Har inte arbetat som chaufför men som transportkoordinator för TNT, det var dock några år sedan så allt jag skriver är med reservation för ändringar efter att jag slutade.
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
* Hur många stopp har ni på er rutt per dag, på ett ungefär? (Behövs inga exakt siffror)
Det varierade fruktansvärt mycket; de som körde i kranskommunerna hade kanske 40-45 stopp medans innerstadschaufförerna kunde ha 60-65 (kunder that is; de fysiska stoppen var betydligt färre eftersom flera kunder låg på adresser precis angränsande)
Citat:
* Har ni säckakärra/handtruck för kortare transsport av tyngre paket/pallar?
Pallar kördes på lastbil (de använde handtruckar), en del b-chaufförer använde säckkärror, mestadels de som körde i industriområdena där paket kring 10-30 kg kunde förekomma men de allra flesta försändelser var betydligt lättare.
Citat:
* Har ni kollektivavtal? Om ja, vad ligger lönen på innan skatt?
Betalning utgick per stopp, lönen chauffören fick varierade. Utkörningen sköttes av inhyrda åkerier och inte direkt av TNT, därför fick de som var enbilsåkare fullt belopp medans de som var anställda av ett inhyrt åkeri fick en mindre del av beloppet och åkaren behöll en del.
Citat:
* Vad har ni för bil i tjänsten?
De vanligaste var Vito, Transporter och HiAce.
Citat:
* Har ni alltid samma bil eller skiftar ni bil med varandra lite då och då?
Inom ett åkeri kunde det förekomma om en bil var indisponibel men oftast hade var chaufför en bil tilldelad (och om det var en enbilsåkare hade han/hon bara en bil)
Citat:
* Har alla samma typ av bil eller har ni både nyare och äldre bilar samt bilar av andra märken?
De flesta var relativt nya och av de märken jag nämnde ovan. Enda kravet var att de som inte var inhyrda för att ex täcka upp för en sjukfrånvaro (dvs de som körde på mer permanent basis) skulle ha vit grundfärg och helbilsmålning av logon på sidorna.
Citat:
* Använder ni någon typ av handdator för att scanna paket och eventuellt få underskrift för mottaget paket?
På min tid användes fysiskt papper.
Citat:
* Har ni strikta klädregler samt hur frisyr och mustach och likande får se ut?
Inte för mustasch eller frisyrer men det fanns uniformskrav på de som körde fast (svarta byxor med logga på ena bakfickan i orange, svart bälte med relieftryck, orange pikétröja med logo i svart på bröstficka, svart/orange långärmad tröja med logo på halsen).
Citat:
* Har ni paketupphämtningar på er rutt med eller enbart leveranser?
Alla chaufförer hade såväl upphämtning som leverans.
Citat:
* Vad tycker ni om ert jobb? Är det bra?
De flesta trivdes väldigt bra, vi hade till och med ett par enbilsåkare som fick anställning på andra poster i företaget (CS) och senare återgick till att köra igen...