Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2023-04-22, 12:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Allt med måtta såklart, men ja, kaffe innehåller ett flertal nyttiga antioxidanter. Man lever längre av att dricka kaffe tror man nu. Allt tyder på det. Faktiskt.
Måtta, hehe, svensken snittar 800 koppar per år. Finnen över 1000.

Man har också visat att den som dricker ett (inte mer) glas rött vin per dag lever längre. Många felaktiga myter om mat och dryck blir det. Jag blev lite sugen nu.
Citera
2023-04-22, 12:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
På ... 1960-talet spekulerar jag i att allt var kokkaffe? Ingen som dog vad jag läst.
Kan vara svårt dra ur statistiken för hjärt- och kärlsjukdomar hur mycket som skulle bero på just kokkaffet (och det kanske faller i skuggan av nåt annat), men hursomhelst fettet fastnar i filtret (ref ki) som kokkaffe saknar.
Citera
2023-04-22, 18:41
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag beställde en sån panna. Är jättenöjd.
Den rymmer 1.5 liter och jag kokar 0.5 liter till mig själv på morgonen och det räcker gott då en större panna blir meckig att koka så små mängder i.
Helt perfekt när jag ändå tänder eld i vedspisen att koka kaffet.
Lägger 3,5 moccamastermått med kokkaffe och slår på 5 dl kallt vatten och ställer på plattan. När den precis ska till att koka flyttar jag den till svalare plats på spisen och låter stå 7 minuter.
Sätter en sån här kaffesil på glaset när jag häller upp för att slippa sump. https://shop.cja.nu/sv/hem-hushall/husgerad/koksredskap/tekaffesil-rfr65-mm.html
Mysigt, gott och känns genuint. Pulvret lägger jag sen i komposten.

Kan dela ett kokaffeminne från när jag var liten i Norrland och vi var och fiskade i skogen. De vuxna tog inte med nåt till mig att dricka utan det var kokkaffe över elden som gällde även för mig.
En annan gång gick jag in på ett sånt gammeldags frukostcafé och åt en landgång med kaffe eller vad det var.
Kaffet var väldigt gott och innan jag gick gick jag fram till ägarinnan och sa att det var ett väldigt gott kaffe. Hon tackade och sa att dom gjorde riktigt kokkaffe!
Tar tillbaka det jag skrev om pannan. Den är gjord för utomhusbruk, över eld.
En RIKTIGT bra kaffepanna hittar man på loppis. Tjockt, tung botten. Man känner att den har rätta tyngden när man hittar den.
Citera
2023-04-22, 18:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Håller fortfarande på att hitta mitt bästa recept. Det är ju individuellt beroende på hur lång tid det tar för vattnet att sjuda upp.
Men hur länge låter ni kaffet dra innan ni dricker det? Jag kör 7 minuter.
Och använder 9 gram kokkaffe per dl vatten. Kanske kommer höjas, men inte om längre dragningstid ger mer smak.
Nio gram låter mycket. Jag är nybörjare, men kör ca 6-7 gram per dl.
Kokar i vanlig kastrull.
Citera
2023-04-22, 18:47
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nio gram låter mycket. Jag är nybörjare, men kör ca 6-7 gram per dl.
Kokar i vanlig kastrull.
Hur länge låter du kaffet dra efter uppkok?
Citera
2023-04-22, 19:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag har inge varit regelbunden i mitt experimenterande och det var någon vecka sedan senast, men runt tre minuter har jag för mig.
Sedan får koppen stå kanske två minuter så att lillsumpen som hamnar i koppen ska hinna sjunka.

Nytt försök i morgon, återkommer med mått.
Citera
2023-04-23, 15:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Idag blev det 4 dl vatten och 29 gram bönor, mörkrost.
Vatten kokades upp, bönorna hälldes i. Efter en halv minuts kok flyttades kastrullen från plattan och jag rörde runt i kastrullen. Vänta två minuter, rörde runt lite lätt på ytan så att kaffe som fastnat i skummet skulle lossna. Väntade två minuter till, hällde försiktigt upp i kopp. Lät koppen stå i två minuter.
Ibland flyttade jag kastrullen till plattans eftervärme.

Resultatet luktar kaffe, ser ut som kaffe, smakar kaffe och det ryker från koppen. Så jag antar att det är kaffe.
Det är inte i närheten av espressostyrka på kaffet, men absolut inget som jag anser vara vattnigt.
Som vanligt blev det några kaffesmulor i första klunken, men sedan inga problem att dricka lugnt och sansat.
Citera
2023-04-23, 19:35
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Idag blev det 4 dl vatten och 29 gram bönor, mörkrost.
Vatten kokades upp, bönorna hälldes i. Efter en halv minuts kok flyttades kastrullen från plattan och jag rörde runt i kastrullen. Vänta två minuter, rörde runt lite lätt på ytan så att kaffe som fastnat i skummet skulle lossna. Väntade två minuter till, hällde försiktigt upp i kopp. Lät koppen stå i två minuter.
Ibland flyttade jag kastrullen till plattans eftervärme.

Resultatet luktar kaffe, ser ut som kaffe, smakar kaffe och det ryker från koppen. Så jag antar att det är kaffe.
Det är inte i närheten av espressostyrka på kaffet, men absolut inget som jag anser vara vattnigt.
Som vanligt blev det några kaffesmulor i första klunken, men sedan inga problem att dricka lugnt och sansat.
V gör på lite olika sätt, men jag ska testa nästa gång med en lite mindre mängd pulver, mer i din stil och se hur det blir.
Citera
2023-04-23, 19:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gein
Hallå kära kaffetanter. Då jag minns min mormors kokekaffe med stor och vemodig saknad, så vill jag lära mig hemligheten. Hur gör man bäst kokekaffe? Jag tycker det kan skilja sig enormt ifrån gång till gång då jag försöker mig på konsten. För visst måste det väl vara en större hemlighet än riktigt kallt vatten som det står på paketen? Nåja, vill någon dela med sig av hur de själva gör sitt kaffe? Jag vill kunna njuta som förr i tiden samt briljera för sunkdrickarna som annars håller sig till diverse apparater. Så kom med förslag och erfarenheter a la: uppkokning, dosering, sort etc. Vad ska man bjuda på? Vad kan framhäva smaken ordentligt? Punsch, choklad, wienerbröd eller hembrännt?

/MVH Gein.

Lite kardemumma ibland förgyller det hela. Men också Kanel och kryddpeppar går att använda. Fast inte på en och samma gång. Det blir bäst med en krydda åt gången
Citera
2023-05-14, 22:12
Medlem
Ibland minns man saker med det gemytliga sällskapet och hantverket doften men när man skall återuppleva det i modern tid så blir det en stor besvikelse, jag minns doften i köket hos min mormor där kaffearomen låg tät i köket.
Jag minns barndomens semestrar i Italien där det lätt kolsyrade vattnet var så gott men i vuxenålderhar det aldrig varit i närheten av hur det smakade när jag var liten.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in