Citat:
Ursprungligen postat av Gein
Ja, sådant är nog viktigare än vad man kan ana. Jag ska söka och se om jag kan finna den, alternativt fråga min moder vilken kanna det var som användes. Har du något bra fika tips? Ska nämligen bjuda hem en kär tjejkompis på middag i veckan, och vad passar då inte bättre än att göra kokkaffe till fikat efter maten? Hur är det också med mjölk och socker? Jag själv avskyr det i vanligt kaffe, men just i kokkaffe så blir det förbannat gott. Åtminstånde på mormors tid. Eller är det hädiskt?
Det beror ju på hur mycket "mormor" du vill ha det. Att hälla mjölk i kaffet går helt bort, grädde ska det vara, möjligtvis att man kan sträcka sig till kaffegrädde. Socker går bra, men då ska det givetvis vara riktigt bitsocker, inte snabbsocker, för någon sockertopp lär du inte få tag på. Vill man vara riktigt gammeldags så dricker man på bit, dvs stoppar sockerbiten i munnen och dricker kaffet som vanligt, eller möjligtvis på fatet, fast enligt min erfarenhet var det var flest karlar som gjorde det.
Mormor skulle säkert ha bjudit på hembakat till kaffet. Både bullar, småkakor och mjuk kaka, eller varför inte rulltårta.
Vid finare kalas serverades gärna ostkaka med körsbärskompott och grädde som efterrätt, till denna dracks det kaffe. Åtminstånde var det vanligt i min barndoms bonde-småland (nästan som Emil i Lönneberga).
Morfar däremot hade nog bjudit på kaffekask.
Har träffat många släktingar som var födda på 1800-talet. Kul tråd du skapade, fick mig att minnas dem.