Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
helvete...och dessa jobba är "eftertraktade" idag? vilket U-Land vi lever i...

Nja, eftertraktade och eftertraktade...
Det är väl snarare så att ungdomen har någon förskönad syn på budbilsyrket, som någon sorts glassarjobb där man glider runt och är sin egen boss.
Jag kan upplysa er om att så ej är fallet.
Om du kör på provision (som jag gjorde när det begav sig) så kan du skatta dig lycklig om du får ut 14k i månaden. Tror att min medellön låg på ~10.5k, lägsta jag fick ut var 6.5k (Januari) och som mest 17k (mycket långdistans, Arvika, Örebro, Göteborg osv). När du lyckas få en långkörning blir du glad, då dom betalar grymt bra. Men nackdelen är ju att om du (som jag en gång) får en körning klockan 15.30 till Arvika efter att ha jobbat sen 04.00 (Tidningsdistribution på Södermalm) så känns det nästan som att man vill bara gömma sig. Dock är man ju en hora, så pengarna styr. Slutade den gången med att jag kom hem vid halv tolv på natten. 04.00-23.00 i trafiken, stressad och undernärd. Det är grejer det.
Företaget jag jobbade för hade/har åtskilliga småkörningar som oftast tar mer tid än betalningen gör skäl för. Du kunde spendera 2-3 timmar på en körorder som gav dig som chaufför ~100kr. Oftast var detta någon distributionsrunda, köra utrikespost till företag och liknande.
Man kan också räkna med argt folk vart man än kommer. I din körorder kan det stå att körningen är aktuell från 12.00 till 13.00 (alltså hämta tidigast 12.00 och lämna senast 13.00) men när du är där och hämtar vid 12.10 blir du försenad då kollit inte är klart och dom blir sura för att du är för tidig, sen när du kommer till kunden 12.30 så gnäller han för att du är sen. Trafikledningen gjorde sällan något för att underlätta och kunde lätt bli irriterade om man ifrågasatte någonting.
Dock är ju inte allt negativt. Under sommaren så kan jobbet vara ganska schysst om man lyckas få några bra körningar. Bra väder, man får vara ute, kan sätta sig i en park och ta en glass. Men, sålänge du inte kör så tjänar du inte några pengar...
Detta gäller ju dock inte TNT/DHL/Schenker osv, då dessa företag mest jobbar med distribution. Man har sitt område och fast lön.
Min erfarenhet ligger i budbranchen. Skillnaden är att du inte har någon fast punkt, du vet inte vad du kommer att köra under dagen (jag har kört allt ifrån operationsverktyg till Örebro och kontorsmöbler två kvarter till kuvert upp till Borlänge för underskrift). Visst har det sin charm, men ptja... Jag stod ut i ett år, sen hittade jag nytt.