2009-03-27, 23:09
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brompa
Kanontips!!! Har precis fått min lön för februari som budchaffis på Bring Express i Stockholm...

40 timmar i veckan plus 45 timmar övertid gav 14.810:- innan skatt.

Jag måste döda någon!!!!!

Fan va jag skulle vilja va din åkare asså. Trogna naiva chaufförer som bara kör och kör.
Citera
2009-03-27, 23:12
Medlem
sassafrass avatar
helvete...och dessa jobba är "eftertraktade" idag? vilket U-Land vi lever i...
Citera
2009-03-27, 23:33
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
helvete...och dessa jobba är "eftertraktade" idag? vilket U-Land vi lever i...

Nja, eftertraktade och eftertraktade...
Det är väl snarare så att ungdomen har någon förskönad syn på budbilsyrket, som någon sorts glassarjobb där man glider runt och är sin egen boss.
Jag kan upplysa er om att så ej är fallet.

Om du kör på provision (som jag gjorde när det begav sig) så kan du skatta dig lycklig om du får ut 14k i månaden. Tror att min medellön låg på ~10.5k, lägsta jag fick ut var 6.5k (Januari) och som mest 17k (mycket långdistans, Arvika, Örebro, Göteborg osv). När du lyckas få en långkörning blir du glad, då dom betalar grymt bra. Men nackdelen är ju att om du (som jag en gång) får en körning klockan 15.30 till Arvika efter att ha jobbat sen 04.00 (Tidningsdistribution på Södermalm) så känns det nästan som att man vill bara gömma sig. Dock är man ju en hora, så pengarna styr. Slutade den gången med att jag kom hem vid halv tolv på natten. 04.00-23.00 i trafiken, stressad och undernärd. Det är grejer det.
Företaget jag jobbade för hade/har åtskilliga småkörningar som oftast tar mer tid än betalningen gör skäl för. Du kunde spendera 2-3 timmar på en körorder som gav dig som chaufför ~100kr. Oftast var detta någon distributionsrunda, köra utrikespost till företag och liknande.
Man kan också räkna med argt folk vart man än kommer. I din körorder kan det stå att körningen är aktuell från 12.00 till 13.00 (alltså hämta tidigast 12.00 och lämna senast 13.00) men när du är där och hämtar vid 12.10 blir du försenad då kollit inte är klart och dom blir sura för att du är för tidig, sen när du kommer till kunden 12.30 så gnäller han för att du är sen. Trafikledningen gjorde sällan något för att underlätta och kunde lätt bli irriterade om man ifrågasatte någonting.

Dock är ju inte allt negativt. Under sommaren så kan jobbet vara ganska schysst om man lyckas få några bra körningar. Bra väder, man får vara ute, kan sätta sig i en park och ta en glass. Men, sålänge du inte kör så tjänar du inte några pengar...

Detta gäller ju dock inte TNT/DHL/Schenker osv, då dessa företag mest jobbar med distribution. Man har sitt område och fast lön.
Min erfarenhet ligger i budbranchen. Skillnaden är att du inte har någon fast punkt, du vet inte vad du kommer att köra under dagen (jag har kört allt ifrån operationsverktyg till Örebro och kontorsmöbler två kvarter till kuvert upp till Borlänge för underskrift). Visst har det sin charm, men ptja... Jag stod ut i ett år, sen hittade jag nytt.
Citera
2009-03-30, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brompa
Kanontips!!! Har precis fått min lön för februari som budchaffis på Bring Express i Stockholm...

40 timmar i veckan plus 45 timmar övertid gav 14.810:- innan skatt.

Jag måste döda någon!!!!!
Vilket åkeri jobbar du för, och hur mycket får du i provision? 27%?
Jag jobbade mina första dagar på BRING Express denna veckan som precis varit.
På två dagar drog jag in ca. 6500 totalt, alltså ca 1755 till mig = ca 110kr i timmen.

Detta var dock inga bra summor, då "chefen" lovade att man i snitt kommer ligga på 3500-4000 inkört per dag ungefär.
Så det är väl inte heeelt förjävligt. I den här branchen så gäller det att ha riiiktigt bra kontakt med trafikcentralen. Prestera på topp så kommer du bli belönad, typ.

Vad kör du för bil, och är du också nyanställd = bara får skitjobb?
Min åkare har en hel del fasta jobb för tillfället, som ger en hel del...
Dessutom fick jag en egen Peugeot Boxer -08 som är riktigt fräsch!

Vore dock kul att köra själv! Köpa en VW Crafter 50 och ett kontrakt, så kan man köra själv sen. Tror man lär tjäna en hel del på det!
Frågan är bara vad allt kostar om man nu kör själv, BRING vill väl ha en utöver kontraktet antar jag...

Drömmen vore ju dock att köra blåljusbud för ASA! DET lär vara guld värt..!
Senast redigerad av PreVoiD 2009-03-30 kl. 00:42.
Citera
2009-04-03, 23:16
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreVoiD
Vilket åkeri jobbar du för, och hur mycket får du i provision? 27%?
Jag jobbade mina första dagar på BRING Express denna veckan som precis varit.
På två dagar drog jag in ca. 6500 totalt, alltså ca 1755 till mig = ca 110kr i timmen.

Detta var dock inga bra summor, då "chefen" lovade att man i snitt kommer ligga på 3500-4000 inkört per dag ungefär.
Så det är väl inte heeelt förjävligt. I den här branchen så gäller det att ha riiiktigt bra kontakt med trafikcentralen. Prestera på topp så kommer du bli belönad, typ.

Vad kör du för bil, och är du också nyanställd = bara får skitjobb?
Min åkare har en hel del fasta jobb för tillfället, som ger en hel del...
Dessutom fick jag en egen Peugeot Boxer -08 som är riktigt fräsch!

Vore dock kul att köra själv! Köpa en VW Crafter 50 och ett kontrakt, så kan man köra själv sen. Tror man lär tjäna en hel del på det!
Frågan är bara vad allt kostar om man nu kör själv, BRING vill väl ha en utöver kontraktet antar jag...

Drömmen vore ju dock att köra blåljusbud för ASA! DET lär vara guld värt..!

Varför en stor och klumpig skåpbil? Du rullar inte in mer deg med en sån jämfört med en vw transporter tex. De riktiga pengarna tjänar de lätta lastbilarna, dessutom till minst ansträngning/antal jobb.
Asa blodbilar drar heller inte in fantasisummor genom typ 3 glass-jobb per dag, de kör minst lika mkt skräp som de andra mellan blåljuskörningarna som för övrigt inte är mer än ett i veckan per bil ungefär, om inte ännu färre. De kör förvisso lägre prio SLL-jobb emellan också men du måste vara med o hugga skräpjobb hela dagarna ändå för att det ska se fint ut den 25:e.
Citera
2009-04-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Varför en stor och klumpig skåpbil? Du rullar inte in mer deg med en sån jämfört med en vw transporter tex. De riktiga pengarna tjänar de lätta lastbilarna, dessutom till minst ansträngning/antal jobb.
Asa blodbilar drar heller inte in fantasisummor genom typ 3 glass-jobb per dag, de kör minst lika mkt skräp som de andra mellan blåljuskörningarna som för övrigt inte är mer än ett i veckan per bil ungefär, om inte ännu färre. De kör förvisso lägre prio SLL-jobb emellan också men du måste vara med o hugga skräpjobb hela dagarna ändå för att det ska se fint ut den 25:e.
Jag tänkte väl på att man kan köra IKEA rundor större delen av dagarna. Det är inte många som får sådana kontrakt, men här finns möjligheten...
Hur som haver, har snackat med flera ASA-åkare och självklart har dem lika mycket skitgöra som BRING, men så är det faktiskt ett serviceyrke - och det är väl i princip det man säljer.
Citera
2009-05-03, 21:51
Medlem
Tänkte låna tråden lite igen och fråga ifall någon har arbetserfarenheter från Budbilarna.nu inom skånetrakterna?
Citera
2009-05-12, 21:53
Medlem
pumpas avatar
Glassa runt bland ADHD-chaffisar på ASA kanske inte är världens bästa jobb.

De lär ju vara det sämsta som hänt budbranchen sedan oljan brann..

Och att hoppas få köra deras blåbilar kan snart vara ett minne blott då hela den grejen ligger ute för upphandling elller nått. SÅ att nåt annat prisdumpande källarbolag kan köra det men sönderrostade skrothögar..

http://system.allego.se/common/mirro...fa24f4e&view=a
Citera
2009-05-12, 22:38
Medlem
lexitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elfride
Fan va jag skulle vilja va din åkare asså. Trogna naiva chaufförer som bara kör och kör.

Tror iofs inte på killen. Hur kan man jobba 205 timmar och enbart få ut 14.800? Bring ingår väl i transportbranschen? Dvs 114kr/h.

Jobbat i snitt 175h senaste 6 månaderna. Aldrig fått ut under 22k.
Dock har jag fast körlista, typ 15-20 stopp om dagen.

Men 205h och 14.800 spänn... om det stämmer, kan jag verkligen förstå varför varenda jävel i en Bring bil (som man ser runt varje hörn) är svart.

Edit: en fråga till någon som kör/känner någon som kör ASA sjukvårdstransporterna. kör de skift där eller? dvs jour om nätterna? blod och organ måste ju fram akut om nätter också... sitter de som kör bilarna hemma och glor på tv och väntar på larm isf och får timlön?
Senast redigerad av lexito 2009-05-12 kl. 22:48.
Citera
2009-05-12, 23:15
Medlem
lexitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpa
Glassa runt bland ADHD-chaffisar på ASA kanske inte är världens bästa jobb.

De lär ju vara det sämsta som hänt budbranchen sedan oljan brann..

Och att hoppas få köra deras blåbilar kan snart vara ett minne blott då hela den grejen ligger ute för upphandling elller nått. SÅ att nåt annat prisdumpande källarbolag kan köra det men sönderrostade skrothögar..

http://system.allego.se/common/mirro...fa24f4e&view=a

Vad för länk är det där? Förstår inte vad du ville få fram.

Btw, de har väl kört med ASA ett par år nu även fast det omförhandlats varje år. Varför skulle de byta till ett annat åkeri nu? Det lär ju bli ASA igen, de verkar ju nöjda med ASA efter att ha valt dom år efter år.
Citera
2009-05-29, 16:03
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexito
Vad för länk är det där? Förstår inte vad du ville få fram.

Btw, de har väl kört med ASA ett par år nu även fast det omförhandlats varje år. Varför skulle de byta till ett annat åkeri nu? Det lär ju bli ASA igen, de verkar ju nöjda med ASA efter att ha valt dom år efter år.

Innan ASA vat det Jetpak i MÅNGA år, böt pga att ASA gav ett bättre pris.
Klart någon annan kan lägga ett lägre anbud.

Hela budbranchen skiter i facket och Transports avtal, de allra flesta kör på procent. Dom lägsta lönerna jag hört är på Ryskaposten. Får Bring och ASA att framstå som generösa & seriösa och det är ingen dålig bedrift.
Citera
2009-06-13, 00:09
Medlem
pumpas avatar
Asa hade option på ett år till med SLL. så vi vänder på frågan: varför upphandla om de kan behålla ASA...?`

Det lär bli panacxiia söm får budtrasnportena också de dumpade ju priset på allat annat de snodde åt sig...
Senast redigerad av pumpa 2009-06-13 kl. 00:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in