb och fick de svaren.

Vad är för/nackdelar med det?

Vilka budfirmor har det INTE på det viset?

Att JetPak inte är så borde du nästan veta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in